Diagnoza zaburzeń osobowości RE-3F-DZO
TREŚCI PROGRAMOWE:
Zachowania odbiegające od normy a zaburzenia osobowości. Podstawowe pojęcia: osobowość, temperament, zaburzenia osobowości. Diagnoza zaburzeń osobowości – model wieloosiowy diagnozy, kryteria diagnostyczne DSM-IV ICD-10. Poszczególne związki zaburzeń osobowości – charakterystyka, możliwości psychoterapii. Teorie zaburzeń osobowości.
W cyklu 2023L:
1. Wprowadzenie do zajęć. Zachowania odbiegające od normy a zaburzenia osobowości. |
W cyklu 2023Ln:
1. Wprowadzenie do zajęć. Zachowania odbiegające od normy a zaburzenia osobowości. Podstawowe pojęcia: osobowość, temperament, zaburzenia osobowości. Rozwój człowieka (osobowości) w cyklu życia, w aspekcie biologicznym, psychologicznym i społecznym. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Ma pogłębioną wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia, zarówno w aspekcie biologicznym, psychologicznym, jak i społecznym.
Zna specyfikę funkcjonowania intra- i interpersonalnego osób z zaburzeniami osobowości.
Posiada pogłębioną i rozszerzoną wiedzę na temat podstaw i mechanizmów funkcjonowania człowieka, rozumie istotę funkcjonalności i dysfunkcjonalności, harmonii i dysharmonii, normy i patologii.
Zna metody diagnozowania osobowości człowieka, w tym podstawowe modele i kryteria diagnostyczne.
Umiejętności
Potrafi opisać sposób diagnozowania i wytłumaczyć źródła zaburzeń osobowości z perspektywy różnych teorii.
Analizuje problemy związane z zaburzeniami osobowości w aspekcie teoretycznym i praktycznym.
Kompetencje społeczne
Z największą dbałością wykonuje wszelkie działania wobec osób z zaburzeniami osobowości, uwzględniając problemy wynikające ze zdiagnozowanych zaburzeń.
Posługuje się w swojej pracy uniwersalnymi zasadami i normami etycznymi.
Literatura
W cyklu 2023L:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2023Ln:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
Uwagi
W cyklu 2023L:
Metody kształcenia: metoda podająca, dyskusja, metoda problemowa, analiza przypadków Nakład pracy studenta: Liczba punktów ECTS: 2 |
W cyklu 2023Ln:
Metody kształcenia: metoda podająca, dyskusja, metoda problemowa, analiza przypadków Nakład pracy studenta: Liczba punktów ECTS: 2 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: