Współpraca z rodzicami i środowiskiem szkoły PZ-2F-WRS
TREŚCI PROGRAMOWE
Proces komunikacji interpersonalnej, techniki rozwiązywania konfliktów, metody rozwiązywania sytuacji problemowych w szkole. Metody współpracy z rodzicami/ rodzinami uczniów: z nadpobudliwością psychoruchową (ADHD), z trudnościami w uczeniu się, doświadczającymi sytuacji problemowych związanych z funkcjonowaniem rodziny lub z funkcjonowaniem w szkole, zagrożonych niedostosowaniem społecznym, ze środowisk wymagających wsparcia. Przekazywanie informacji rodzinom w trudnej sytuacji materialnej odnośnie możliwości uzyskania pomocy. Organizowanie i prowadzenie prelekcji, dyskusji, warsztatów na tematy objęte planem działania pedagoga szkolnego (dla uczniów, rodziców, nauczycieli). Współpraca z nauczycielami i wychowawcami, w tym przekazywanie zaleceń z opinii i orzeczeń, ustalanie form pomocy uczniom. Współpraca z dyrekcją szkoły, pielęgniarką szkolną, samorządem szkolnym; udział w zebraniach i radach pedagogicznych. Techniki monitorowania i krytycznego oceniania skutków swojej pracy.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie WIEDZY absolwent(ka) zna i rozumie:
w pogłębionym stopniu zadania pedagoga szkolnego oraz zasady udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole;
w pogłębionym stopniu ontologiczne, aksjologiczne i antropologiczne podstawy wychowania; istotę i funkcje wychowania oraz proces wychowania, jego strukturę, właściwości i dynamikę; pomoc psychologiczno-pedagogiczną w szkole – regulacje prawne, formy i zasady udzielania wsparcia w placówkach systemu oświaty, a także znaczenie współpracy rodziny ucznia i szkoły oraz szkoły ze środowiskiem pozaszkolnym;
w pogłębionym stopniu sytuację uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi: specjalne potrzeby edukacyjne uczniów i ich uwarunkowania (zakres diagnozy funkcjonalnej, metody i narzędzia stosowane w diagnozie), konieczność dostosowywania procesu kształcenia do specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów (projektowanie wsparcia) oraz tematykę oceny skuteczności wsparcia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi poprzez współpracę z rodzicami uczniów i środowiskiem wychowawczym;
różne środowiska wychowawcze, ich specyfikę i procesy w nich zachodzące, istotne z punktu widzenia procesów edukacyjnych.
W zakresie UMIEJĘTNOŚCI absolwent(ka) potrafi:
realizować zadania pedagoga szkolnego, w tym związane z udzielaniem pomocy pedagogicznej w zakresie rozwiązywania problemów wychowawczych, wspierania działań edukacyjnych, organizacji działań profilaktycznych skierowanych do uczniów, ich rodziców lub opiekunów i nauczycieli;
rozpoznawać bariery i trudności uczniów w procesie uczenia się; rozpoznawać sytuację zagrożeń i uzależnień uczniów;
planować i realizować działania profilaktyczne w obszarze zapobiegania uzależnieniom, przemocy, przeciwdziałania skutkom niepowodzeń i stresu szkolnego;
skutecznie i świadomie komunikować się; porozumieć się w sytuacji konfliktowej; nawiązywać współpracę z nauczycielami oraz ze środowiskiem pozaszkolnym; radzić sobie ze stresem i stosować strategie radzenia sobie z trudnościami;
podejmować skuteczną współpracę w procesie dydaktycznym z rodzicami lub opiekunami uczniów, pracownikami szkoły i środowiskiem pozaszkolnym w celu zwiększenia skuteczności działań profilaktycznych, terapeutycznych i wychowawczych.
W zakresie KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH absolwent(ka) jest gotów/gotowa do:
budowania relacji opartej na wzajemnym zaufaniu między wszystkimi podmiotami procesu wychowania i kształcenia, w tym rodzicami lub opiekunami ucznia, oraz włączania ich w działania sprzyjające efektywności edukacyjnej;
pracy w zespole, pełnienia w nim różnych ról oraz współpracy z nauczycielami, pedagogami, specjalistami, rodzicami lub opiekunami uczniów i innymi członkami społeczności szkolnej i lokalnej.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: