Cywilizacyjne wyzwania XXI w. PZ-3F-CYW
- https://rural-actor-0bf.notion.site/Cywilizacyjne-wyzwania-XXI-wieku-fe5c0c3382ab4b17b69a6ab6f4074cf1?pvs=4 (w cyklu 2023Z)
- https://rural-actor-0bf.notion.site/Cywilizacyjne-wyzwania-XXI-wieku-2024-2025-10fa0abef98180f1a489e4d5736eb9e5?pvs=4 (w cyklu 2024Z)
TREŚCI PROGRAMOWE
Wybrane istotne problemy cywilizacji XXI wieku w kontekście rozwoju technologii informatycznych. Podejmowane zagadnienia omówione zostaną w aspekcie zmian socjologicznych, ekonomicznych oraz psychologicznych jednostki i jej funkcjonowania w społeczeństwie. Studenci zachęceni zostaną do rozważań na temat zmian jakie mogą nastąpić w bliskiej przyszłości w optyce zmian jakie obserwujemy obecnie. Podjęte tematy to: sztuczna inteligencja, zmiany sposobów komunikacji, nowe narzędzia edukacji, zmiany rynku pracy – wymieranie i powstawanie zawodów (profesji), rozwój medycyny i genetyki, wpływ człowieka na środowisko (ekologia).
W cyklu 2023Z:
Wybrane istotne problemy cywilizacji XXI wieku w kontekście rozwoju technologii informatycznych. |
W cyklu 2024Z:
Wybrane istotne problemy cywilizacji XXI wieku w kontekście rozwoju technologii informatycznych. |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie WIEDZY absolwent zna i rozumie:
związki informatyki z pedagogiką, ich miejsce w systemie nauk, ich przedmiotowe i metodologiczne powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi, terminologię stosowaną w obrębie pedagogiki, informatyki i jej obszarów;
specyfikę funkcjonowania społeczeństwa informacyjnego: człowieka i świata wynikającą z rozwoju cywilizacyjnego oraz możliwości zastosowania nowoczesnych technologii w edukacji, w tym edukacji zdalnej, komplementarnej, wspomaganej komputerowo.
rozwiązania informatyczne służące do gromadzenia, selekcji i przetwarzania danych oraz repozytoriów danych, z naciskiem na relacyjne bazy danych, zna skutki przeładowania informacyjnego.
W zakresie UMIEJĘTNOŚCI absolwent potrafi:
stosować terminologię z obszaru informatyki w zakresie opisu urządzeń i oprogramowania w porozumiewaniu się z laikami i profesjonalistami z różnych dziedzin;
samodzielnie rozwijać wiedzę i umiejętności pedagogiczne z wykorzystaniem różnych źródeł, w tym obcojęzycznych i technologii.
W zakresie KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH absolwent jest gotów do:
krytycznej oceny posiadanej wiedzy, ciągłego doskonalenia swojej wiedzy i umiejętności z zakresu informatyki, dydaktyki informatyki i pedagogiki;
Literatura
Świt robotów Czy Sztuczna inteligencja Pozbawi nas pracy Martin Ford
A Ty, co sądzisz o myślących maszynach? Wizje przyszłości wybitnych umysłów ery sztucznej inteligencji John Brockman
Nieuniknione. Jak inteligentne technologie zmienią naszą przyszłość. Kevin Kelly.
Wielka czwórka. Ukryte DNA: Amazon, Apple, Facebook i Google Galloway Scott
Sztuczna Inteligencja. Nieludzka, arcyludzka Aleksandra Przegalińska, Paweł Oksanowicz
Wiek paradoksów.
Czy technologia nas ocali? Natalia Hatalska
Gospodarka cyfrowa Katarzyna Śledziewska, Renata Włoch
Szybko, coraz szybciej Azeem Azhar
W cyklu 2023Z:
Świt robotów Czy Sztuczna inteligencja Pozbawi nas pracy Martin Ford |
W cyklu 2024Z:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca |
Uwagi
W cyklu 2023Z:
Metody Dydaktyczne: NAKŁAD PRACY STUDENTA: Sumaryczna liczba punktów ECTS - 2. |
W cyklu 2024Z:
Metody Dydaktyczne: NAKŁAD PRACY STUDENTA: Sumaryczna liczba punktów ECTS - 2. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: