Społeczne aspekty integracji i inkluzji PZ-3F-SAI
TREŚCI PROGRAMOWE
Inkluzja a podstawowe prawa osoby. Wymiar społeczny i psychologiczny edukacji włączającej. Podstawowe terminy używane w pedagogice integracyjnej i włączającej. Geneza edukacji włączającej w Polsce i na świecie. System edukacji włączającej w Polsce. Typy szkół i ich charakterystyka. Podstawy prawne edukacji inkluzyjnej – dokumenty międzynarodowe i krajowe związane z problematyką inkluzji społecznej w tym edukacyjnej. Polskie podstawy prawne działań włączających. Klasyfikacje używane w obszarze integracji społecznej i inkluzyjnego/integracyjnego kształcenia. Efektywność niesegregacyjnego kształcenia w świetle wyników badań empirycznych. Sposoby rozumienia edukacji włączającej w teorii i praktyce; Teoria wspólnych i swoistych potrzeb osób niepełnosprawnych jako przesłanka teoretyczna niesegregacyjnego kształcenia. Rozwój edukacji włączającej w międzynarodowym ujęciu porównawczym. – przykłady rozwiązań praktycznych.
W cyklu 2022L:
Podstawowe pojęcia: integracja, inkluzja. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie WIEDZY absolwent zna i rozumie:
zagadnienie edukacji włączającej, a także sposoby realizacji zasady inkluzji.
zasadę poszanowania godności dziecka, ucznia lub wychowanka, różnicowanie, indywidualizację i personalizację pracy z uczniami; pojęcia integracji i inkluzji; sytuację dziecka z niepełnosprawnością fizyczną i intelektualną w szkole ogólnodostępnej, problemy dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu i ich funkcjonowanie, problemy dzieci zaniedbanych i pozbawionych opieki oraz szkolną sytuację dzieci z doświadczeniem migracyjnym; problematykę dziecka w sytuacji kryzysowej lub traumatycznej;
W zakresie UMIEJĘTNOŚCI absolwent potrafi:
- integrować treści nauczania różnych przedmiotów, aktualne wydarzenia ważne dla uczniów w celu budowania zadań wychowawczych i profilaktycznych;
- pracować z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym z dziećmi i z trudnościami adaptacyjnymi związanymi z doświadczeniem migracyjnym, pochodzącymi ze środowisk zróżnicowanych pod względem kulturowym lub z ograniczoną znajomością języka polskiego.
W zakresie KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH absolwent jest gotów do:
adaptowania metod pracy do potrzeb i różnych stylów uczenia się uczniów adekwatnie do stawianych celów.
Uwagi
W cyklu 2022L:
Metody kształcenia – wykład z wykorzystaniem technik audiowizualnych, analiza sytuacji problemowych, projekt Godziny kontaktowe (15) Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2pkt. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: