Takt pedagogiczny PZ-2F-TPE
TREŚCI PROGRAMOWE
Geneza pojęcia „takt pedagogiczny” i jego interpretacje. Pedeutologiczny obszar rozważań nad taktem pedagogicznym. Wartości etyczne (dobro, dobroć, delikatność, zdolność do wybaczania w relacjach międzyludzkich) jako przejaw taktu pedagogicznego. Budowanie relacji pomiędzy nauczycielem, uczniem i innymi elementami środowiska wychowawczego. Takt jako podstawowy wyznacznik jakości klimatu emocjonalnego w klasie i skuteczności pracy pedagoga.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie WIEDZY absolwent(ka) zna i rozumie:
zagadnienia związane z zawodem nauczyciela, jego autorefleksją i samorozwojem: rolę nauczyciela i wychowawcy oraz koncepcje pracy nauczyciela: etykę zawodową nauczyciela, nauczycielską pragmatykę zawodową – prawa i obowiązki nauczycieli, zakres oddziaływania nauczyciela w modelowaniu postaw i zachowań uczniów;
obowiązki nauczyciela jako wychowawcy klasy, konieczność poszanowania wszystkich uczestników procesu kształcenia;
w pogłębionym stopniu potrzebę kształtowania u ucznia pozytywnego stosunku do własnego rozwoju osobistego: rozwijania ciekawości, aktywności i samodzielności, logicznego i krytycznego myślenia, kształtowania motywacji do uczenia się i nawyków systematycznego uczenia się i dbałości o rozwój zainteresowań, budowania samoświadomości, samooceny, odpowiedzialności i siły psychicznej.
W zakresie UMIEJĘTNOŚCI absolwent(ka) potrafi:
skutecznie i świadomie komunikować się; porozumieć się w sytuacji konfliktowej; nawiązywać współpracę z nauczycielami oraz ze środowiskiem pozaszkolnym; radzić sobie ze stresem i stosować strategie radzenia sobie z trudnościami;
podejmować skuteczną współpracę w procesie dydaktycznym z rodzicami lub opiekunami uczniów, pracownikami szkoły i środowiskiem pozaszkolnym w celu zwiększenia skuteczności działań profilaktycznych, terapeutycznych i wychowawczych.
W zakresie KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH absolwent(ka) jest gotów/gotowa do:
posługiwania się uniwersalnymi zasadami i normami etycznymi w działalności zawodowej, kierując się szacunkiem dla każdego człowieka;
budowania relacji opartej na wzajemnym zaufaniu między wszystkimi podmiotami procesu wychowania i kształcenia, w tym rodzicami lub opiekunami ucznia, oraz włączania ich w działania sprzyjające efektywności edukacyjnej.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: