Instytucje edukacyjne PZ-3F-IED
TREŚCI PROGRAMOWE
System oświaty – teoretyczne ramy pojęcia i kontekst historyczny. Przemiany systemu oświaty we współczesnej Polsce – reformy oświaty. Współczesny polski system oświaty: założenia i cele; struktura; prawo oświatowe. Współczesny polski system oświaty: rola rządowej i samorządowej administracji publicznej; regulacje prawne. Zasady awansu zawodowego nauczyciela. Aktualne problemy polskiego systemu oświaty. Działalność (cele, zakres oddziaływania) wybranych instytucji edukacyjnych polskich i zagranicznych.
W cyklu 2022L:
System oświaty – pojęcie i kontekst historyczny. Przemiany systemu oświaty we współczesnej Polsce – reformy oświaty. Współczesny polski system oświaty: założenia i cele; struktura; prawo oświatowe. Współczesny polski system oświaty: rola rządowej i samorządowej administracji publicznej; regulacje prawne. Aktualne problemy polskiego systemu oświaty. Przygotowanie zawodowe nauczycieli. Działalność (cele, zakres oddziaływania) wybranych instytucji edukacyjnych polskich i zagranicznych. |
W cyklu 2023L:
TREŚCI PROGRAMOWE |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie WIEDZY absolwent zna i rozumie:
cele, organizację i funkcjonowanie systemu oświaty, podstawowe zagadnienia prawa oświatowego, krajowe i międzynarodowe regulacje dotyczące praw człowieka, dziecka, ucznia oraz osób z niepełnosprawnościami, znaczenie pozycji szkoły jako instytucji edukacyjnej, funkcje i cele edukacji szkolnej, modele współczesnej szkoły, pojęcie ukrytego programu szkoły, alternatywne formy edukacji, zagadnienie prawa wewnątrzszkolnego, podstawę programową w kontekście programu nauczania oraz działania wychowawczo-profilaktyczne, tematykę oceny jakości działalności szkoły lub placówki systemu oświaty, instytucje opiekuńcze i wychowawcze.
podstawy teoretyczne pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i rozwojowymi, kluczowe pojęcia, klasyfikację i akty prawne.
W zakresie UMIEJĘTNOŚCI absolwent potrafi:
odpowiedzialnie organizować pracę szkolną oraz pozaszkolną ucznia, z poszanowaniem jego prawa do odpoczynku.
W zakresie KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH absolwent jest gotów do:
projektowania działań zmierzających do rozwoju szkoły lub placówki systemu oświaty oraz stymulowania poprawy jakości pracy tych instytucjach.
Literatura
W cyklu 2022L:
|
W cyklu 2023L:
Literatura: |
Uwagi
W cyklu 2022L:
Metody kształcenia: wykład Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2023L:
Metody kształcenia: wykład Nakład pracy studenta: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: