Psychologiczne podstawy uczenia i wychowania PZ-3F-PPU
TREŚCI PROGRAMOWE
Program zajęć przewiduje zapoznanie studentów z psychologicznymi podstawami uczenia i wychowania. Omawiane zagadnienia mają też, w miarę możliwości, uwzględniać profil kształcenia wybrany przez słuchaczy oraz służyć ich dalszemu rozwojowi własnemu i zawodowemu.
Zagadnienia:
1. Geny i środowisko w wychowaniu.
2. Mechanizmy uczenia się w ujęciu behawiorystycznym.
3. Poznawcze podejście do uczenia się. Pasywne i aktywne przyswajanie wiedzy. Podstawy psychologii pamięci.
4. Motywacja a uczenie się
5. Psychologia rozwojowa a uczenie się i nabywanie wiedzy.
6. Związek uczenia z wychowaniem. Zachowania agresywne i prospołeczne. Mechanizmy stereotypizacji w kontekście uczenia się i wychowania.
7. Relacje dziecka z rodzicami a wychowanie. Style przywiązania i wychowanie.
8. Nauczyciel i szkoła w procesie uczenia i wychowania. Rola psychologa szkolnego/wychowawczego w szkole.
9. Uczenie się i wychowanie w świetle trudności neurorozwojowych.
W cyklu 2022L:
TREŚCI PROGRAMOWE |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: | W cyklu 2022L: |
Efekty kształcenia
W zakresie WIEDZY absolwent zna i rozumie:
proces uczenia się: modele uczenia się, w tym koncepcje klasyczne i współczesne ujęcia w oparciu o wyniki badań neuropsychologicznych, metody i techniki uczenia się z uwzględnieniem rozwijania metapoznania;
kształtowania u ucznia pozytywnego stosunku do własnego rozwoju osobistego: rozwijania ciekawości, aktywności i samodzielności, logicznego i krytycznego myślenia, kształtowania motywacji do uczenia się i nawyków systematycznego uczenia się i dbałości o rozwój zainteresowań, budowania samoświadomości, samooceny, odpowiedzialności i siły psychicznej.
W zakresie UMIEJĘTNOŚCI absolwent potrafi:
wspierać ucznia w działaniach na rzecz samorozwoju, samodoskonalenia, samoświadomości, uczyć technik skutecznego zarządzania sobą oraz technik uczenia się.
W zakresie KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH absolwent jest gotów do:
rozwijania u uczniów ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej oraz logicznego i krytycznego myślenia w procesie uczenia się.
Kryteria oceniania
Stosowane metody kształcenia::
Prezentacje z użyciem środków multimedialnych
Dydaktyczne materiały audiowizualne (np. filmy dydaktyczne)
Dyskusje na forum i w małych grupach
Praca nad studiami przypadków
Praca nad projektami lekcji przedmiotowych/lekcji wychowawczych/wykorzystaniem wiedzy w praktyce
Symulacje
Sprawdzenie wiedzy: Kolokwium
Kryteria oceniania:
20 pkt maksymalnie do zdobycia, zaliczenie od 60% poprawnych odpowiedzi.
Przelicznik:
18-20 pkt - 5
17-17,99 pkt - 4,5
15-16,99 pkt - 4
14-14,99 pkt - 3,5
12-13,99 pkt - 3
Mniej niż 12 pkt - 2
Literatura
Bednarek, H., Bednarek, D. (2023). Psychologia edukacyjna. Warszawa: PWN.
Jagodzińska, M. (2012). Psychologia pamięci. Badania, teorie, zastosowania. Gliwice: Helion.
Liberska, H., Trempała, J. (red.) (2020). Psychologia wychowania. Wybrane problemy. Warszawa: PWN.
Mietzel, G. (2009). Psychologia dla nauczycieli. Jak wykorzystać teorie psychologiczne w praktyce dydaktycznej? Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Olechowska, A. (2016). Specjalne potrzeby edukacyjne. Warszawa: PWN.
Przetacznik-Gierowska, M., Włodarski, Z. (2014). Psychologia wychowawcza (t. 1-2). Warszawa: PWN.
Zimbardo, P., Johnson, R., McCann, V. (2017). Psychologia. Kluczowe koncepcje. Tom 2: Motywacja i uczenie się. Warszawa: PWN.
W cyklu 2022L:
Zagadnienie 1: |
Uwagi
W cyklu 2022L:
Metoda pracy: podawcza, analityczno-syntetyczna praca z tekstem, dyskusja i debata. |
W cyklu 2024L:
Stosowane metody kształcenia:: Sprawdzenie wiedzy: Kolokwium Kryteria oceniania: 20 pkt maksymalnie do zdobycia, zaliczenie od 60% poprawnych odpowiedzi. Przelicznik: 18-20 pkt - 5 17-17,99 pkt - 4,5 15-16,99 pkt - 4 14-14,99 pkt - 3,5 12-13,99 pkt - 3 Mniej niż 12 pkt - 2 Nakład pracy studenta: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: