Praktyka asystencko-dydaktyczna nauczania technologii informacyjnej/informatyki w szkole lub innej instytucji edukacyjnej (60 godz.) PZ-3P-PRA2
TREŚCI PROGRAMOWE
Praktyka asystencko-dydaktyczna jest wdrożeniem do uczenia Technologii informacyjnej/ Informatyki -obejmuje obserwację i uczestnictwo w zajęciach/kursach/ szkoleniach informatycznych w szkole na wybranym etapie edukacyjnym lub innej instytucji edukacyjnej (domy kultury, uniwersytety trzeciego wieku, biblioteki, firmy szkoleniowe), a także samodzielne prowadzenie zajęć informatycznych przez studenta w zakresie określonym przez opiekuna praktyk w placówce. W ramach tych działań zadaniem studentów jest: zapoznanie się z całokształtem funkcjonowania placówki, szczególnie z jej strukturą organizacyjną, ogólnymi planami pracy dydaktyczno-wychowawczej oraz sposobami ich realizacji; dokonanie ogólnej analizy koncepcji pracy zespołu wspierającego rozwój ucznia, m.in. pedagoga szkolnego, psychologa, logopedy, nauczyciela-wychowawcy, innych specjalistów; poznanie organizacji nauczania oraz przebiegu procesu nauczania oraz wsparcia uczniów zdolnych i ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi na zajęciach informatycznych oraz swoistość przebiegu lekcji informatycznej; prowadzenie dokumentacji dotyczącej obserwowanych zajęć, sytuacji dydaktyczno-wychowawczych – ujęcie ich w protokołach hospitacyjnych zamieszczonych w dzienniku praktyk; poznanie zespołu klasowego oraz przeprowadzenie wywiadu z nauczycielem oraz sporządzenie pisemnej analizy relacji w wybranym zespole klasowym.
DRUKI DO POBRANIA
Dokumenty należy drukować dwustronnie.
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: | W cyklu 2022L: |
Efekty kształcenia
W zakresie WIEDZY absolwent zna i rozumie:
rodzaje dokumentacji działalności dydaktycznej prowadzonej w szkole lub placówce systemu oświaty, w której realizowana była praktyka z zakresu edukacji informatycznej.
psychologiczno-pedagogiczne podstawy nauczania informatyki i pracy pedagoga szkolnego poznawane podczas praktyk zawodowych;
zadania dydaktyczne realizowane przez szkołę lub placówkę systemu oświaty, w której realizowana była praktyka z zakresu edukacji informatycznej;
sposób funkcjonowania oraz organizację pracy dydaktycznej szkoły lub placówki systemu oświaty, w której realizowana była praktyka z zakresu edukacji informatycznej;
W zakresie UMIEJĘTNOŚCI absolwent potrafi:
stosować terminologię z obszaru informatyki w zakresie opisu urządzeń i oprogramowania w porozumiewaniu się z laikami i profesjonalistami z różnych dziedzin;
korzystać z nowoczesnych technologii podczas opracowania koncepcji i materiałów dydaktycznych do edukacji, w tym edukacji zdalnej, komplementarnej i tradycyjnej.
ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności pedagogicznej; potrafi tworzyć rozwiązania konkretnych problemów pedagogicznych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań
W zakresie KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH absolwent jest gotów do:
skutecznego współdziałania z opiekunem praktyk zawodowych i nauczycielami w celu poszerzania swojej wiedzy dydaktycznej z zakresu informatyki oraz rozwijania umiejętności wychowawczych.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: