Psychologiczne podstawy uczenia i wychowania PZ-3F-PPU
TREŚCI PROGRAMOWE
Program zajęć przewiduje zapoznanie studentów z psychologicznymi podstawami uczenia i wychowania w sposób, który z jednej strony ma służyć powtórzeniu wiadomości już przez nich w trakcie kształcenia nabytych, z drugiej ma unikać redundantnych treści oraz otwierać słuchaczom nowe horyzonty wskazywane przez nazwę przedmiotu. Stąd też studenci są zachęcani do współtworzenia programu zajęć. Omawiane zagadnienia mają też, w miarę możliwości, uwzględniać profil kształcenia wybrany przez słuchaczy oraz służyć ich dalszemu rozwojowi własnemu i zawodowemu.
Zagadnienia:
1. Nauczanie i wychowanie jako stymulacja rozwoju człowieka.
a. Wokół psychologicznej problematyki rozwoju
b. Uczenie się, nauczanie i wychowanie w rozwoju człowieka
c. Interakcje pedagogiczne okiem psychologa
d. Wzbudzanie motywacji poznawczej
e. Rola ogólnej wizji człowieka w wychowaniu i kształceniu
2. Podstawy wychowania. Wokół problematyki stylów wychowawczych.
3. Wybrane współczesne spory psychologiczne o wychowanie na przykładzie sporu o opiekę żłobkową (forma debaty).
4. Ciało i doświadczenie cielesności u dzieci i młodzieży w wieku szkolnym.
5. Uczucia i emocje w uczeniu i wychowaniu. Psychologiczna próba typologizacji gier i zabaw.
6. Procesy uczenia się i pamięci. Ich znaczenie w wychowaniu. Podejście biograficzne w uczeniu i wychowaniu. Waga narracji i opowieści.
a. Koncepcje uczenia się.
i. Teorie asocjacyjne
ii. Teorie poznawcze
b. Czynniki wpływające na proces uczenia się.
c. Funkcje pamięci.
d. Fazy procesu pamięciowego.
e. Rodzaje pamięci.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: | W cyklu 2022L: |
Efekty kształcenia
W zakresie WIEDZY absolwent zna i rozumie:
proces uczenia się: modele uczenia się, w tym koncepcje klasyczne i współczesne ujęcia w oparciu o wyniki badań neuropsychologicznych, metody i techniki uczenia się z uwzględnieniem rozwijania metapoznania;
kształtowania u ucznia pozytywnego stosunku do własnego rozwoju osobistego: rozwijania ciekawości, aktywności i samodzielności, logicznego i krytycznego myślenia, kształtowania motywacji do uczenia się i nawyków systematycznego uczenia się i dbałości o rozwój zainteresowań, budowania samoświadomości, samooceny, odpowiedzialności i siły psychicznej.
W zakresie UMIEJĘTNOŚCI absolwent potrafi:
wspierać ucznia w działaniach na rzecz samorozwoju, samodoskonalenia, samoświadomości, uczyć technik skutecznego zarządzania sobą oraz technik uczenia się.
W zakresie KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH absolwent jest gotów do:
rozwijania u uczniów ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej oraz logicznego i krytycznego myślenia w procesie uczenia się.
Kryteria oceniania
Metoda pracy: podawcza, analityczno-syntetyczna praca z tekstem, dyskusja i debata.
Metoda oceniania: obecność na zajęciach, kolokwium
Literatura
Zagadnienie 1:
Literatura podstawowa:
Z. Włodarski, A. Hankała, Nauczanie i wychowanie jako stymulacja rozwoju człowieka, Impuls, Warszawa - Kraków 2004, s. 15-34, 325-338,
Literatura dodatkowa:
J. Zubelewicz, Filozofia wychowania. Aksjocentryzm i pajdocentryzm, Wyd. Akademickie Żak, Warszawa 2002.
Zagadnienie 2
Literatura podstawowa:
M. Roth Walsh (red.), Kobiety, mężczyźni i płeć. Debata w toku, wyd. IFiS PAN, Warszawa 2003, s. 449-467.
Literatura dodatkowa:
C. S. Lewis, Cztery miłości, PAX, Warszawa 1968, s. 32-52.
Zagadnienie 3
Literatura podstawowa:
K. Aksamit, Doświadczanie bliskości fizycznej i obraz ciała u dzieci w wieku szkolnym, w: K. Schier (red.) Samotne ciało. Doświadczanie cielesności przez dzieci i ich rodziców, wyd. Scholar, Warszawa 2020, s. 39-56.
K. Schier, Samotne ciało. Doświadczanie cielesności przez dzieci i młodzież, w: K. Schier (red.) Samotne ciało. Doświadczanie cielesności przez dzieci i ich rodziców, wyd. Scholar, Warszawa 2020, s. 182-210
Zagadnienie 4
Literatura:
M. Jankowska, Podstawy psychologii, Warszawa 2003, s. 82-99.
W. Zagórska, Uczestnictwo młodych dorosłych w rzeczywistości wykreowanej kulturowo. Doświadczenie, funkcje psychologiczne, Universitas, Kraków 2004, s. 21-76.
Zagadnienie 5:
Literatura:
M. Jankowska, Podstawy psychologii, Warszawa 2003, s. 54-67.
Literatura dodatkowa:
B. Cyrulnik, Ratuj się, życie wzywa!, wyd. Czarna Owca, Warszawa 2014, s. 23-27, 36-51.
M. Jarymowicz, A. Szuster, Rozmowy o rozwoju osobowym, wyd. UW, Warszawa 2015, s. 97, 188.
Uwagi
W cyklu 2022L:
Metoda pracy: podawcza, analityczno-syntetyczna praca z tekstem, dyskusja i debata. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: