Pedagogika zdolności PZ-3F-PZD
TREŚCI PROGRAMOWE
Wykład: Kluczowe pojęcia pedagogiki zdolności: zdolności, uzdolnienia, talent, geniusz, inteligencja, zdolności kierunkowe, uczeń zdolny, dziecko zdolne, specjalne potrzeby edukacyjne uczniów zdolnych; pedagogika zdolności; Teorie i modele zdolności; Akty prawne regulujące pracę z uczniem zdolnym w szkole i poradni psychologiczno-pedagogicznej. Uwarunkowania rozwoju zdolności w świetle teorii zdolności i badań nad zdolnościami.
Ćwiczenia: Miejsce pedagogiki zdolności w systemie nauk pedagogicznych. Cechy i zachowania ucznia zdolnego, uzdolnionego i ich szkolne konsekwencje. Podmiotowe i środowiskowe uwarunkowania rozwoju zdolności. Działania szkoły i instytucji pozaszkolnych na rzecz identyfikacji i rozwoju uczniów zdolnych. Elitaryzm i egalitaryzm w kształceniu zdolnych. Szkoły alternatywne. System olimpiad i konkursów działaniu na rzecz rozwoju zdolności. Kompetencje i cechy pedagoga zdolności. Osiągnięcia szkolne uczniów zdolnych, SNOS – przyczyny i sposoby przeciwdziałania nieadekwatnym osiągnięciom uczniów zdolnych.
W cyklu 2021L:
- Kluczowe pojęcia pedagogiki zdolności: zdolności, uzdolnienia, talent, geniusz, cudowne dziecko, uczeń szczególnie uzdolniony, zdolności kierunkowe, inteligencja |
W cyklu 2022L:
- Kluczowe pojęcia pedagogiki zdolności: zdolności, uzdolnienia, talent, geniusz, cudowne dziecko, uczeń szczególnie uzdolniony, zdolności kierunkowe, inteligencja |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2021L: | W cyklu 2024L: | W cyklu 2022L: |
Efekty kształcenia
W zakresie WIEDZY absolwent zna i rozumie:
miejsce pedagogiki zdolności w systemie nauk, ich przedmiotowe i metodologiczne powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi, terminologię stosowaną w obrębie pedagogiki i jej obszarów.
podstawy teoretyczne pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i rozwojowymi, kluczowe pojęcia, klasyfikację i akty prawne;
W zakresie UMIEJĘTNOŚCI absolwent potrafi:
planować praktyczne działania wspierające rozwój zdolności; określać warunki sprzyjające rozwojowi zdolności oraz warunki utrudniające ten proces,
stosować terminologię z obszaru pedagogiki zdolności w bezpośrednim kontakcie z szeroko rozumianym środowiskiem edukacyjnym;
W zakresie KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH absolwent jest gotów do:
podejmowania działań edukacyjnych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych i rozumie ich społeczne znaczenie
projektowania działań zmierzających do rozwoju szkoły lub placówki systemu oświaty oraz stymulowania poprawy jakości pracy tych instytucjach.
Literatura
W cyklu 2021L:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełnijąca: |
W cyklu 2022L:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełnijąca: |
Uwagi
W cyklu 2022L:
Liczba ECTS - 4 Nakład pracy studenta - 100 godz. Metody pracy: Materiały z zajęć i prace cząstkowe umieszczane są w zespole: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: