Wspieranie rozwoju człowieka w cyklu życia PY-5S-WRC1
TREŚCI PROGRAMOWE
1. Wspieranie rozwoju człowieka – definicja obszaru i metapsychologiczne założenia.
1.1. Uzasadnienie potrzeby wyodrębnienia wspierania rozwoju jako obszaru odrębnego od kształcenia i wychowania, psychoterapii, poradnictwa, wspomagania rozwoju, coachingu.
1.2. Czym jest rozwój?
1.3. Rozwój a dojrzewanie.
1.4. Co to znaczy wspierać rozwój?
1.5. Dlaczego wspieranie rozwoju jest tak ważne?
2. Od neuronów po miejsce zamieszkania – co nauka ma do powiedzenia na temat rozwoju małego dziecka?
3. Wybrane psychologiczne teorie rozwoju w całym cyklu życia i wynikające z nich wskazówki dla wspierania rozwoju.
3.1. Krótka prezentacja wybranych teorii ze szczególnym uwzględnieniem zadań rozwojowych w poszczególnych fazach rozwoju oraz konsekwencji ich prawidłowego lub nieprawidłowego rozwiązania.
3.2. Epigenetyczny model rozwoju psychospołecznego w całym cyklu życia Erika Eriksona oraz jego późniejsza modyfikacja dokonana przez Kalmana J. Kaplana i Nancy O’Connor.
4. Wybrane psychoanalityczne teorie rozwoju w całym cyklu życia i wynikające z nich wskazówki dla wspierania rozwoju.
4.1. Krótka prezentacja wybranych teorii ze szczególnym uwzględnieniem zadań rozwojowych w poszczególnych fazach rozwoju oraz konsekwencji ich prawidłowego lub nieprawidłowego rozwiązania.
5. Modele człowieka optymalnie funkcjonującego.
5.1. Katalog sił i cnót charakteru Petersona i Seligmana, twórców psychologii pozytywnej.
5.2. Model optymalnego funkcjonowania człowieka Kennona Sheldona.
5.3. Model wyprowadzony z psychoanalitycznych teorii ego, self, relacji z obiektem, interpersonalnej, przywiązania.
6. Wspieranie kształtowania zdrowych nawyków w całym cyklu życia (ten punkt programu realizowany głównie w ramach ćwiczeń z przedmiotu).
7. Rola osób kluczowych we wspieraniu rozwoju.
7.1. Osoby kluczowe w różnych fazach życia i na różnych etapach rozwoju.
7.2. Oddziaływania bezpośrednie i pośrednie.
7.3. Dziecko stymulatorem rozwoju rodziców.
8. Społeczne - instytucjonalne i pozainstytucjonalne - ramy wspierania rozwoju.
8.1. Wspieranie rozwoju nie odbywa się w społecznej próżni.
8.2. Postulat koncentrycznych ram wsparcia.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/-ka posiada wiedzę na temat przebiegu procesów psychicznych oraz rozwoju w całym cyklu życia
Ma pogłębioną wiedzę o rodzajach więzi społecznych.
Umiejętności
Student/-ka posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania i interpretowania informacji o rozwoju psychicznym i społecznym.
Posiada umiejętność opracowania diagnozy psychologicznej w zakresie osobowości, emocji i zachowania.
Kompetencje społeczne
Student/-ka odznacza się odpowiedzialnością za przygotowanie do pracy, decyzje oraz ich skutki, czuje się odpowiedzialny/-a wobec ludzi, dla których dobra stara się działać.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: