Edukacja włączająca RE-3F-EWL
TREŚCI PROGRAMOWE:
Pedagogika włączająca, kształcenie integracyjne - ustalenia terminologiczne. Integracja szkolna i społeczna na świecie i w Polsce. Edukacja integracyjna i włączająca w Polsce. Prawne podstawy edukacji integracyjnej i włączającej w Polsce. Efektywność niesegregacyjnego kształcenia w świetle wyników badań empirycznych. Praktyczne aspekty włączania. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna. Organizacja procesu edukacyjno-wychowawczego w placówce integracyjnej i ogólnodostępnej. Zapoznanie z możliwościami dostępu do edukacji oraz zobowiązaniami systemu edukacyjnego wobec dzieci z niepełnosprawnościami. Kształcenie włączające dzieci z różnymi niepełnosprawnościami. Integracja w teorii i praktyce społecznej. Prezentacja nowoczesnych środków dydaktycznych i technologii asystujących oraz metod w kształceniu integracyjnym i włączającym.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Wyjaśnia pojęcia integracji i inkluzji, opisuje specyfikę sytuacji dziecka z niepełnosprawnością w środowisku szkolnym.
Opisuje filozoficzne, socjologiczne, pedagogiczne, legislacyjne podstawy i założenia edukacji integracyjnej i włączającej.
Wymienia główne założenia i kierunek modelu pomocy psychologiczno-pedagogicznej i wsparcia ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w warunkach edukacji integracyjnej i włączającej.
Wymienia i opisuje modele, formy edukacji integracyjnej, jej założenia, rozwiązania, kompetencje nauczyciela, komponenty, cechy i znaczenie edukacji integracyjnej i włączającej.
Zna zagadnienie tworzenia środowiska sprzyjającego pracy wychowawczej w grupie wychowanków zróżnicowanych pod względem poznawczym, kulturowym, statusu społecznego lub materialnego;
Umiejętności
Analizuje poznane modele, formy edukacji integracyjnej, uzasadnia korelację pomiędzy integracją społeczną a edukacją integracyjną.
Potrafi podać i uzasadnić różnice pomiędzy edukacją integracyjną w Polsce i na świecie oraz ocenić i wskazać przydatność i zasadność rozwiązań poznanych modeli edukacyjnych.
Potrafi podać i uzasadnić złożoność edukacji integracyjnej i włączającej jako procesu, jego elementy, cechy i wyjaśnić zastosowanie w praktyce edukacyjnej.
Kompetencje społeczne
Docenia sens, wartość i potrzebę holistycznego i indywidualnego zakresu działań edukacyjnych, terapeutycznych wobec dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Potrafi sprawnie porozumiewać się ze specjalistami i instytucjami działającymi na rzecz dzieci z niepełnosprawnościami i niedostosowanych społecznie.
Jest gotów do podejmowania decyzji związanych z organizacją procesu kształcenia w edukacji włączającej.
Jest wrażliwy na problemy z obszaru sposobu traktowania dzieci z niepełnosprawnościami.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: