Podstawy prakseologii PZ-3F-PRK
TREŚCI PROGRAMOWE
Założenia teorii prakseologicznej jako nauki o skutecznym działaniu. Pojęcie czynu prostego i czynu złożonego. Aparat pojęciowy związany z koncepcją czynu prostego. Analiza czynów złożonych. Kooperacja podmiotów i różne jej rodzaje. Skuteczność działań. Planowanie działań. Oceny i dyrektywy prakseologiczne. Analiza działań własnych pod kątem skuteczności. Stosowanie dyrektyw prakseologicznych w życiu codziennym.
W cyklu 2022L:
1. Świat wartości i znaczenie praktycznych wartości ludzkich działań. Aksjologiczny charakter prakseologii i historia dziedziny. Ogólna budowa teorii prakseologicznej: odróżnienie opisu, ocen i dyrektyw dotyczących skuteczności działania. Prakseologia a etyka. |
W cyklu 2023L:
Teoria ludzkich działań: aparatura pojęciowa czynu prostego. Znaczenie opisu działań dla kontroli i oceny ich skuteczności. Sprawność i skuteczność (efektywność) jako podstawowe oceny działania. Metody pracy zwiększające efektywność działań. |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: | W cyklu 2022L: |
Efekty kształcenia
W zakresie WIEDZY absolwent zna i rozumie:
zna kluczowe pojęcia prakseologii, modele teoretyczne i historyczne źródła dziedziny oraz współczesne uwarunkowania kształcenia w obszarze skutecznych działań;
potrzebę kształtowania u ucznia pozytywnego stosunku do własnego rozwoju osobistego obszarze skuteczności działań: rozwijania ciekawości, aktywności i samodzielności, logicznego i krytycznego myślenia, kształtowania motywacji do skutecznego uczenia się i budowania samoświadomości, samooceny, odpowiedzialności w codziennym działaniu.
W zakresie UMIEJĘTNOŚCI absolwent potrafi:
wspierać ucznia w działaniach na rzecz samorozwoju, samodoskonalenia, samoświadomości, uczyć technik skutecznego zarządzania sobą i własnym czasem oraz technik skutecznego działania.
W zakresie KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH absolwent jest gotów do:
kształtowania nawyku systematycznego i samodzielnego uczenia się przez całe życie i korzystania z różnych źródeł wiedzy, w tym z Internetu,
twórczego poszukiwania najbardziej skutecznych rozwiązań dydaktycznych, sprzyjających postępom uczniów.
Literatura
W cyklu 2022L:
Kotarbiński T.: Traktat o dobrej robocie, Zakł. Nar. im. Ossolińskich, Wrocław 1982 |
W cyklu 2023L:
Traktat o dobrej robocie, |
Uwagi
W cyklu 2022L:
METODY KSZTAŁCENIA: |
W cyklu 2023L:
METODY KSZTAŁCENIA: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: