Diagnoza zaburzeń w przystosowaniu społecznym RE-3F-DZS
TREŚCI PROGRAMOWE:
Metodologia i uwarunkowania procesu diagnostycznego w resocjalizacji. Zakres i obszary diagnozy resocjalizacyjnej. Metody, techniki i narzędzia diagnostyczne wykorzystywane w resocjalizacji. Narzędzia do diagnozy nieprzystosowania społecznego i zagrożenia nieprzystosowaniem społecznym. Modele diagnostyczne. Diagnoza źródeł nieprzystosowania społecznego. Diagnoza warunków oddziaływań resocjalizacyjnych i weryfikacja ich skuteczności. Praktyczne i interpersonalne kompetencje w diagnozowaniu. Etyka w praktyce diagnostycznej.
W cyklu 2023Z:
1. Wprowadzenie do zajęć. |
W cyklu 2023Zn:
1. Wprowadzenie do zajęć. |
W cyklu 2024Z:
1. Wprowadzenie do zajęć: koncepcje prawidłowego i zaburzonego przystosowania (w aspekcie biologicznym, psychologicznym i społecznym). Modele diagnozy resocjalizacyjnej. |
W cyklu 2024Zn:
1. Wprowadzenie do zajęć. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023Zn: | W cyklu 2024Zn: | W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna koncepcje prawidłowego i zaburzonego przystosowania (w aspekcie biologicznym, psychologicznym i społecznym).
Zna pojęcie diagnozy psychopedagogicznej w resocjalizacji oraz pojęcie przystosowania i nieprzystosowania społecznego; zna i rozumie zasady stosowania diagnozy deficytów i potencjałów; zna modele diagnostyczne, w tym modele diagnozowania źródeł nieprzystosowania społecznego, a także zagadnienia diagnozy indywidualnej wychowanków i diagnozy grupy wychowawczej.
Zna zasady i normy etyczne związane z pracą diagnostyczną.
Umiejętności
Potrafi analizować i stosować diagnozę psychopedagogiczną w resocjalizacji; analizować diagnozę deficytów i czynników ryzyka, diagnozę potencjałów; prezentować i analizować modele diagnostyczne; stosować diagnozę źródeł nieprzystosowania społecznego; analizować i stosować diagnozę osób zagrożonych i nieprzystosowanych społecznie.
Potrafi zaplanować proces diagnostyczny, postawić pytania badawcze, dobrać do nich odpowiednie metody, techniki, narzędzia, opracować wyniki i na ich podstawie zaplanować dalsze działania.
Potrafi współpracować z innymi specjalistami w celu przeprowadzenia trafnej diagnozy psychopedagogicznej.
Kompetencje społeczne
Jest krytyczny wobec swojej wiedzy i umiejętności diagnostycznych.
Jest wrażliwy na problemy osób zagrożonych nieprzystosowaniem społecznym i nieprzystosowanych społecznie.
Przyjmuje odpowiedzialność za podejmowane decyzje, prowadzone działania i ich skutki.
Jest gotowy do autorefleksji nad rozwojem zawodowym.
Literatura
W cyklu 2023Z:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2023Zn:
Literatura obowiązkowa: Wysocka, E. (2013). Diagnoza w resocjalizacji. Obszary problemowe i modele rozwiązań w ujęciu psychopedagogicznym. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2024Z:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2024Zn:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
Uwagi
W cyklu 2023Z:
Metody kształcenia: metoda podająca, dyskusja, prezentacja, metoda problemowa |
W cyklu 2023Zn:
Metody kształcenia: metoda podająca, dyskusja, prezentacja, analiza przypadku, analiza kampanii reklamowych, analiza tekstów źródłowych Nakład pracy studenta: godziny kontaktowe - 18 |
W cyklu 2024Z:
Metody kształcenia: metoda podająca, dyskusja, prezentacja, analiza przypadku, analiza kampanii społecznych, analiza tekstów naukowych Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2024Zn:
Metody kształcenia: metoda podająca, dyskusja, prezentacja, analiza przypadku, analiza kampanii społecznych, analiza tekstów naukowych Nakład pracy studenta: godziny kontaktowe - 18 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: