Metodyka pracy z uczniem zdolnym PZ-3F-MPZ
TREŚCI PROGRAMOWE
Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów szczególnie uzdolnionych. Rozwiązania prawne w pracy z uczniami szczególnie uzdolnionymi (ITN, IPN). Dobór celów, treści, metod, form, środków dydaktycznych na poszczególnych etapach edukacyjnych. Projekty edukacyjne, badawcze, interdyscyplinarne. Przygotowanie do różnych form rywalizacji uczniów zdolnych. Wzmacnianie cech osobowościowych, w tym siły psychicznej uczniów zdolnych. Wdrażanie uczniów zdolnych do samokształcenia, w tym z wykorzystaniem nowoczesnych technologii.
W cyklu 2023L:
1. Charakterystyka ucznia zdolnego - cechy, zasoby, trudności, potrzeby, w tym specjalne potrzeby edukacyjne. |
W cyklu 2024L:
1. Uczeń zdolny w szkole – psychologiczne i społeczne uwarunkowania rozwoju uczniów zdolnych |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: | W cyklu 2022L: |
Efekty kształcenia
W zakresie WIEDZY absolwent zna i rozumie:
- konwencjonalne i niekonwencjonalne metody nauczania, w tym metody aktywizujące i metodę projektów, proces uczenia się przez działanie, odkrywanie lub dociekanie naukowe oraz pracę badawczą ucznia, a także zasady doboru metod nauczania;
- organizację pracy w klasie szkolnej i grupach: potrzebę indywidualizacji nauczania i wychowania, zagadnienie nauczania interdyscyplinarnego, formy pracy: wycieczki, zajęcia terenowe i laboratoryjne, doświadczenia i konkursy oraz zagadnienia związane z pracą domową.
W zakresie UMIEJĘTNOŚCI absolwent potrafi:
wykorzystać sytuacje trudne i błędy uczniowskie jako narzędzie rozwoju osobistego, nauczyć ucznia uczenia się na błędach i wyciągania konstruktywnych wniosków z doświadczonych niepowodzeń.
dobierać metody pracy indywidualnej i z grupą środki dydaktyczne, w tym z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnej, aktywizujące uczniów i uwzględniające ich zróżnicowane potrzeby edukacyjne w celu samodzielnego projektowania i efektywnego realizowania działań pedagogicznych, dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych;
W zakresie KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH absolwent jest gotów do:
adaptowania metod pracy do potrzeb i różnych stylów uczenia się uczniów adekwatnie do stawianych celów.
Literatura
W cyklu 2023L:
Fechner-Sędzicka, I. (2013). Model pracy z uczniem zdolnym w szkole podstawowej. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji Krakowiak, K. (2017). Diagnoza specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci i młodzieży. Standardy, wytyczne oraz wskazówki do przygotowywania i adaptacji narzędzi diagnostycznych dla dzieci i młodzieży z wybranymi specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i rozwojowymi. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji Lewandowska-Kidoń, T., Kalinowska-Witek, B. (2016). Rola pedagoga szkolnego w szkolnym systemie pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej. Limont, W. (2005). Uczeń zdolny. Jak go rozpoznać i jak z nim pracować. Sopot: GWP Słupek, K. (2019). Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna, dostosowanie wymagań. Gdańsk: Harmonia |
W cyklu 2024L:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
Uwagi
W cyklu 2023L:
Metody kształcenia: - wykład Nakład pracy studenta: Nakład pracy studenta: 30 h kontaktowych 3 ECTS |
W cyklu 2024L:
Opis metod kształcenia: Metoda asymilacji wiedzy (wykład problemowy, pogadanka, dyskusja, praca z książką), metody oglądowe, praca w grupach, burza mózgów. Zaliczenie: test oraz prace cząstkowe - grupowe, składane w trakcie zajęć, aktywność podczas zajęć Nakład pracy osoby studiującej: 30 h - godziny kontaktowe 15 h - zapoznanie się z zalecaną literaturą przedmiotu; czytanie tekstów naukowych 10 h - przygotowanie do zajęć 15 h - przygotowanie prac cząstkowych na omawiany na zajęciach temat 20 h – przygotowanie do testu |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: