Instytucjonalne formy wsparcia dziecka i rodziny RE-3F-IFD
TREŚCI PROGRAMOWE:
Polityka państwa dotycząca wspierania rodziny, pojęcie systemu wsparcia, instytucje funkcjonujące w systemie wsparcia udzielające wsparcia dziecku i rodzinie w sytuacjach trudnych - pomoc społeczna: ośrodki pomocy społecznej, powiatowe centra pomocy rodzinie, pomoc w sytuacji kryzysów psychologicznych (ośrodki interwencji kryzysowej), pomoc w sytuacji przemocy w rodzinie (punkty konsultacyjno-informacyjne, specjalistyczne ośrodki wsparcia dla ofiar przemocy w rodzinie), ochrona macierzyństwa (domy dla matek z dzieckiem i kobiet w ciąży), opieka nad dzieckiem pozbawionym opieki rodzicielskiej (domy dziecka, rodzinne domy dziecka, rodziny zastępcze, asystent rodziny), pomoc rodzinom alkoholowym (poradnie leczenia uzależnień), pomoc w sytuacji bezrobocia (powiatowe urzędy pracy), pomoc w sytuacji trudności szkolnych (poradnie psychologiczno-pedagogiczne), pomoc w sytuacji bezradności życiowej (domy pomocy społecznej dla osób starszych, niepełnosprawnych), organizacje pozarządowe pomagające w sytuacji: przemocy w rodzinie, poszukiwania osób zaginionych, pomocy bezdomnym nastolatkom.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna funkcjonujący w Polsce instytucjonalny system poradnictwa oraz wsparcia dziecka i rodziny z uwzględnieniem instytucji i organizacji samorządowych i pozarządowych.
Potrafi scharakteryzować działalność instytucji pomagających rodzinie w zaspakajaniu podstawowych potrzeb dziecka, ich cele, zadania i metody pracy oraz prawne podstawy funkcjonowania, rozumie znaczenie organizacji pozarządowych w systemie oddziaływań profilaktycznych, resocjalizacyjnych i wspierających.
Zna prawne podstawy funkcjonowania placówek wspierających.
Umiejętności
Dokonuje prezentacji oraz krytycznej oceny oferowanych i realizowanych form wsparcia dziecka i rodziny.
Wykorzystuje wiedzę na temat zadań placówek wspierających w środowisku otwartym i zamkniętym oraz głównych organizacji pozarządowych do konstruowania planu pomocy dziecku i rodzinie w sytuacjach wymagających wsparcia.
Kompetencje społeczne
Jest wrażliwy na potrzeby dziecka i rodziny w sytuacjach trudnych.
Okazuje empatię wychowankom potrzebującym wsparcia i pomocy.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: