Myślenie heurystyczne w rozwiązywaniu problemów edukacyjnych - projekt PZ-3F-MHP
TREŚCI PROGRAMOWE
Dostrzeganie i formułowanie problemów związanych z edukacją. Myślenie heurystyczne a metody heurystyczne. Planowanie pracy zespołu zadaniowego lub przedmiotowego w szkole. Praktyczne rozwiązywanie wybranych problemów edukacyjnych z wykorzystaniem metod heurystycznych, w tym: organizacja procesów edukacyjnych uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (w tym uczniów zdolnych), współpraca z rodziną uczniów, rozwiązywanie konfliktów, przeciwdziałanie przemocy, przeciwdziałanie SNOS, generowanie innowacji pedagogicznych, planowanie ścieżki edukacyjnej uczniów.
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie WIEDZY absolwent zna i rozumie:
strukturę i funkcję systemu edukacji, cele, podstawy prawnych, organizacji i funkcjonowania różnych instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, terapeutycznych, kulturalnych i pomocowych oraz alternatywnych form edukacji, specyfikę edukacji włączającej i sposoby realizacji zasady inkluzji.
problemy uczestników działalności edukacyjnej, wychowawczej i opiekuńczej w tym uczniów ze specjalnymi (zróżnicowanymi) potrzebami edukacyjnymi i rozwojowymi, ich rodzin i środowiska
sposoby kształtowania postaw i zachowań uczniów w obszarze funkcjonowania społecznego, emocjonalnego i poznawczego
W zakresie UMIEJĘTNOŚCI absolwent potrafi:
dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej oraz zaprojektować rozwiązania zidentyfikowanych problemów
wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, także tych złożonych i nietypowych oraz podejmowania działań naprawczych, zarówno w warunkach rozpoznanych jak i nie w pełni przewidywalnych
ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do rozwiązywania problemów edukacyjno- wychowawczych; korzystając z metod heurystycznych potrafi tworzyć rozwiązania konkretnych problemów pedagogicznych
udzielić pomocy pedagogicznej w zakresie rozwiazywania problemów wychowawczych, wspieraniu działań edukacyjnych, organizacji działań profilaktycznych
W zakresie KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH absolwent jest gotów do:
wykorzystania zdobytej wiedzy psychologicznej podczas analizy zdarzeń pedagogicznych; twórczego poszukiwania najlepszych rozwiązań dydaktycznych, profesjonalnego rozwiązywania konfliktów i okazywania empatii uczniom oraz zapewniania im wsparcia i pomocy w procesie uczenia się
współpracy, w tym grupowego rozwiązywania problemów w różnych obszarach życia szkolnego i poza szkolnego oraz wykonywania zadań zespołowych
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: