Wprowadzenie do psychologii pracy PY-5S-WPP
TREŚCI PROGRAMOWE
1. Przedmiot psychologii pracy i jej podstawowe teorie. Znaczenie pracy w życiu człowieka.
2. Psycholog pracy… w pracy – możliwości budowania i rozwoju kariery: szkolenia, konsulting, coaching, wewnętrzny HR firm. Zakres prac, kompetencje akademickie i kompetencje rynkowe potrzebne, by rozwijać karierę.
3. Cykl życia pracownika – rola psychologa, rola działów HR.
4. Rekrutacja i selekcja.
5. Koncepcje przywództwa a koncepcje zarządzania ludźmi.
6. Rozwój kompetencji w firmach – system matryc kompetencji, planowanie szkoleń, systemy ocen pracowniczych.
7. Systemy motywacyjne, teorie motywacji mające zastosowanie w pracy.
8. Kultury organizacyjne – teorie i kształtowanie w firmie.
9. Mierniki pracy.
10. Stres w pracy - pomiar, wsparcie dla pracowników: indywidualne i systemowe.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/-ka ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę o miejscu psychologii pracy w planie specjalności psychologicznych oraz o jej powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi, w tym naukami o zarządzaniu.
Ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat teorii stosowanych w psychologii pracy, zna główne szkoły, orientacje badawcze i metody badań.
Zna psychologiczne aspekty funkcjonowania organizacji i wykonywania pracy zawodowej.
Umiejętności
Student/-ka posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania i interpretowania informacji o zjawiskach występujących w środowisku pracy, z wykorzystaniem wiarygodnych źródeł oraz zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych, w tym badań online na platformach stosowanych w biznesie.
Posiada umiejętność opracowania diagnozy psychologicznej w kontekście rekrutacji na stanowisko pracy, w tym potrafi zastosować obowiązujący w danej firmie model kompetencji i wartości.
Potrafi sprawnie komunikować zagadnienia psychologii pracy do wewnątrz organizacji, potrafi mówić o psychologii jako konsultant, w sposób relewantny dla klienta.
Kompetencje społeczne
Student/-ka jest przekonany/-a o konieczności zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą.
Dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą; potrafi odnieść się do wymagań pracodawcy jako klienta, w stosunku do swoich poufnych kontaktów z innymi pracownikami.
Rozumie specyfikę pracy psychologa pracującego z biznesie, w szczególności zakres poufności i wsparcia osobistego, którego może udzielić psycholog.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: