Podstawy dydaktyki PZ-3F-DYD
TREŚCI PROGRAMOWE
Podstawowe typy systemów dydaktycznych w ujęciu egzemplarycznym; Ewolucja teorii dydaktycznych; Paradygmaty reform oświatowych ze szczególnym uwzględnieniem problemów związanych z teorią i praktyką kształcenia. Dydaktyka jako subdyscyplina pedagogiki. Podstawowe pojęcia dydaktyczne (uczenie, nauczanie, kształcenie). Dydaktyka ogólna a dydaktyki szczegółowe.
Cele kształcenia i ich operacjonalizacja. Metody kształcenia (klasyczne i problemowe). Formy organizacyjne kształcenia. Zasady kształcenia. Zachowania zakłócające ład w klasie (przyczyny, zapobieganie). Planowanie pracy dydaktyczno-wychowawczej (konspekt zajęć).
W cyklu 2021L:
Treści wykładów: Treści ćwiczeń: |
W cyklu 2022L:
Treści wykładów: 1. Miejsce pedagogiki ze szczególnym uwzględnieniem dydaktyki ogólnej w ramach nauk społecznych (humanistycznych), a zwłaszcza w odniesieniu do psychologii i socjologii. Treści ćwiczeń: 1. Dydaktyka ogólna jako subdyscyplina pedagogiczna. Dydaktyka ogólna a dydaktyki szczegółowe. Podstawowe pojęcia dydaktyczne. |
W cyklu 2023L:
WYKŁAD - TREŚCI PROGRAMOWE: ĆWICZENIA - TREŚCI PROGRAMOWE: |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2021L: | W cyklu 2024L: | W cyklu 2022L: |
Efekty kształcenia
W zakresie WIEDZY absolwent zna i rozumie:
usytuowanie dydaktyki w obszarze pedagogiki, a także przedmiot i zadania współczesnej dydaktyki oraz relację dydaktyki ogólnej do dydaktyk szczegółowych;
współczesne koncepcje nauczania i cele kształcenia – źródła, sposoby ich formułowania oraz ich rodzaje; zasady dydaktyki, metody nauczania, treści nauczania i organizację procesu kształcenia oraz pracy uczniów; zasady doboru środków dydaktycznych, w tym zasobów internetowych, uwzględniających zróżnicowanie potrzeb edukacyjnych uczniów.
W zakresie UMIEJĘTNOŚCI absolwent potrafi:
Potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, także tych złożonych i nietypowych oraz podejmowania działań naprawczych, zarówno w warunkach rozpoznanych jak i nie w pełni przewidywalnych
samodzielne rozwijać wiedzę i umiejętności pedagogiczne z wykorzystaniem różnych źródeł, w tym obcojęzycznych i technologii.
W zakresie KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH absolwent jest gotów do:
krytycznej oceny posiadanej wiedzy, ciągłego doskonalenia swojej wiedzy i umiejętności z zakresu pedagogiki.
Literatura
W cyklu 2021L:
Literatura do wykładów: Literatura do ćwiczeń: |
W cyklu 2022L:
Literatura do wykładów: 1. Obowiązkowa: 2. Uzupełniająca Literatura do ćwiczeń: |
W cyklu 2023L:
LITERATURA PODSTAWOWA |
Uwagi
W cyklu 2021L:
Metody kształcenia: Nakład pracy studenta: Sumaryczna liczba punktów ECTS 5 |
W cyklu 2022L:
Metody kształcenia: wykład, prezentacja multimedialna, studium przypadków, dyskusja dydaktyczna, metoda problemowa, metody aktywizujące Nakład pracy studenta: Godziny zajęciowe wykład i ćwiczenia - 45 Sumaryczna liczba punktów ECTS 5 |
W cyklu 2023L:
METODY KSZTAŁCENIA Nakład pracy studenta: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: