Metodologia badań pedagogicznych RE-3F-MBN
TREŚCI PROGRAMOWE:
Różnica pomiędzy poznaniem naukowym i nienaukowym. Zasada falsyfikowalności. Etapy procesu poznania i wnioskowania naukowego. Formułowanie problemów badawczych i hipotez. Metody i techniki badawcze. Wskaźniki zmiennych. Konstruowanie narzędzi badawczych. Dobór próby z populacji. Konstruowanie raportu z badań i jego prezentacja. Wnioskowanie na podstawie badań. Etyczne dylematy w trakcie badania.
W cyklu 2023Z:
- Specyfika badań ilościowych i jakościowych w pedagogice przedszkolnej i wczesnoszkolnej; |
W cyklu 2023Zn:
- Specyfika badań ilościowych i jakościowych w pedagogice przedszkolnej i wczesnoszkolnej; |
W cyklu 2024Z:
Celem nauczania jest przekazanie studentom podstawowych informacji na temat prowadzenia badań ilościowych i jakościowych a także rozwijanie umiejętności analizy i interpretacji wyników badań. Student zna poszczególne etapy procesu badawczego, podstawowe kategorie pojęciowe w metodologii badań oraz metody, techniki i narzędzia badawcze. Student potrafi opracować koncepcję badań, dobrać istniejące narzędzia badawcze a także zbudować własne (np. ankietę), zaprojektować i przeprowadzić eksperyment pedagogiczny. Student potrafi dokonać podstawowej analizy danych ilościowych i jakościowych oraz zinterpretować wyniki badań w publikacjach naukowych. Student zna zasady konstruowania raportów z badań ilościowych i tworzenia opisów narracyjnych z badań jakościowych. |
W cyklu 2024Zn:
- Specyfika badań ilościowych i jakościowych w pedagogice przedszkolnej i wczesnoszkolnej; |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Zn: | W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna różnicę między poznawaniem naukowym i nienaukowym, umie krytycznie oceniać źródła informacji.
Zna etapy procesu poznania i wnioskowania naukowego.
Zna zasady konstruowania tekstu naukowego.
Zna zasady i normy etyczne związane z realizacją badań w pedagogice resocjalizacyjnej.
Umiejętności
Potrafi dokonywać analizy tekstów naukowych.
Potrafi konstruować projekty badawcze, w tym umie formułować problemy i hipotezy badawcze, dobierać adekwatnie metody i techniki badawcze, formułować problemy i hipotezy badawcze, dobierać metody i techniki, konstruować narzędzia badawcze
Potrafi prezentować projekty badawcze, opracowywać i interpretować wyniki badań, wyciągać wnioski, wskazywać kierunki dalszych badań.
Kompetencje społeczne
Docenia tradycję i dorobek badań naukowych z zakresu pedagogiki resocjalizacyjnej i nauk pokrewnych.
Ma krytyczny i refleksyjny stosunek do zagadnień metodologicznych.
Posługuje się zasadami i normami etycznymi związanymi z projektowaniem i realizacją badań naukowych.
Literatura
W cyklu 2023Z:
Babbie, E. R. (2019). Badania społeczne w praktyce. Wydawnictwo Naukowe PWN. |
W cyklu 2023Zn:
Babbie, E. R. (2019). Badania społeczne w praktyce. Wydawnictwo Naukowe PWN. |
W cyklu 2024Z:
Literatura obowiązkowa: M.Łobocki, „Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych”, Impuls, Kraków 2004 Literatura uzupełniająca: M.Ciechowska, M.Szymańska "Wybrane metody jakościowe w badaniach pedagogicznych", Wydawnictwo WAM, Kraków 2017 A.Góralski (red.), „Metody badań pedagogicznych w zarysie”, Wydawnictwo Universitas Rediviva, Warszawa 2009 S.Palka, "Metodologia, badania, praktyka pedagogiczna", Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne, Gdańsk 2006 K.Rubacha, „Metodologia badań nad edukacją”, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008 G.Wieczorkowska, J.Wierzbiński, „Statystyka. Analiza badań społecznych”, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa 2007 |
W cyklu 2024Zn:
Literatura obowiązkowa: |
Uwagi
W cyklu 2023Z:
Stosowane metody kształcenia: Nakład pracy: |
W cyklu 2023Zn:
Stosowane metody kształcenia: Nakład pracy: |
W cyklu 2024Z:
Elementy wykładowe Nakład pracy osoby studiującej: |
W cyklu 2024Zn:
Stosowane metody kształcenia: Nakład pracy (1 ECTS): |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: