Metodyka oddziaływań resocjalizacyjnych w środowisku zamkniętym RE-3F-MOZ
TREŚCI PROGRAMOWE:
Cele i zadania oddziaływań resocjalizacyjnych w środowisku zamkniętym. Elementy podkultury więziennej w rzeczywistości placówek resocjalizacyjnych, różnice pomiędzy tzw. "tradycyjną grypserą" a obecnym "drugim życiem". Zastosowanie teorii poznawczo-behawioralnej w pracy resocjalizacyjnej. Metody oddziaływań resocjalizacyjnych w środowisku zamkniętym. Formy oddziaływań leczniczych, terapeutycznych i resocjalizacyjnych adresowane do różnych kategorii sprawców. Rozpoznawanie środowiska skazanych. Konstruowanie Indywidualnych Programów Resocjalizacji.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Ln: | W cyklu 2024L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Ma uporządkowaną, pogłębioną i poszerzoną wiedzę o polskim systemie oddziaływań resocjalizacyjnych, wyjaśnia różnice między funkcją resocjalizacji w systemie otwartym i zamkniętym, opisuje instytucje oddziaływań profilaktyczno-resocjalizacyjnych w środowisku zamkniętym.
Ma pogłębioną wiedzę o podstawach prawnych funkcjonowania placówek resocjalizacyjnych.
Posiada wiedzę na temat metod oddziaływań resocjalizacyjnych stosowanych w środowisku zamkniętym.
Zna zasady współpracy placówek resocjalizacyjnych ze środowiskiem otwartym.
Zna rolę i cechy skutecznego wychowawcy resocjalizacyjnego w modelowaniu postaw i zachowań podopiecznych.
Zna przyczyny stresu i wypalenia zawodowego pedagogów
resocjalizacyjnych, zna rolę superwizji w radzeniu sobie ze stresem zawodowym.
Umiejętności
Potrafi wykorzystywać wiedzę na temat teoretycznych podstaw oddziaływań resocjalizacyjnych w celu dokonywania analizy złożonych problemów pojawiających się w procesie resocjalizacji, odbywającym się w placówkach resocjalizacyjnych.
Umie rozpoznawać potrzeby wychowanków placówek resocjalizacyjnych, dobierać odpowiednie metody i techniki oddziaływań resocjalizacyjnych
(w tym socjotechniki, psychotechniki, antropotechniki i kulturotechniki) w celu zaspokojenia zdiagnozowanych potrzeb wychowanków.
Potrafi zaprezentować instytucje oddziaływań profilaktyczno-resocjalizacyjnych w środowisku zamkniętym, planować i realizować współpracę placówek resocjalizacyjnych ze środowiskiem otwartym.
Krytycznie ocenia metody oddziaływań resocjalizacyjnych w środowisku zamkniętym, dokonuje porównania z metodami stosowanymi w środowisku otwartym i zamkniętym, opisuje „dobre praktyki” oddziaływań resocjalizacyjnych.
Analizować i stosować superwizje w pracy pedagoga resocjalizacyjnego
Kompetencje społeczne
Potrafi ocenić poziom swojej wiedzy i umiejętności i określić potrzeby w zakresie rozwoju osobistego i zawodowego.
Docenia bogatą tradycję oraz dorobek nauk społecznych w zakresie rozwiązywania problemów praktycznych związanych z procesem resocjalizacji.
Prezentuje właściwą postawę wobec wychowanków zagrożonych nieprzystosowaniem społecznym i nieprzystosowanych społecznie, posługuje się uniwersalnymi zasadami i normami etycznymi w swojej pracy.
Opiera swoją relację wychowawczą z podopiecznymi na szacunku dla każdego człowieka i wzajemnym zaufaniu.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: