Podstawy pedagogiki zdolności PZ-2F-PPZ
TREŚCI PROGRAMOWE
Pedagogika zdolności jako dyscyplina naukowa. Kluczowe pojęcia pedagogiki zdolności: zdolności, uzdolnienia, talent, geniusz, inteligencja, zdolności kierunkowe, uczeń zdolny, dziecko zdolne, specjalne potrzeby edukacyjne uczniów zdolnych. Teorie i modele zdolności. Akty prawne regulujące pracę z uczniem zdolnym w szkole i poradni psychologiczno-pedagogicznej. Uwarunkowania rozwoju zdolności w świetle teorii zdolności i badań nad zdolnościami. Podmiotowe i środowiskowe uwarunkowania rozwoju zdolności. Działania szkoły i instytucji pozaszkolnych na rzecz identyfikacji i rozwoju uczniów zdolnych. Elitaryzm i egalitaryzm w kształceniu zdolnych. Kompetencje i cechy pedagoga zdolności. Osiągnięcia szkolne uczniów zdolnych, SNOS – przyczyny i sposoby przeciwdziałania nieadekwatnym osiągnięciom uczniów zdolnych.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie WIEDZY absolwent(ka) zna i rozumie:
w pogłębionym stopniu zna miejsce pedagogiki zdolności w systemie nauk, terminologię stosowaną w obrębie pedagogiki zdolności i jej obszarów;
w pogłębionym stopniu zna kluczowe pojęcia, modele teoretyczne, historyczne i współczesne uwarunkowania kształcenia w obszarze zdolności.
W zakresie UMIEJĘTNOŚCI absolwent(ka) potrafi:
stosować terminologię z obszaru pedagogiki zdolności w bezpośrednim kontakcie z szeroko rozumianym środowiskiem edukacyjnym, profesjonalistami oraz podczas przygotowania opracowań naukowych;
planować praktyczne działania wspierające rozwój zdolności, w szczególności; określać warunki sprzyjające rozwojowi zdolności i kreatywności oraz warunki utrudniające ten proces.
W zakresie KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH absolwent(ka) jest gotów/gotowa do:
projektowania działań zmierzających do rozwoju szkoły lub placówki systemu oświaty oraz stymulowania poprawy jakości pracy tych instytucjach ze szczególnym ukierunkowaniem na opiekę nad uczniami zdolnymi.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: