Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej RE-3F-MPO
TREŚCI PROGRAMOWE:
Przedmiot i podstawowe zadania metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej. Sylwetka osobowościowa dobrego wychowawcy-opiekuna-nauczyciela. Zasady pedagogiczne, cele i wartości w wychowaniu.
Zasady działalności opiekuńczo-wychowawczej. Metody pracy opiekuńczo-wychowawczej. Komunikacja z wychowankiem, zasady dialogowego rozwiązywania konfliktów w grupie rówieśniczej. Charakterystyka metod pracy w poszczególnych placówkach opiekuńczo-wychowawczych. Typowe trudności wychowawcze.
Oddziaływania profilaktyczne w praktyce opiekuńczo-wychowawczej.
W cyklu 2022L:
Studenci na pierwszych zajęciach wprowadzani są w tematykę przedmiotu. Ponadto, zaznajamiani są z podstawowymi pojęciami z zakresu: opieka i terapia w kontekście ujęcia wąskiego dotyczącego dzieci i młodzieży, proces opiekuńczo – wychowawczy, konkluzja pracy opiekuńczo – wychowawczej, środowiska wychowania: naturalne, bezpośrednie i pośrednie, metody wychowania opiekuńczego. Podczas każdych kolejnych ćwiczeń studenci przygotowują warsztaty/prelekcje/pogadanki wcielając się w rolę rodzica/nauczyciela/wychowawcę klasy dokonując tym samym pogłębioną analizę wybranego tematu razem z całą grupą ćwiczeniową. Do wyboru poniższe tematy: |
W cyklu 2022Ln:
1. Podstawowe kategorie pojęciowe w metodyce opiekuńczo-wychowawczej |
W cyklu 2023L:
Studenci wprowadzani są w tematykę przedmiotu i podstawowych kategorii pojęć. Ponadto, zaznajamiani są z wiedzą dotyczącą: Podczas wybranych ćwiczeń studenci przygotowują warsztaty/prelekcje/pogadanki wcielając się w rolę rodzica/nauczyciela/wychowawcę klasy dokonując tym samym pogłębioną analizę wybranego tematu razem z całą grupą ćwiczeniową. W czasie prezentowanych zagadnień wokół zadeklarowanego tematu, weryfikowane są na bieżąco treści programowe przedmiotu oraz analiza zakładanych efektów uczenia. Do wyboru poniższe tematy: |
W cyklu 2023Ln:
Studenci wprowadzani są w tematykę przedmiotu i podstawowych kategorii pojęć. Ponadto, zaznajamiani są z wiedzą dotyczącą: Podczas wybranych ćwiczeń studenci przygotowują warsztaty/prelekcje/pogadanki wcielając się w rolę rodzica/nauczyciela/wychowawcę klasy dokonując tym samym pogłębioną analizę wybranego tematu razem z całą grupą ćwiczeniową. W czasie prezentowanych zagadnień wokół zadeklarowanego tematu, weryfikowane są na bieżąco treści programowe przedmiotu oraz analiza zakładanych efektów uczenia. Do wyboru poniższe tematy: |
W cyklu 2024L:
Studenci wprowadzani są w tematykę przedmiotu i podstawowych kategorii pojęć. Ponadto, zaznajamiani są z wiedzą dotyczącą: Podczas wybranych ćwiczeń studenci przygotowują interaktywne warsztaty/prelekcje/pogadanki wcielając się w rolę rodzica/nauczyciela/wychowawcę klasy dokonując tym samym pogłębioną analizę wybranego tematu razem z całą grupą ćwiczeniową. W czasie prezentowanych zagadnień wokół zadeklarowanego tematu, weryfikowane są na bieżąco treści programowe przedmiotu oraz analiza zakładanych efektów uczenia. Do wyboru poniższe tematy: |
W cyklu 2024Ln:
Studenci wprowadzani są w tematykę przedmiotu i podstawowych kategorii pojęć. Ponadto, zaznajamiani są z wiedzą dotyczącą: Podczas wybranych ćwiczeń studenci przygotowują interaktywne warsztaty/prelekcje/pogadanki wcielając się w rolę rodzica/nauczyciela/wychowawcę klasy dokonując tym samym pogłębioną analizę wybranego tematu razem z całą grupą ćwiczeniową. W czasie prezentowanych zagadnień wokół zadeklarowanego tematu, weryfikowane są na bieżąco treści programowe przedmiotu oraz analiza zakładanych efektów uczenia. Do wyboru poniższe tematy: |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022Ln: | W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: | W cyklu 2023Ln: | W cyklu 2024Ln: | W cyklu 2022L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna zasady nauczania i wychowania, normy, procedury, typowe trudności
wychowawcze i dobre praktyki stosowane w działalności pedagogicznej,
zwłaszcza w pracy w instytucjach opiekuńczo-wychowawczych oraz
placówkach resocjalizacyjnych.
Ma podstawową wiedzę z zakresu metod, form i treści stosowanych w
procesie wychowania z uwzględnieniem zróżnicowanych potrzeb
wychowanków.
Potrafi opisać rolę nauczyciela, wychowawcy i pedagoga w modelowaniu
postaw i zachowań oraz w budowaniu systemu wartości wychowanków.
Rozumie znaczenie rozwijania umiejętności społeczno-emocjonalnych
uczniów, między innymi umiejętności współpracy, grupowego rozwiązywania
problemów, a także kształtowania kompetencji komunikacyjnych i nawyków
kulturalnych wychowanków oraz kształtowania postawy odpowiedzialnego i
krytycznego wykorzystywania mediów cyfrowych oraz poszanowania praw
własności intelektualnej.
Zna kompetencje merytoryczne, dydaktyczne i wychowawcze nauczyciela
prowadzącego zajęcia wychowawcze, w tym zagadnienia dotyczące autorytetu
nauczyciela, komunikacji z wychowankami, interakcji ucznia i nauczyciela w
toku zajęć wychowawczych, a także zagadnienia dotyczące potrzeby rozwoju
zawodowego nauczyciela– pedagoga resocjalizacyjnego.
Zna sposoby organizowania przestrzeni, w której odbywają się zajęcia
wychowawcze, zasady projektowania uniwersalnego, środki dydaktyczne oraz
ich dobór.
Zna sposoby wykorzystania elektronicznych i obcojęzycznych mediów i
nowych technologii informacyjno-komunikacyjnych w pracy wychowawczej i
resocjalizacyjnej, rozumie potrzebę wyszukiwania i tworzenia przez
nauczycieli elektronicznych zasobów edukacyjnych i projektowania
multimediów, a także zna zasady myślenia komputacyjnego w rozwiązywaniu
pojawiających się problemów.
Umiejętności
Projektuje oddziaływania wychowawcze, a także działania wspierające
integralny rozwój wychowanków; potrafi dobierać metody, formy i środki
oddziaływań, w tym z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnych do
celu zajęć i potrzeb wychowanków.
Potrafi realizować oddziaływania wychowawcze i profilaktyczne, generować
nowe rozwiązania adekwatnie do zaistniałej sytuacji; potrafi dokonywać
ewaluacji podejmowanych oddziaływań.
Potrafi w ramach oddziaływań wychowawczych motywować wychowanków
do nauki i pracy nad sobą, zachęca do świadomego podejmowania decyzji
edukacyjnych i zawodowych.
Potrafi rozwijać zainteresowania, uzdolnienia, kreatywność i zdolność
samodzielnego, krytycznego myślenia wychowanków.
Skutecznie komunikuje się z wychowankami, dostosowuje sposób
komunikacji do poziomu rozwojowego wychowanków.
Potrafi odpowiedzialnie organizować pracę wychowanka, z poszanowaniem
jego prawa do odpoczynku.
Kompetencje społeczne
Jest wrażliwy na problemy osób zagrożonych nieprzystosowaniem
społecznym i nieprzystosowanych społecznie.
Posługuje się uniwersalnymi zasadami i normami etycznymi w swojej pracy,
kieruje się szacunkiem dla każdego człowieka, buduje system wartości i
rozwija postawy etyczne wychowanków, kształtuje ich kompetencje
komunikacyjne i nawyki kulturalne.
Jest gotowy do budowania relacji opartych na wzajemnym zaufaniu między
wszystkimi podmiotami procesu opieki i wychowania.
Potrafi porozumiewać się z osobami pochodzącymi z różnych środowisk i o
różnej kondycji emocjonalnej, jest zdolny do dialogowego rozwiązywania
konfliktów oraz tworzenia dobrej atmosfery dla komunikacji w grupie
wychowawczej.
Jest gotowy do rozwijania u uczniów ciekawości, aktywności i samodzielności
poznawczej oraz logicznego i krytycznego myślenia.
Jest gotowy do promowania odpowiedzialnego i krytycznego
wykorzystywania mediów cyfrowych oraz poszanowania praw własności
intelektualnej.
Literatura
W cyklu 2022L:
1.Górnicka B., Metodyka pracy opiekuńczo – wychowawczej, wybrane zagadnienia, wyd. UO, Instytut Nauk Pedagogicznych, Opole 2015; |
W cyklu 2022Ln:
Formy opieki, wychowania i wsparcia w zreformowanym systemie pomocy społecznej, red. J. Brągiel, S. Badora, Opole 2005. |
W cyklu 2023L:
1.Górnicka B., Metodyka pracy opiekuńczo – wychowawczej, wybrane zagadnienia, wyd. UO, Instytut Nauk Pedagogicznych, Opole 2015; |
W cyklu 2023Ln:
1.Górnicka B., Metodyka pracy opiekuńczo – wychowawczej, wybrane zagadnienia, wyd. UO, Instytut Nauk Pedagogicznych, Opole 2015; |
W cyklu 2024L:
1.Górnicka B., Metodyka pracy opiekuńczo – wychowawczej, wybrane zagadnienia, wyd. UO, Instytut Nauk Pedagogicznych, Opole 2015; |
W cyklu 2024Ln:
1.Górnicka B., Metodyka pracy opiekuńczo – wychowawczej, wybrane zagadnienia, wyd. UO, Instytut Nauk Pedagogicznych, Opole 2015; |
Uwagi
W cyklu 2022L:
Godziny kontaktowe: ćwiczenia 15 Liczba punktów ECTS: 1 |
W cyklu 2022Ln:
Godziny kontaktowe 12 Punkty ECTS- 1 |
W cyklu 2023L:
Metody kształcenia: metoda podająca, dyskusja, prezentacja, analiza przypadku, analiza kampanii reklamowych, analiza tekstów źródłowych, zajęcia warsztatowe Godziny kontaktowe: ćwiczenia 15 Liczba punktów ECTS: 1 |
W cyklu 2023Ln:
Metody kształcenia: metoda podająca, dyskusja, prezentacja, analiza przypadku, analiza kampanii reklamowych, analiza tekstów źródłowych, zajęcia warsztatowe Godziny kontaktowe: ćwiczenia 12 Liczba punktów ECTS: 1 |
W cyklu 2024L:
Metody kształcenia: metoda podająca, dyskusja, prezentacja, analiza przypadku, analiza kampanii reklamowych, analiza tekstów źródłowych, zajęcia warsztatowe Godziny kontaktowe: ćwiczenia 12 Liczba punktów ECTS: 1 |
W cyklu 2024Ln:
Metody kształcenia: metoda podająca, dyskusja, prezentacja, analiza przypadku, analiza kampanii reklamowych, analiza tekstów źródłowych, zajęcia warsztatowe Godziny kontaktowe: ćwiczenia 12 Liczba punktów ECTS: 1 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: