Elementy psychologii emocji i motywacji PZ-2F-EPE
TREŚCI PROGRAMOWE
Pojęcie oraz mechanizmy emocji i ich uwarunkowanie neurofizjologiczne. Wyrażanie i odbieranie emocji – rozwój empatii i komunikacji empatycznej. Inteligencja emocjonalna. Pojęcie i mechanizmy motywacji. Rodzaje motywacji i zasady skutecznego działania. Przeżywanie sukcesu i porażki a twardość psychiczna i rezyliencja. Stres i radzenie sobie w sytuacjach trudnych. Sytuacje graniczne i stres posttraumatyczny.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie WIEDZY absolwent(ka) zna i rozumie:
W pogłębionym stopniu pojęcia psychologii: procesy poznawcze, spostrzeganie, odbiór i przetwarzanie informacji, mowę i język, myślenie i rozumowanie, uczenie się i pamięć, rolę uwagi, emocje i motywacje w procesach regulacji zachowania, zdolności i uzdolnienia, psychologię różnic indywidualnych – różnice w zakresie inteligencji, temperamentu, i stylu poznawczego;
teorię spostrzegania społecznego i komunikacji: w pogłębionym stopniu zachowania społeczne i ich uwarunkowania, sytuację interpersonalną, empatię, zachowania asertywne, agresywne i uległe, postawy, stereotypy, uprzedzenia, stres i radzenie sobie z nim, porozumiewanie się ludzi w instytucjach, reguły współdziałania, procesy komunikowania się, bariery w komunikowaniu się, style komunikowania się uczniów i nauczyciela, bariery w komunikowaniu się w klasie, różne formy komunikacji − autoprezentację, aktywne słuchanie, efektywne nadawanie, komunikację niewerbalną, porozumiewanie się emocjonalne w klasie, porozumiewanie się w sytuacjach konfliktowych.
W zakresie UMIEJĘTNOŚCI absolwent(ka) potrafi:
skutecznie i świadomie komunikować się; porozumieć się w sytuacji konfliktowej; nawiązywać współpracę z nauczycielami oraz ze środowiskiem pozaszkolnym; radzić sobie ze stresem i stosować strategie radzenia sobie z trudnościami;
wykorzystać sytuacje trudne i błędy jako narzędzie rozwoju osobistego, uwrażliwić inną osobę na koniczność uczenia się na błędach i wyciągania konstruktywnych wniosków z doświadczonych niepowodzeń.
W zakresie KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH absolwent(ka) jest gotów/gotowa do:
wykorzystania zdobytej wiedzy psychologicznej do analizy zdarzeń pedagogicznych; okazywania empatii uczniom oraz zapewniania im wsparcia i pomocy w procesie uczenia się;
porozumiewania się z osobami pochodzącymi z różnych środowisk i o różnej kondycji emocjonalnej, dialogowego rozwiązywania konfliktów oraz tworzenia dobrej atmosfery dla komunikacji w klasie szkolnej i poza nią.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: