Narzędzia informatyczne w badaniach pedagogicznych PZ-3F-NIP
TREŚCI PROGRAMOWE
Badania ilościowe i jakościowe w pedagogice. Podstawowe pojęcia statystyczne: próba-populacja, rodzaje zmiennych, wskaźniki opisu statystycznego. Elektroniczne narzędzia pozyskiwania danych ilościowych. Kodowanie danych w zależności od typu zmiennych z wykorzystaniem oprogramowania biurowego i specjalistycznych programów statystycznych. Graficzna prezentacja wyników badań ilościowych. Zbieranie danych jakościowych. Transkrybowanie wywiadów. Programy do rozpoznawania pisma i mowy. Komputerowe opracowanie danych jakościowych z wykorzystaniem narzędzi typu CAQDAS. Interpretacja wyników badań oraz ich prezentacja w opracowaniu naukowym.
W cyklu 2023Z:
TREŚCI PROGRAMOWE Wyszukiwanie informacji w naukowych bazach bibliograficznych EBSCO, Elsevier Wprowadzenie do statystyki: opis i wnioskowanie statystyczne, próba a populacja – metody doboru próby badawczej; zmienne zależne i niezależne, skale pomiarowe jakościowe (nominale i porządkowe) i ilościowe (przedziałowe i stosunkowe), rodzaje miar/wskaźników statystycznych i ich zapis w postaci symboli. SPSS - wprowadzanie danych i podstawy pracy z programem, opis i prezentacja danych: tabele, wykresy i statystyki opisowe). Podstawy wnioskowania statystycznego (formułowanie hipotezy zerowej i alternatywnej, poziom istotności statystycznej, testy statystyczne, ich założenia i dobór). Testy t-Studenta (dla prób zależnych i niezależnych) oraz test korelacji liniowej Pearsona (dane ilościowe). Test chi-kwadrat (dane jakościowe). Sposób obliczania testów w programie SPSS. Prezentacja wyników badań w opracowaniu naukowym - standardy edytorskie na podstawie reguł APA, cytowania i zapis bibliografii, przypisy, automatyczne podpisy obiektów graficznych i ich spisy, automatyczny spis treści (Ms Word). MAXQDA program wspomagający jakościową analizę danych (interfejs programu, tworzenie nowego projektu, importowanie danych, kodowanie i zarządzanie kodami, analiza – zakodowane fragmenty, wyszukiwanie leksykalne, praca z notatkami). |
W cyklu 2024Z:
TREŚCI PROGRAMOWE Wyszukiwanie informacji w naukowych bazach bibliograficznych EBSCO, Elsevier Wprowadzenie do statystyki: opis i wnioskowanie statystyczne, próba a populacja – metody doboru próby badawczej; zmienne zależne i niezależne, skale pomiarowe jakościowe (nominale i porządkowe) i ilościowe (przedziałowe i stosunkowe), rodzaje miar/wskaźników statystycznych i ich zapis w postaci symboli. SPSS - wprowadzanie danych i podstawy pracy z programem, opis i prezentacja danych: tabele, wykresy i statystyki opisowe). Podstawy wnioskowania statystycznego (formułowanie hipotezy zerowej i alternatywnej, poziom istotności statystycznej, testy statystyczne, ich założenia i dobór). Testy t-Studenta (dla prób zależnych i niezależnych) oraz test korelacji liniowej Pearsona (dane ilościowe). Test chi-kwadrat (dane jakościowe). Sposób obliczania testów w programie SPSS. Prezentacja wyników badań w opracowaniu naukowym - standardy edytorskie na podstawie reguł APA, cytowania i zapis bibliografii, przypisy, automatyczne podpisy obiektów graficznych i ich spisy, automatyczny spis treści (Ms Word). MAXQDA program wspomagający jakościową analizę danych (interfejs programu, tworzenie nowego projektu, importowanie danych, kodowanie i zarządzanie kodami, analiza – zakodowane fragmenty, wyszukiwanie leksykalne, praca z notatkami). |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie WIEDZY absolwent zna i rozumie:
możliwości zastosowania oprogramowania komputerowego: programów biurowych, graficznych, narzędziowych, edukacyjnych, aplikacji internetowych.
W zakresie UMIEJĘTNOŚCI absolwent potrafi:
stosować oprogramowanie komputerowe: korzystać z programów biurowych, graficznych, narzędziowych, edukacyjnych, aplikacji internetowych.
W zakresie KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH absolwent jest gotów do:
kształtowania nawyku systematycznego i samodzielnego uczenia się przez całe życie i korzystania z różnych źródeł wiedzy, w tym z Internetu.
promowania odpowiedzialnego i krytycznego wykorzystywania mediów cyfrowych oraz poszanowania praw własności intelektualnej;
Literatura
W cyklu 2023Z:
Obowiązkowa Bedyńska, S. i Cypryańska, M. / red./(2013) Statystyczny drogowskaz 1. Praktyczne wprowadzenie do wnioskowania statystycznego. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Sedno. Józefacka, N. M., Kołek, M. F., Arciszewska-Leszczuk, A, Iwankowski , P. (2023). Metodologia i statystyka Przewodnik naukowego turysty Tom 1. Wydawnictwo Naukowe PWN Gibbs, G. (2015). Analizowanie danych jakościowych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Francuz, P., Mackiewicz, R. (2007). Liczby nie wiedzą, skąd pochodzą: przewodnik po metodologii i statystyce nie tylko dla psychologów. Lublin: Wydawnictwo KUL. Uzupełniająca Glinka, B., Czakon, W. (2021). Podstawy badań jakościowych. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne. Harasimczuk, J., Cieciuch, J. (2012). Podstawowe standardy edytorskie naukowych tekstów psychologicznych w języku polskim na podstawie reguł APA. Na: https://www.researchgate.net/publication/255697235_Podstawowe_standardy_edytorskie_naukowych_tekstow_psychologicznych_w_jezyku_polskim_na_podstawie_regul_APA. Niedbalski, J. (red.).(2014). Metody i techniki odkrywania wiedzy. Narzędzia CAQDAS w procesie analizy danych jakościowych. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. Rädiker, S., Kuckartz, U. (2020). Focused Analysis of Qualitative Interviews with MAXQDA. Step by Step. Na: https://www.maxqda-press.com/catalog/books/the-practice-of-qualitative-data-analysis. |
W cyklu 2024Z:
Obowiązkowa Bedyńska, S. i Cypryańska, M. / red./(2013) Statystyczny drogowskaz 1. Praktyczne wprowadzenie do wnioskowania statystycznego. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Sedno. Józefacka, N. M., Kołek, M. F., Arciszewska-Leszczuk, A, Iwankowski , P. (2023). Metodologia i statystyka Przewodnik naukowego turysty Tom 1. Wydawnictwo Naukowe PWN Gibbs, G. (2015). Analizowanie danych jakościowych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Francuz, P., Mackiewicz, R. (2007). Liczby nie wiedzą, skąd pochodzą: przewodnik po metodologii i statystyce nie tylko dla psychologów. Lublin: Wydawnictwo KUL. Uzupełniająca Glinka, B., Czakon, W. (2021). Podstawy badań jakościowych. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne. Harasimczuk, J., Cieciuch, J. (2012). Podstawowe standardy edytorskie naukowych tekstów psychologicznych w języku polskim na podstawie reguł APA. Na: https://www.researchgate.net/publication/255697235_Podstawowe_standardy_edytorskie_naukowych_tekstow_psychologicznych_w_jezyku_polskim_na_podstawie_regul_APA. Niedbalski, J. (red.).(2014). Metody i techniki odkrywania wiedzy. Narzędzia CAQDAS w procesie analizy danych jakościowych. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. Rädiker, S., Kuckartz, U. (2020). Focused Analysis of Qualitative Interviews with MAXQDA. Step by Step. Na: https://www.maxqda-press.com/catalog/books/the-practice-of-qualitative-data-analysis. |
Uwagi
W cyklu 2023Z:
Metody kształcenia: Metody problemowe, pokaz, metody zadaniowe, elementy wykładu, dyskusja. NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe: ćwiczenia 30 h zajęć Godziny pracy własnej studenta: 25 h (Przygotowanie się do zajęć, lektury, samodzielne rozwiązywanie zadań) Sumaryczna liczba punktów ECTS - 2 |
W cyklu 2024Z:
Metody kształcenia: Metody problemowe, pokaz, metody zadaniowe, elementy wykładu, dyskusja, rozwiązywanie zadań z wykorzystaniem komputera i specjalistycznego oprogramowania. NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe: ćwiczenia 30 h zajęć Godziny pracy własnej studenta: 25 h (Przygotowanie się do zajęć, lektury, samodzielne rozwiązywanie zadań) Sumaryczna liczba punktów ECTS - 2 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: