Diagnoza systemu rodzinnego RE-3F-DSR
TREŚCI PROGRAMOWE:
Funkcjonowanie rodziny w ujęciu systemowym, cykl życia rodzinnego, procesy emocjonalne w rodzinie, systemy i podsystemy rodzinne, komunikacja i metakomunikacja w rodzinie, rodziny dysfunkcjonalne i funkcjonalne, lojalność w rodzinie, kryzysy rodzinne, wybrane metody diagnozy systemu rodzinnego (np. genogram).
W cyklu 2024Z:
1. Zagadnienia terminologiczne: diagnoza i diagnozowanie różnice definicyjne; przebieg procesu diagnostycznego (etapy), warunki diagnozowania i status motywacyjny rodziny |
W cyklu 2024Zn:
1. Zagadnienia terminologiczne: diagnoza i diagnozowanie różnice definicyjne; przebieg procesu diagnostycznego (etapy), warunki diagnozowania i status motywacyjny rodziny |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Zn: | W cyklu 2024Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Ma podstawową wiedzę z zakresu funkcjonowania rodziny.
Posiada elementarną wiedzę z zakresu elementów diagnozy rodziny.
Umiejętności
Posiada podstawowe umiejętności oceniania przydatności typowych metod, procedur diagnostycznych systemu rodzinnego.
Potrafi na elementarnym poziomie posługiwać się wybranymi metodami w pracy z rodziną.
Kompetencje społeczne
Ma świadomość odpowiedzialności za własne przygotowanie do pracy z rodziną.
Jest wrażliwy na problemy i funkcjonowanie rodziny.
Literatura
W cyklu 2024Z:
Literatura obowiązkowa: Braun–Gałkowska M. (1991), Metody badania systemu rodzinnego. Lublin: Katedra Psychologii Wychowawczej KUL. Braun-Gałkowska M. (2007), Poznawanie systemu rodzinnego, Lublin 2007. Brzeziński J., Kowalik S. (1991), Społeczne uwarunkowania diagnozy klinicznej. W: Sęk H. (red.), Społeczna psychologia kliniczna. Warszawa: PWN. Paluchowski W. (2007), Diagnoza psychologiczna. Proces-narzędzia-standardy. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. Kołbik I. (1999), Wywiad rodzinny z użyciem genogramu. W: de Barbaro B. (red.), Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Praszkier, R. (1992). Zmieniać nie zmieniając: ekologia problemów rodzinnych. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne Ryś, M. (2001). Systemy rodzinne. Metody badań struktury rodziny pochodzenia i rodziny własnej. Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej Ministerstwa Edukacji Narodowej. Ziemska M. (2005), Rodzina współczesna, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.. Literatura uzupełniająca: Braun-Gałkowska, M. (2008). Psychologia domowa. Lublin: Wydawnictwo KUL. Namysłowska I. (2000), Terapia rodzin. Warszawa: Instytut Psychiatrii i Neurologii. Forward S. (2006) Toksyczni rodzice. Warszawa: J.Santorski&Co |
W cyklu 2024Zn:
Literatura obowiązkowa: Braun–Gałkowska M. (1991), Metody badania systemu rodzinnego. Lublin: Katedra Psychologii Wychowawczej KUL. Braun-Gałkowska M. (2007), Poznawanie systemu rodzinnego, Lublin 2007. Brzeziński J., Kowalik S. (1991), Społeczne uwarunkowania diagnozy klinicznej. W: Sęk H. (red.), Społeczna psychologia kliniczna. Warszawa: PWN. Paluchowski W. (2007), Diagnoza psychologiczna. Proces-narzędzia-standardy. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. Kołbik I. (1999), Wywiad rodzinny z użyciem genogramu. W: de Barbaro B. (red.), Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Praszkier, R. (1992). Zmieniać nie zmieniając: ekologia problemów rodzinnych. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne Ryś, M. (2001). Systemy rodzinne. Metody badań struktury rodziny pochodzenia i rodziny własnej. Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej Ministerstwa Edukacji Narodowej. Ziemska M. (2005), Rodzina współczesna, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.. Literatura uzupełniająca: Braun-Gałkowska, M. (2008). Psychologia domowa. Lublin: Wydawnictwo KUL. Namysłowska I. (2000), Terapia rodzin. Warszawa: Instytut Psychiatrii i Neurologii. Forward S. (2006) Toksyczni rodzice. Warszawa: J.Santorski&Co |
Uwagi
W cyklu 2024Z:
Metody kształcenia: metoda podająca, dyskusja, metoda problemowa, analiza przypadków Nakład pracy studenta: Liczba punktów ECTS: 2 |
W cyklu 2024Zn:
Metody kształcenia: metoda podająca, dyskusja, metoda problemowa, analiza przypadków Nakład pracy studenta: Liczba punktów ECTS: 2 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: