Metodyka oddziaływań kuratora sądowego RE-3F-MKS
TREŚCI PROGRAMOWE:
Miejsce kurateli w polskim systemie prawnym. Rys historyczny kurateli sądowej. Organizacja służby kuratorskiej; rola i zadania kuratora sądowego (kuratorzy rodzinni oraz kuratorzy dla dorosłych); kwalifikacje, uprawnienia i obowiązki kuratorów zawodowych i społecznych. Kodeks etyki kuratora sądowego. Diagnoza i wywiady środowiskowe - podstawowe zadania kuratorów sądowych. Cele, rodzaje oraz przepisy regulujące przeprowadzanie wywiadów. Pierwszy kontakt z podopiecznym. Metodyka pracy kuratorów sądowych. Współpraca ze środowiskiem, etapy i zasady pracy w nadzorze prowadzonym metodą casework. Kurator dla dorosłych jako instytucja systemu karnego. Rodzaje dozorów, cel i podstawy prawne. Nadzory w sprawach opiekuńczych – podstawowe zadania i dylematy moralne kuratorów rodzinnych. Tworzenie programów oddziaływań opiekuńczo–wychowawczych. Sądowe kontakty rodziców z dzieckiem. Postępowanie z nieletnimi - metoda kontraktu, cele i zadania nadzoru. Konstruowanie programów oddziaływań profilaktyczno-resocjalizacyjnych. Placówki wspierające działania kuratorów. Nadzór nad osobami zobowiązanymi do leczenia odwykowego – zadania kuratorów. Procedura umieszczenia zobowiązanego w placówce stacjonarnej. Współpraca kuratora sądowego z instytucjami i organizacjami społecznymi (policja, ośrodki pomocy społecznej, szkoły, placówki opiekuńczo-wychowawcze, instytucje resocjalizujące i socjoterapeutyczne, OZSS).
W cyklu 2024L:
1. Miejsce kurateli w polskim systemie prawnym. Rys historyczny kurateli sądowej; 2. Ustawa o kuratorach sądowych (2001): organizacja służby kuratorskiej; rola i zadania kuratora sądowego (kuratorzy rodzinni oraz kuratorzy dla dorosłych); kwalifikacje, uprawnienia i obowiązki kuratorów zawodowych i społecznych; aktualna sytuacja kuratorów w Polsce – dane statystyczne; 3. Kodeks etyki kuratora sądowego; 4. Kurator dla dorosłych jako instytucja systemu karnego. Rodzaje dozorów, cel i podstawy prawne; 5. Metodyka pracy kuratorów sądowych. Współpraca ze środowiskiem, etapy i zasady pracy w dozorze. Tworzenie indywidualnych planów pracy z podopiecznym; 6. Wywiady środowiskowe. Cele, rodzaje oraz przepisy regulujące przeprowadzanie wywiadów. Symulacja przeprowadzenia wywiadu środowiskowego; 7. Kontrolowanie wykonania obowiązków przez podopiecznych bez orzeczonego dozoru oraz inne zadania kuratorów sądowych. Obowiązki probacyjne. 8. Nadzory w sprawach opiekuńczych – podstawowe zadania i dylematy moralne kuratorów rodzinnych. Sądowe kontakty rodziców z dzieckiem; Postępowanie z nieletnimi - metoda kontraktu, cele i zadania nadzoru. Konstruowanie programów oddziaływań profilaktyczno-resocjalizacyjnych. Placówki wspierające działania kuratorów (m.in. Kuratorskie ośrodki pracy z młodzieżą); 9. Nadzór nad osobami zobowiązanymi do leczenia odwykowego – zadania kuratorów. Procedura umieszczenia zobowiązanego w placówce stacjonarnej. Omówienie najczęstszych problemów, z jakimi stykają się kuratorzy prowadzący tego typu sprawy; 10. Współpraca kuratora sądowego z instytucjami i organizacjami społecznymi (policja, ośrodki pomocy społecznej, szkoły, placówki opiekuńczo-wychowawcze, instytucje resocjalizujące i socjoterapeutyczne, OZSS).
|
W cyklu 2024Ln:
1. Miejsce kurateli w polskim systemie prawnym. Rys historyczny kurateli sądowej; 2. Ustawa o kuratorach sądowych (2001): organizacja służby kuratorskiej; rola i zadania kuratora sądowego (kuratorzy rodzinni oraz kuratorzy dla dorosłych); kwalifikacje, uprawnienia i obowiązki kuratorów zawodowych i społecznych; aktualna sytuacja kuratorów w Polsce – dane statystyczne; 3. Kodeks etyki kuratora sądowego; 4. Kurator dla dorosłych jako instytucja systemu karnego. Rodzaje dozorów, cel i podstawy prawne; 5. Metodyka pracy kuratorów sądowych. Współpraca ze środowiskiem, etapy i zasady pracy w dozorze. Tworzenie indywidualnych planów pracy z podopiecznym; 6. Wywiady środowiskowe. Cele, rodzaje oraz przepisy regulujące przeprowadzanie wywiadów. Symulacja przeprowadzenia wywiadu środowiskowego; 7. Kontrolowanie wykonania obowiązków przez podopiecznych bez orzeczonego dozoru oraz inne zadania kuratorów sądowych. Obowiązki probacyjne. 8. Nadzory w sprawach opiekuńczych – podstawowe zadania i dylematy moralne kuratorów rodzinnych. Sądowe kontakty rodziców z dzieckiem; Postępowanie z nieletnimi - metoda kontraktu, cele i zadania nadzoru. Konstruowanie programów oddziaływań profilaktyczno-resocjalizacyjnych. Placówki wspierające działania kuratorów (m.in. Kuratorskie ośrodki pracy z młodzieżą); 9. Nadzór nad osobami zobowiązanymi do leczenia odwykowego – zadania kuratorów. Procedura umieszczenia zobowiązanego w placówce stacjonarnej. Omówienie najczęstszych problemów, z jakimi stykają się kuratorzy prowadzący tego typu sprawy; 10. Współpraca kuratora sądowego z instytucjami i organizacjami społecznymi (policja, ośrodki pomocy społecznej, szkoły, placówki opiekuńczo-wychowawcze, instytucje resocjalizujące i socjoterapeutyczne, OZSS).
|
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna w zaawansowanym stopniu różnorodne uwarunkowania skuteczności oddziaływań kuratora sądowego, także wynikające z nich metodyczne założenia prowadzenia oddziaływań profilaktycznych i resocjalizacyjnych w środowisku otwartym.
Zna metody, formy i treści stosowane w pracy kuratora sądowego, sposoby doboru efektywnych środków oddziaływań, typowe trudności wychowawcze, normy, procedury i dobre praktyki stosowane w różnych obszarach działalności resocjalizacyjnej w środowisku otwartym.
Zna w zaawansowanym stopniu prawne podstawy funkcjonowania systemu kurateli sądowej, oddziaływań resocjalizacyjnych; strukturę, cele, organizację i funkcjonowanie instytucji edukacyjnych, opiekuńczych, wychowawczych i resocjalizacyjnych, z którymi współpracują kuratorzy sądowi.
Zna zasady i normy etyczne obowiązujące w ramach oddziaływań wychowawczych, profilaktycznych i resocjalizacyjnych podejmowanych przez kuratorów sądowych.
Umiejętności
Potrafi projektować oddziaływania wychowawcze, resocjalizacyjne, profilaktyczne kuratorów sądowych; dobierać do zróżnicowanych potrzeb podopiecznych właściwe metody, formy, środki oddziaływań wychowawczych i resocjalizacyjnych.
Potrafi analizować i stosować metodykę pracy kuratora sądowego i metodykę pracy w kuratorskich ośrodkach pracy z młodzieżą, realizować oddziaływania wychowawcze, wspierające, profilaktyczne i resocjalizacyjne, stosować poradnictwo wychowawcze i resocjalizacyjne, dokonywać ewaluacji podejmowanych oddziaływań kuratora sądowego.
Potrafi podejmować odziaływania resocjalizacyjne i wychowawcze motywujące podopiecznych do zmiany oraz do świadomego i odpowiedzialnego podejmowaniu decyzji edukacyjnych i zawodowych; analizować ich skuteczność oraz modyfikować działania w celu uzyskania pożądanych efektów oddziaływań.
Potrafi analizować i stosować diagnozę psychopedagogiczną; analizować diagnozę deficytów i potencjałów; prezentować i analizować modele diagnostyczne; stosować diagnozę źródeł nieprzystosowania społecznego; analizować i stosować diagnozę osób zagrożonych i nieprzystosowanych społecznie.
Podejmować skuteczną współpracę w procesie wychowawczym z rodzicami lub opiekunami uczniów, pracownikami szkoły i środowiskiem pozaszkolnym.
Kompetencje społeczne
Jest wrażliwy na problemy osób zagrożonych nieprzystosowaniem społecznym i nieprzystosowanych społecznie oraz członków ich rodzin.
Jest gotów do pracy w zespole, pełnienia w nim różnych ról oraz współpracy z innymi kuratorami, ze specjalistami, rodzinami podopiecznych lub opiekunami wychowanków i innymi członkami społeczności lokalnej.
Porozumiewa się z osobami pochodzącymi z różnych środowisk i o różnej kondycji emocjonalnej, jest gotów do dialogowego rozwiązywania konfliktów.
Literatura
W cyklu 2024L:
Literatura obowiązkowa: |
W cyklu 2024Ln:
Literatura obowiązkowa: |
Uwagi
W cyklu 2024L:
Metody kształcenia: prezentacje multimedialne, dyskusja, praca w grupach, analiza przypadków, symulacja czynności kuratorskich. |
W cyklu 2024Ln:
Metody kształcenia: prezentacje multimedialne, dyskusja, praca w grupach, analiza przypadków, symulacja czynności kuratorskich. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: