Wychowanie i kształcenie PY-5S-WIK
TREŚCI PROGRAMOWE
1. Wychowanie a kształcenie.
2. Wychowanie i kształcenie jako stymulacja rozwoju człowieka.
3. Pojęcie edukacji. Cele edukacji.
4. Rozwój i zmiana w wychowaniu. Rozwój w ciągu całego życia człowieka.
5. Podstawy filozofii wychowania: aksjocentryzm vs pajdocentryzm. Problem pajdei. Ideał wychowania.
6. Edukacja aksjologiczna.
7. Wychowanie i kształcenie w rodzinie. Edukacja domowa.
8. Instytucjonalny wymiar wychowania i kształcenia.
9. Psychologiczne i filozoficzne koncepcje rozwoju wewnętrznego.
10. Samowychowanie. W kierunku Ja idealnego.
11. Uczenie się dorosłych. Elementy andragogiki.
12. Kultura i kultura masowa w wychowaniu i kształceniu. Rola kanonu w wychowaniu i kształceniu.
13. Wychowanie a wspólnota.
W cyklu 2022L:
TREŚCI PROGRAMOWE (wykład i ćwiczenia) |
W cyklu 2022Ln:
TREŚCI PROGRAMOWE (wykład i ćwiczenia) |
W cyklu 2023L:
TREŚCI PROGRAMOWE |
W cyklu 2023Ln:
TREŚCI PROGRAMOWE |
W cyklu 2024Ln:
TREŚCI PROGRAMOWE |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Ln: | W cyklu 2023L: | W cyklu 2023Ln: | W cyklu 2022Ln: | W cyklu 2022L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/-ka ma pogłębioną wiedzę o wychowaniu i kształceniu i rządzących nimi prawidłowościach.
Rozumie procesy psychologiczne ważne dla wychowania i kształcenia oraz zna teoretyczne podstawy działań wychowawczych.
Umiejętności
Student/-ka potrafi odpowiednio dobierając środki i metody projektować proces wychowawczy.
Potrafi porozumiewać się z różnymi kręgami odbiorców oddziaływań wychowawczych.
Kompetencje społeczne
Student/-ka docenia znaczenie wiedzy psychologicznej dla wychowania i kształcenia.
Literatura
W cyklu 2022L:
Aksamit K., Doświadczanie bliskości fizycznej i obraz ciała u dzieci w wieku szkolnym, w: K. Schier (red.) Samotne ciało. Doświadczanie cielesności przez dzieci i ich rodziców, wyd. Scholar, Warszawa 2020, s. 39-56. |
W cyklu 2022Ln:
Aksamit K., Doświadczanie bliskości fizycznej i obraz ciała u dzieci w wieku szkolnym, w: K. Schier (red.) Samotne ciało. Doświadczanie cielesności przez dzieci i ich rodziców, wyd. Scholar, Warszawa 2020, s. 39-56. |
W cyklu 2023L:
Bednarek, D. Bednarek, H. (red.) (2023). Psychologia edukacyjna. Warszawa: PWN. Rozdziały 1, 18, 24, 26. |
W cyklu 2023Ln:
Bednarek, D. Bednarek, H. (red.) (2023). Psychologia edukacyjna. Warszawa: PWN. Rozdziały 1, 18, 24, 26. |
W cyklu 2024Ln:
Bednarek, D. Bednarek, H. (red.) (2023). Psychologia edukacyjna. Warszawa: PWN. Rozdziały 1, 18, 24, 26. |
Uwagi
W cyklu 2022L:
Metody dydaktyczne: metoda podawcza, dyskusja i debata, analiza tekstu, analiza materiału wizualnego. Nakład pracy studenta: Suma godzin: 120, co odpowiada 4 ECTS. |
W cyklu 2022Ln:
Metody dydaktyczne: metoda podawcza, dyskusja i debata, analiza tekstu, analiza materiału wizualnego. Nakład pracy studenta: Suma godzin: 120 godzin, co odpowiada 4 ECTS |
W cyklu 2023L:
Nakład pracy studenta: Suma godzin: 120, co odpowiada 4 ECTS. Metody kształcenia: wykład, prezentacja multimedialna, dyskusja, praca z tekstem, debata oksfordzka |
W cyklu 2023Ln:
Nakład pracy studenta: Suma godzin: 120, co odpowiada 4 ECTS. Metody kształcenia: wykład, prezentacja multimedialna, dyskusja, praca z tekstem, debata oksfordzka |
W cyklu 2024Ln:
Nakład pracy studenta: Suma godzin: 120, co odpowiada 4 ECTS. Metody kształcenia: wykład, prezentacja multimedialna, dyskusja, praca z tekstem |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: