Organizacja pracy pedagoga szkolnego PZ-3F-OPS
TREŚCI PROGRAMOWE
Zadania i obowiązki pedagoga szkolnego, wsparcie nauczycieli w diagnozie indywidualnych potrzeb uczniów, metody pracy pedagoga, rozpoznanie problemów wychowawczych (uzależnienia, niepowodzenia szkolne, problemy zdrowotne, problemy psychospołeczne). Metodyka lekcji wychowawczych: opracowanie prelekcji, dyskusji, prezentacji. Metodyka zajęć korekcyjnych: metody i środki dydaktyczne, wyrównywanie braków w nauce, pokonywanie trudności rozwojowych. Wspomaganie pracy pedagogów specjalnych w klasach specjalnych, w klasach integracyjnych oraz w nauczaniu indywidualnym. Zadania pedagoga w czasie wywiadówek oraz rad pedagogicznych, wydawanie opinii i zaleceń, porady i konsultacje pedagogiczne. Doradztwo zawodowe: diagnozowanie zainteresowań, ukierunkowanie wyboru dalszego kształcenia i wyboru zawodu. Organizowanie pomocy materialnej dla dzieci i młodzieży (zasiłki, stypendia i inne formy pomocy), współpraca z organizacjami pozaszkolnymi udzielającymi pomocy materialnej. Współpraca z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, innymi szkołami, policją, sądami; rozwiązania prawne w przypadku wykroczeń uczniowskich. Dokumentacja pracy.
W cyklu 2022Z:
Opis treści programowych: |
W cyklu 2023Z:
Opis treści programowych: |
W cyklu 2024Z:
Opis treści programowych: |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie WIEDZY absolwent zna i rozumie:
wychowanie w kontekście rozwoju: ontologiczne, aksjologiczne i antropologiczne podstawy wychowania; istotę i funkcje wychowania oraz proces wychowania, jego strukturę, właściwości i dynamikę; pomoc psychologiczno-pedagogiczną w szkole – regulacje prawne, formy i zasady udzielania wsparcia w placówkach systemu oświaty, a także znaczenie współpracy rodziny ucznia i szkoły oraz szkoły ze środowiskiem pozaszkolnym;
zasady pracy opiekuńczo-wychowawczej nauczyciela: obowiązki nauczyciela jako wychowawcy klasy, problematykę dziecka w sytuacji kryzysowej lub traumatycznej; zagrożenia dzieci i młodzieży: zjawiska agresji i przemocy, w tym agresji elektronicznej, oraz uzależnień, w tym od środków psychoaktywnych i komputera, a także zagadnienia związane z grupami nieformalnymi, podkulturami młodzieżowymi i sektami.
warsztat pracy pedagoga szkolnego: właściwe wykorzystanie czasu pracy, organizacja spotkań indywidualnych, zajęć edukacyjno-wychowawczych, gospodarowania czasem wolnym przez ucznia i nauczyciela; zagadnienia związane ze sprawdzaniem i ocenianiem jakości kształcenia oraz jej ewaluacją, a także z koniecznością analizy i oceny własnej pracy dydaktyczno-wychowawczej.
W zakresie UMIEJĘTNOŚCI absolwent potrafi:
realizować zadania pedagoga szkolnego, w tym związane z udzielaniem pomocy pedagogicznej w zakresie rozwiazywania problemów wychowawczych, wspierania działań edukacyjnych, organizacji działań profilaktycznych skierowanych do uczniów, ich rodziców lub opiekunów i nauczycieli.
analizować i konstruować dokumentację związaną z działalnością szkoły oraz procesy pomocy psychologiczno-pedagogicznej
W zakresie KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH absolwent jest gotów do:
rozpoznawania specyfiki środowiska lokalnego, inicjowania i podejmowania współpracy na rzecz dobra uczniów i tego środowiska; działania w sposób przedsiębiorczy.
Literatura
W cyklu 2022Z:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2023Z:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2024Z:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
Uwagi
W cyklu 2022Z:
Metody kształcenia: UWAGI: Godziny kontaktowe 30 Sumaryczna liczba punktów ECTS: 0 lub 2 pkt. |
W cyklu 2023Z:
Metody kształcenia: UWAGI: Godziny kontaktowe 30 Sumaryczna liczba punktów ECTS: 0 lub 2 pkt. |
W cyklu 2024Z:
Metody kształcenia: UWAGI: Godziny kontaktowe 30 Sumaryczna liczba punktów ECTS: 0 lub 2 pkt. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: