Technologie wspomagające ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi PZ-3F-TWE
TREŚCI PROGRAMOWE
Główne bariery w korzystaniu z technologii przez uczniów z różnymi typami niepełnosprawności. Ułatwienia dostępu w systemach operacyjnych. Rozwiązania sprzętowe i programowe umożliwiające obsługę komputera osobom z różnymi typami niepełnosprawności. Programy i urządzenia wspomagające komunikację. Specjalistyczne zasoby sieci Internet. Współpraca z rodzicami i nauczycielami w doborze odpowiednich do potrzeb dziecka narzędzi specjalistycznych. Warunki dostępności do nowych technologii, dofinansowania, programy wsparcia.
W cyklu 2023L:
Opis treści programowych: 1. Główne problemy w pracy z komputerem osób o różnym typie niepełnosprawności. 2. Systemowe ułatwienia dostępu. 3. Rozwiązania sprzętowe i programowe umożliwiające obsługę komputera: • klawiatury ergonomiczne, • nakładki, • headpointery, • klawiatury alternatywne, • ekrany dotykowe, • Trackballe, • Przełączniki, • klawiatury wirtualne, 4. Interfejsy mózg-komputer -brain-computer interfaces, BCI. 5. Programy OCR. 6. Synteza mowy. 7. Programy czytające ekrany - screen readery. 8. Pogramy i urządzenia powiększające. 9. Monitory brajlowskie. 10. Drukarki brajlowskie. 11. Urządzenia lektorskie. 12. Programy i urządzenia wspomagające komunikację. 13. Warunki dostępności do nowych technologii – dofinansowania – programy wsparcia. 14. Specjalistyczne zasoby sieci Internet. 15. Jak tworzyć dostępne pomoce dydaktyczne. |
W cyklu 2024L:
Opis treści programowych: 1. Główne problemy w pracy z komputerem osób o różnym typie niepełnosprawności. 2. Systemowe ułatwienia dostępu. 3. Rozwiązania sprzętowe i programowe umożliwiające obsługę komputera: • klawiatury ergonomiczne, • nakładki, • headpointery, • klawiatury alternatywne, • ekrany dotykowe, • Trackballe, • Przełączniki, • klawiatury wirtualne, 4. Interfejsy mózg-komputer -brain-computer interfaces, BCI. 5. Programy OCR. 6. Synteza mowy. 7. Programy czytające ekrany - screen readery. 8. Pogramy i urządzenia powiększające. 9. Monitory brajlowskie. 10. Drukarki brajlowskie. 11. Urządzenia lektorskie. 12. Programy i urządzenia wspomagające komunikację. 13. Warunki dostępności do nowych technologii – dofinansowania – programy wsparcia. 14. Specjalistyczne zasoby sieci Internet. 15. Jak tworzyć dostępne pomoce dydaktyczne. |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie WIEDZY absolwent zna i rozumie:
aspekt techniczny urządzeń komputerowych i sieci teleinformatycznych: budowę i zasady działania urządzeń elektronicznych wykorzystywanych w edukacji;
możliwości zastosowania oprogramowania komputerowego: programów biurowych, graficznych, narzędziowych, edukacyjnych, aplikacji internetowych;
specjalistyczny sprzęt informatyczny i oprogramowanie wspomagające osoby z niepełnosprawnościami
sytuację uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi: specjalne potrzeby edukacyjne uczniów i ich uwarunkowania, konieczność dostosowywania procesu kształcenia do specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów (projektowanie wsparcia) oraz tematykę oceny skuteczności wsparcia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
W zakresie UMIEJĘTNOŚCI absolwent potrafi:
- korzystać z urządzeń technicznych, komputerowych i sieci teleinformatycznych;
- stosować oprogramowanie komputerowe: korzystać z programów biurowych, graficznych, narzędziowych, edukacyjnych, aplikacji internetowych.
dobrać i stosować technologie informatyczne wspierające osoby z niepełnosprawnościami.
W zakresie KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH absolwent jest gotów do:
krytycznej oceny posiadanej wiedzy, ciągłego doskonalenia swojej wiedzy i umiejętności z zakresu informatyki, dydaktyki informatyki i pedagogiki;
twórczego poszukiwania rozwiązań dydaktycznych sprzyjających postępom uczniów.
Literatura
W cyklu 2023L:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA Fila M., Kruś-Kubaszewska K. (2019). Arrangement of the educational and therapeutic space of a child with cerebral palsy with the use of assistive technologies. ICERI2019 Proceedings, pp. 5006-5014. Fila M. Olechowska A. (2019). Teaching ICT for people with specific learning disorders - development of teaching tools. ICERI2019 Proceedings, pp. 8096-8101. J. Łaszczyk (1998). Komputer w kształceniu specjalnym. Warszawa: WSIP A. Lechowicz (2005). Komputerowe wspomaganie procesu komunikacji niewerbalnej dzieci z wieloraką niepełnosprawnością. Warszawa: WSiP. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA B. Siemieniecki (2005) Komputer w Pedagogice Specjalnej Toruń: Wyd. Adam Marszałek. Strony www: http://www.harpo.com.pl http://www.altix.pl http://systemsensor.pl http://mowik.pl http://www.gumny.com.pl http://www.inference.phy.cam.ac.uk/dasher/polish http://www.brainhome.pl/zastosowanie-dla-osob-niepelnosprawnych http://openbci.pl http://www.inclusive.co.uk http://www.northerngrid.org http://www.cricksoft.com http://www.mayer-johnson.com http://www.toby-churchill.com http://www.freedomscientific.com http://www.pfron.org.pl http://www.niepelnosprawni.pl |
W cyklu 2024L:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA Fila M., Kruś-Kubaszewska K. (2019). Arrangement of the educational and therapeutic space of a child with cerebral palsy with the use of assistive technologies. ICERI2019 Proceedings, pp. 5006-5014. Fila M. Olechowska A. (2019). Teaching ICT for people with specific learning disorders - development of teaching tools. ICERI2019 Proceedings, pp. 8096-8101. J. Łaszczyk (1998). Komputer w kształceniu specjalnym. Warszawa: WSIP A. Lechowicz (2005). Komputerowe wspomaganie procesu komunikacji niewerbalnej dzieci z wieloraką niepełnosprawnością. Warszawa: WSiP. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA B. Siemieniecki (2005) Komputer w Pedagogice Specjalnej Toruń: Wyd. Adam Marszałek. Strony www: http://www.harpo.com.pl http://www.altix.pl http://systemsensor.pl http://mowik.pl http://www.gumny.com.pl http://www.inference.phy.cam.ac.uk/dasher/polish http://www.brainhome.pl/zastosowanie-dla-osob-niepelnosprawnych http://openbci.pl http://www.inclusive.co.uk http://www.northerngrid.org http://www.cricksoft.com http://www.mayer-johnson.com http://www.toby-churchill.com http://www.freedomscientific.com http://www.pfron.org.pl http://www.niepelnosprawni.pl |
Uwagi
W cyklu 2023L:
Metody kształcenia: Pogadanka, dyskusja, prezentacja specjalistyczne oprogramowania i urządzeń, metody ćwiczebne i zadaniowe, metody aktywizujące, praca na komputerze z wykorzystaniem specjalistycznych urządzeń peryferyjnych. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe,ćwiczenia, - 15 Przygotowanie się do zajęć, lektur - 10 Przygotowanie prezentacji - 25 Liczba punktów ECTS: 2 |
W cyklu 2024L:
Metody kształcenia: Pogadanka, dyskusja, prezentacja, metody ćwiczebne i zadaniowe, metody aktywizujące. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe,ćwiczenia, - 15 Przygotowanie się do zajęć, lektur - 10 Przygotowanie prezentacji - 25 Liczba punktów ECTS: 2 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: