Trening technik uczenia się PZ-3F-TTU
TREŚCI PROGRAMOWE
Rodzaje treningów uczenia się. Zwiększanie motywacji do uczenia się, trening motywacji. Techniki pamięciowe. Technika szybkiego czytania. Trening różnych stylów myślenia (myślenie wizualne, kreatywne, logiczne). Trening notowania i kreatywnego pisania. Wykorzystanie nowoczesnych technologii w skutecznym uczeniu się.
W cyklu 2022L:
Treści programowe: 1. Fakty i mity, czyli naprzeciw stereotypom w procesach uczenia się. |
W cyklu 2023L:
Treści programowe: 1. Fakty i mity, czyli naprzeciw stereotypom w procesach uczenia się. |
W cyklu 2024L:
Wstęp do efektywnego uczenia się |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2021L: | W cyklu 2024L: | W cyklu 2025L: | W cyklu 2022L: |
Efekty kształcenia
W zakresie WIEDZY absolwent zna i rozumie:
Konwencjonalne i niekonwencjonalne metody nauczania, w tym metody aktywizujące i metodę projektów, proces uczenia się przez działanie, odkrywanie lub dociekanie naukowe oraz pracę badawczą ucznia, a także zasady doboru metod nauczania;
sposoby wspomagania rozwoju poznawczego uczniów; potrzebę kształtowania pojęć, postaw, umiejętności praktycznych, w tym rozwiązywania problemów i wykorzystywania wiedzy; metody i techniki skutecznego uczenia się; metody strukturyzacji wiedzy oraz konieczność powtarzania i utrwalania wiedzy i umiejętności.
W zakresie UMIEJĘTNOŚCI absolwent potrafi:
kreować sytuacje wychowawcze służące aktywności i rozwojowi zainteresowań i uzdolnień uczniów, motywowania ich do zdobywania wiedzy i prezentacji własnych dokonań, oraz skutecznej pracy nad sobą.
wspierać ucznia w działaniach na rzecz samorozwoju, samodoskonalenia, samoświadomości, uczyć technik skutecznego zarządzania sobą i własnym czasem oraz technik uczenia się; doradzić uczniowi ścieżkę rozwoju edukacyjną i zawodową;
W zakresie KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH absolwent jest gotów do:
popularyzowania wiedzy z zakresu procesu skutecznego uczenia się i motywowania wśród uczniów i w środowisku szkolnym oraz pozaszkolnym.
Literatura
W cyklu 2022L:
Literatura obowiązkowa: Bąbel, P., Wiśniak, M. (2018). 12 zasad skutecznej. Czyli jak uczyć, żeby nauczyć. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne; Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2023L:
Literatura obowiązkowa: Bąbel, P., Wiśniak, M. (2018). 12 zasad skutecznej. Czyli jak uczyć, żeby nauczyć. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne; Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2024L:
Literatura obowiązkowa Artykuły i inne opracowania wskazane przez osobę prowadzącą: Dunlosky, J. (2020). Jak uczyć uczniów jak się uczyć? Skuteczne strategie uczenia się. Fundacja Evidence Institute i Związek Nauczycielstwa Polskiego.https://www.evidin.pl/wp-content/uploads/2020/12/JAK-UCZYC-UCZNIOW-JAK-SIE-UCZYC%C%C1-Dunlosky-i.pdf Rosenshine, B. (2019). Zasady Nauczania. Fundacja Naukowa Evidence Institute.https://www.evidin.pl/wp-content/uploads/publications/2019-zasady-nauczania-Barak-Rosenshine.pdf Szczygieł, M., & Cipora, K. (2014). Fałszywe przekonania na temat działania mózgu i zjawisk psychicznych, czyli neuromity i psychomity w edukacji. Edukacja, 2(127), 53-66. Literatura uzupełniająca: |
Uwagi
W cyklu 2022L:
2 ECTS Metody kształcenia: - wykład - pogadanka - pokaz z omówieniem - problemowa - zajęcia praktyczne Nakład pracy studenta: 30 h kontaktowych |
W cyklu 2023L:
2 ECTS Metody kształcenia: - wykład - pogadanka - pokaz z omówieniem - problemowa - zajęcia praktyczne Nakład pracy studenta: 30 h kontaktowych |
W cyklu 2024L:
2 punkty ECTS Metody kształcenia: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: