Metodyka pracy pedagoga szkolnego PZ-3F-MPS
TREŚCI PROGRAMOWE
Podstawy prawne pracy pedagoga szkolnego. Planowanie pracy pedagoga w szkole. Rola i zadania pedagoga w szkole; Diagnoza środowiska szkolnego: potrzeby, obszary wsparcia; Współpraca pedagoga z gronem pedagogicznym; Współpraca pedagoga z poradnią psychologiczno–pedagogiczną. Inne instytucje wsparcia: kurator. Współpraca z instytucjami środowiska lokalnego. Prowadzenie dokumentacji pedagogicznej. Warsztat pracy szkolnego pedagoga i jego doskonalenie. Stosowanie różnorodnych form i metod pracy z młodzieżą (porady, konsultacje, warsztaty, przygotowanie scenariuszy zajęć). Rozwijanie zainteresowań młodzieży. Pedagog szkolny i rodzice. Dostosowywanie wymagań do specjalnych potrzeb edukacyjnych ucznia. Analiza opinii i orzeczeń wydawanych przez poradnie psychologiczno-pedagogiczne. Indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne dla uczniów z orzeczeniami, pomoc w działaniach wspierających uczniom z opiniami. Formy pomocy w szkole uczniom ze SPE. Praca terapeutyczna z uczniem niedostosowanym społecznie. Opracowanie Szkolnego Programu Wychowawczego oraz Programu Profilaktycznego, Organizacja oraz koordynacja i monitorowanie przebiegu zajęć profilaktycznych w szkole. Problemy wychowawcze młodzieży w szkole. Dyscyplina w klasie. Model pracy z uczniem z trudnościami adaptacyjnymi w klasie. Wspieranie nauczyciela w pracy wychowawczej w klasie z uczniem sprawiającym trudności wychowawcze. Obserwacja ucznia w szkole. Pogadanki w klasach oraz na zebraniach rodziców. Pomoc w konflikcie: nauczyciel-uczeń. Pomoc w stworzeniu atmosfery klasy. Bezpieczeństwo w szkole. Techniki diagnostyczne i badawcze. Ankieta ewaluacyjna dotycząca procesu wychowania młodzieży w szkole. Współpraca z opiekunem Samorządu Szkolnego bądź odpowiedzialność za ten organ. Narzędzia pedagoga szkolnego.
W cyklu 2023Z:
1. Wprowadzenie – w gabinecie pedagoga. |
W cyklu 2024Z:
|
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie WIEDZY absolwent zna i rozumie:
kompetencje merytoryczne, dydaktyczne i wychowawcze pedagoga szkolnego, w tym potrzebę zawodowego rozwoju, także z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnej oraz dostosowywania sposobu komunikowania się do poziomu rozwoju uczniów i stymulowania aktywności poznawczej uczniów, w tym kreowania sytuacji dydaktycznych i wychowawczych; znaczenie autorytetu nauczyciela oraz zasady interakcji ucznia i nauczyciela w toku lekcji; moderowanie interakcji między uczniami; rolę nauczyciela jako popularyzatora wiedzy oraz znaczenie współpracy nauczyciela w procesie dydaktycznym z rodzicami lub opiekunami uczniów, pracownikami szkoły i środowiskiem pozaszkolnym;
metodykę realizacji wybranych treści kształcenia w obrębie zajęć dydaktycznych, wychowawczych, terapeutycznych, rozwiązania merytoryczne i metodyczne, dobre praktyki, dostosowanie oddziaływań do potrzeb i możliwości uczniów lub grup uczniowskich o różnym potencjale i stylu uczenia się, typowe błędy uczniowskie, ich rolę i sposoby wykorzystania w procesie dydaktyczno-wychowawczym.
W zakresie UMIEJĘTNOŚCI absolwent potrafi:
- planować i realizować działania profilaktyczne w obszarze zapobiegania uzależnieniom, przemocy, przeciwdziałania skutkom niepowodzeń i stresu szkolnego;
- pracować z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym z dziećmi z trudnościami adaptacyjnymi związanymi z doświadczeniem migracyjnym, pochodzącymi ze środowisk zróżnicowanych pod względem kulturowym lub z ograniczoną znajomością języka polskiego
W zakresie KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH absolwent jest gotów do:
wykorzystania zdobytej wiedzy psychologicznej do analizy zdarzeń pedagogicznych; okazywania empatii uczniom oraz zapewniania im wsparcia i pomocy w procesie uczenia się.
Literatura
W cyklu 2023Z:
1. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach, Dz. U. z 2017 r., poz. 1591. |
W cyklu 2024Z:
Literatura obowiązkowa: |
Uwagi
W cyklu 2023Z:
METODY KSZTAŁCENIA WIEDZA: UMIEJĘTNOŚCI: KOMPETENCJE SPOŁECZNE: NAKŁAD PRACY STUDENTA: Przygotowanie do zajęć: 10h Liczba punktów ECTS – 3 |
W cyklu 2024Z:
METODY KSZTAŁCENIA WIEDZA: UMIEJĘTNOŚCI: KOMPETENCJE SPOŁECZNE: NAKŁAD PRACY STUDENTA: Przygotowanie do zajęć: 10h Liczba punktów ECTS – 2 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: