Pedagogika integracyjna i włączająca PZ-3F-PIW
TREŚCI PROGRAMOWE
Podstawowe terminy używane w pedagogice integracyjnej i włączającej; Podstawy filozoficzne, socjologiczne, psychologiczne i prawne edukacji integracyjnej. Filozofia Innego, idea normalizacji, tolerancja, stereotypy, teoria wspólnych i swoistych potrzeb osób niepełnosprawnych, dokumenty międzynarodowe i krajowe. Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi: rozumienie pojęcia i ich klasyfikacja. Dziecko z niepełnosprawnością fizyczną i intelektualną w szkole ogólnodostępnej; dzieci ze spektrum autyzmu i ich funkcjonowanie w szkole. Dzieci zaniedbane i pozbawione opieki. Edukacja uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Kompetencje nauczycieli edukacji integracyjnej i włączającej. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jako wsparcie dla ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Efektywność niesegregacyjnego kształcenia w świetle wyników badań empirycznych. Realizacja edukacji integracyjnej i włączającej w praktyce. Kształcenie integracyjne i włączające na świecie – przykłady rozwiązań praktycznych.
W cyklu 2023L:
Podstawowe pojęcia: integracja, inkluzja. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie WIEDZY absolwent zna i rozumie:
zagadnienie edukacji włączającej, a także sposoby realizacji zasady inkluzji.
zasadę poszanowania godności dziecka, ucznia lub wychowanka, różnicowanie, indywidualizację i personalizację pracy z uczniami; pojęcia integracji i inkluzji; sytuację dziecka z niepełnosprawnością fizyczną i intelektualną w szkole ogólnodostępnej, problemy dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu i ich funkcjonowanie, problemy dzieci zaniedbanych i pozbawionych opieki oraz szkolną sytuację dzieci z doświadczeniem migracyjnym; problematykę dziecka w sytuacji kryzysowej lub traumatycznej.
W zakresie UMIEJĘTNOŚCI absolwent potrafi:
- integrować treści nauczania różnych przedmiotów, aktualne wydarzenia ważne dla uczniów w celu budowania zadań wychowawczych i profilaktycznych;
- pracować z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym z dziećmi z trudnościami adaptacyjnymi związanymi z doświadczeniem migracyjnym, pochodzącymi ze środowisk zróżnicowanych pod względem kulturowym lub z ograniczoną znajomością języka polskiego.
W zakresie KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH absolwent jest gotów do:
adaptowania metod pracy do potrzeb i różnych stylów uczenia się uczniów adekwatnie do stawianych celów.
Uwagi
W cyklu 2023L:
Nakład pracy studenta: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: