Metodyka nauczania osób nieprzystosowanych społecznie RE-3F-MOS
TREŚCI PROGRAMOWE:
Prawno-organizacyjne podstawy funkcjonowania systemu edukacji osób niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym. Specyfika celów nauczania w kształceniu uczniów niedostosowanych społecznie. Dobór treści kształcenia w nauczaniu młodzieży niedostosowanej społecznie. Specyfika procesu kształcenia w szkołach dla uczniów niedostosowanych społecznie. Zasady nauczania w ortodydaktyce resocjalizacyjnej. Dobór właściwych metod nauczania a skuteczność pracy dydaktycznej w szkole z uczniem nieprzystosowanym społecznie. Lekcja jako główna forma organizacji kształcenia a inne propozycje organizacji kształcenia. Specyficzne funkcje kontroli i oceny osiągnięć uczniów w nauczaniu resocjalizującym. Niepowodzenia uczniów w uczeniu się a rola nauczyciela w ich powstawaniu, ograniczaniu i przezwyciężaniu.
W cyklu 2023L:
1. Wprowadzenie we współczesną teorię dydaktyczną |
W cyklu 2023Ln:
1. Wprowadzenie we współczesną teorię dydaktyczną |
W cyklu 2024L:
1. Wprowadzenie we współczesną teorię dydaktyczną |
W cyklu 2024Ln:
1. Wprowadzenie we współczesną teorię dydaktyczną |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna poszerzona i usystematyzowana terminologię z zakresu ortodydaktyki resocjalizacyjnej.
Ma uporządkowaną, rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu źródeł i teoretycznych podstaw pracy dydaktyczno-wychowawczej z uczniami niedostosowanymi społecznie,
Zna metodykę pracy edukacyjnej z uczniami i wychowankami nieprzystosowanymi społecznie.
Zna założenia budowy warsztatu pracy nauczyciela, w tym: założenia dotyczące właściwego wykorzystania czasu zajęć przez nauczyciela i ucznia, zagadnienia związane ze sprawdzaniem i ocenianiem jakości kształcenia oraz jej ewaluacją, a także koniecznością analizy i oceny własnej pracy wychowawczej.
Charakteryzuje problemy edukacji w perspektywie pedagogiki resocjalizacyjnej, rolę szkoły jako środowiska społeczno-wychowawczego oraz środowisko inkluzji społecznej, rolę i zadania nauczycieli, wychowawców, pedagoga szkolnego i pedagoga resocjalizacyjnego,
funkcje wychowawcze szkoły, problemy wychowawcze we współczesnej szkole i środowisku szkolnym, specyfikę procesu nauczania i pracy szkolnej w instytucjach, placówkach systemu oświaty i ośrodkach o charakterze resocjalizacyjno—wychowawczym.
Umiejętności
Potrafi analizować edukację w perspektywie pedagogiki resocjalizacyjnej; charakteryzować rolę szkoły jako środowiska społeczno-wychowawczego oraz środowisko inkluzji społecznej; analizować rolę i zadania nauczycieli, wychowawców, pedagoga szkolnego i pedagoga resocjalizacyjnego, funkcje wychowawcze szkoły; analizować i intepretować problemy wychowawcze we współczesnej szkole i środowisku szkolnym; określać specyfikę procesu nauczania i pracy szkolnej w instytucjach, placówkach systemu oświaty i ośrodkach o charakterze resocjalizacyjno-wychowawczym.
Dokonuje diagnozy opóźnienia szkolnego w kontekście prawidłowo realizowanych przez ucznia funkcji społecznych i formalnego postępowania z takim uczniem.
Posiada umiejętność realizowania oddziaływań wspierających, dydaktycznych i resocjalizacyjnych i dokonywać ewaluacji podejmowanych oddziaływań z zakresu pracy dydaktyczno-wychowawczej z uczniem nieprzystosowanym społecznie.
Kompetencje społeczne
Docenia znaczenie podejścia holistycznego do ucznia niedostosowanego społecznie.
Wykorzystuję wiedzę teoretyczną do twórczego poszukiwania rozwiązań pedagogicznych i podejmowania współpracy na rzecz dzieci niedostosowanych społecznie.
Popularyzuje wiedzę wśród wychowanków i w środowisku szkolnym oraz pozaszkolnym.
Kształtuje nawyk systematycznego uczenia się i korzystania z różnych źródeł wiedzy, w tym z Internetu.
Stymuluje uczniów do uczenia się przez całe życie przez samodzielną pracę.
Literatura
W cyklu 2023L:
Cz., Kupisiewicz, Dydaktyka ogólna, GRAF PUNKT, Warszawa |
W cyklu 2023Ln:
Cz., Kupisiewicz, Dydaktyka ogólna, GRAF PUNKT, Warszawa |
W cyklu 2024L:
Cz., Kupisiewicz, Dydaktyka ogólna, GRAF PUNKT, Warszawa |
W cyklu 2024Ln:
Cz., Kupisiewicz, Dydaktyka ogólna, GRAF PUNKT, Warszawa |
Uwagi
W cyklu 2023L:
Metody kształcenia: |
W cyklu 2023Ln:
Metody kształcenia: |
W cyklu 2024L:
Metody kształcenia: |
W cyklu 2024Ln:
Metody kształcenia: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: