Kultura i sztuka wypowiedzi PZ-3F-KSW
sztuka wystąpień publicznych, sztuka dyskursu, Debaty Oksfordzkie, style debatanckie, „umieć różnić się pięknie”- sztuka prowadzenia sporów, chwyty erystyczne i sposoby radzenie sobie z chwytami erystycznymi. Sztuka prezentacji, sztuka skutecznej perswazji i argumentacji, sztuka obrony przed manipulacją, sztuka wystąpień publicznych w przestrzeni publicznej i w mediach , warsztaty Public Speaking z udziałem mediów, retoryka pedagogiczna- różnorodne formy pedagogicznego przekazu. Strategie debatowania – budowanie argumentacji i kontrargumentacji. Analiza wybranych debat w przestrzeni publicznej. Zajęcia warsztatowe –treningi artykulacyjne, etiudy retoryczne z różnorodnością ich form, także medialnych, dyskursy, debaty. Udział w Debatach Oksfordzkich. Spory w dyskursie publicznym. Retoryczne zmiany w językowych zachowaniach determinowane nowoczesnością kultury i cywilizacji.
Ustawa o Języku Polskim- wersja znowelizowana , Raport KRASP-u
W cyklu 2023Z:
sztuka wystąpień publicznych, sztuka dyskursu, Debaty Oksfordzkie, style debatanckie, „umieć różnić się pięknie”- sztuka prowadzenia sporów, chwyty erystyczne i sposoby radzenie sobie z chwytami erystycznymi. Sztuka prezentacji, sztuka skutecznej perswazji i argumentacji, sztuka obrony przed manipulacją, sztuka wystąpień publicznych w przestrzeni publicznej i w mediach , warsztaty Public Speaking z udziałem mediów, retoryka pedagogiczna- różnorodne formy pedagogicznego przekazu. Strategie debatowania – budowanie argumentacji i kontrargumentacji. Analiza wybranych debat w przestrzeni publicznej. Zajęcia warsztatowe –treningi artykulacyjne, etiudy retoryczne z różnorodnością ich form, także medialnych, dyskursy, debaty. Udział w Debatach Oksfordzkich. Spory w dyskursie publicznym. Retoryczne zmiany w językowych zachowaniach determinowane nowoczesnością kultury i cywilizacji. |
W cyklu 2024Z:
sztuka wystąpień publicznych, sztuka dyskursu, Debaty Oksfordzkie, style debatanckie, „umieć różnić się pięknie”- sztuka prowadzenia sporów, chwyty erystyczne i sposoby radzenie sobie z chwytami erystycznymi. Sztuka prezentacji, sztuka skutecznej perswazji i argumentacji, sztuka obrony przed manipulacją, sztuka wystąpień publicznych w przestrzeni publicznej i w mediach , warsztaty Public Speaking z udziałem mediów, retoryka pedagogiczna- różnorodne formy pedagogicznego przekazu. Strategie debatowania – budowanie argumentacji i kontrargumentacji. Analiza wybranych debat w przestrzeni publicznej. Zajęcia warsztatowe –treningi artykulacyjne, etiudy retoryczne z różnorodnością ich form, także medialnych, dyskursy, debaty. Udział w Debatach Oksfordzkich. Spory w dyskursie publicznym. Retoryczne zmiany w językowych zachowaniach determinowane nowoczesnością kultury i cywilizacji. |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie WIEDZY absolwent zna i rozumie:
- znaczenie języka jako narzędzia pracy nauczyciela: problematykę pracy z uczniami z ograniczoną znajomością języka polskiego lub zaburzeniami komunikacji językowej, metody porozumiewania się w celach dydaktycznych
– sztukę wykładania i zadawania pytań, sposoby zwiększania aktywności komunikacyjnej uczniów, praktyczne aspekty wystąpień publicznych
– poprawność językową, etykę języka, etykietę korespondencji tradycyjnej i elektronicznej oraz zagadnienia związane z emisją głosu
– budowę, działanie i ochronę narządu mowy i zasady emisji głosu.
W zakresie UMIEJĘTNOŚCI absolwent potrafi:
poprawnie posługiwać się językiem polskim.
W zakresie KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH absolwent jest gotów do:
skutecznego korygowania swoich błędów językowych i doskonalenia aparatu emisji głosu,
budowania systemu wartości i rozwijania postaw etycznych uczniów oraz kształtowania ich kompetencji komunikacyjnych i nawyków kulturalnych.
Kryteria oceniania
przygotowane , indywidualne etiudy retoryczne, nagrania medialne, udział w debatach , prezentacjach i dyskursach
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Cialdini R., Wywieranie wpływu na ludzi, , Gdansk 2017
· Lewandowska- Tarasiuk E., Sztuka wystąpień publicznych, wyd II Warszawa 2006
Lewandowska-Tarasiuk W teatrze prezentacji O sztuce perswazji Warszawa 2005
Schopenhauer A., Erystyka czyli sztuka prowadzenia sporów, Warszawa 2008.
W cyklu 2024Z:
Literatura obowiązkowa: Schopenhauer A., Erystyka czyli sztuka prowadzenia sporów, Warszawa 2008. |
Uwagi
W cyklu 2023Z:
przygotowane , indywidualne etiudy retoryczne, nagrania medialne, udział w debatach , prezentacjach i dyskursach |
W cyklu 2024Z:
przygotowane , indywidualne etiudy retoryczne, nagrania medialne, udział w debatach , prezentacjach i dyskursach |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: