Wspomaganie i animacja inicjatyw społecznych PY-5S-WIA
Plan Zajęć
Blok I: Wprowadzenie do Myślenia Projektowego (Design Thinking, DT) i analiza społeczności
Zajęcia 1: Wprowadzenie do kursu, omówienie idei i procesu DT, formowanie zespołów.
(Praca domowa: wybór grupy docelowej)
Zajęcia 2: Empatyzacja - analiza społeczności i jej potrzeb, tworzenie person. (Praca domowa: przygotowanie 2 min prezentacji o grupie docelowej)
Zajęcia 3: Prezentacje zespołów. Badanie potrzeb społecznych - projektowanie narzędzi badawczych - ankiety, wywiady, analiza danych.
(Praca domowa: przeprowadzenie badań w terenie)
Zajęcia 4: Prezentacje wyników. Analiza zebranych danych, redefinicja problemu. Opracowanie logiki programu. (Praca domowa: synteza wyników w formie graficznej)
Blok II: Definiowanie problemu i generowanie pomysłów
Zajęcia 5: Definiowanie problemu na podstawie badań, analiza przyczyn i skutków wg modelu WEJŚCIE - PROCES - WYJŚCIE.
(Praca domowa: uzupełnienie modelu w oparciu o dane z zewnętrznych źródeł (artykuły psychologiczne, case studies) o wybranym przez grupę problemie i jego podłożu psychologiczno-społecznym - referencje i konkretne przykład(y))
Zajęcia 6: Wizyta studyjna w organizacji pozarządowej, spotkanie z praktykami (FISE Fundacja Inicjatyw Społeczno-Ekonomicznych). - przedstawiciele organizacji opowiedzą o wdrażanych projektach i własnej pracy animacyjnej, programach ukierunkowanych na neuroróżnorodność. Krótkie prezentacje projektów własnych. (Praca domowa: wizyta lub research o zaproponowanym przez FISE NGO'sie - krótka charakterystyka działalności, zdjęcia)
Zajęcia 7: Ideacja - kreatywne generowanie pomysłów, burza mózgów, SCAMPER. (Praca domowa: wybór i uzasadnienie najlepszego pomysłu)
Zajęcia 8: Prezentacja pomysłów i wstępna selekcja do dalszego rozwijania.
Blok III: Prototypowanie i wdrożenie Inicjatywy
Zajęcia 9: Prototypowanie inicjatywy, testowanie pomysłów na małą skalę. (Praca domowa: Praca domowa: przeprowadzenie wywiadu z przykładowym odbiorcą inicjatywy - zebranie informacji zwrotnych dotyczących prototypu inicjatywy)
Zajęcia 10: Iteracja i rozbudowanie prototypu na podstawie opinii odbiorców.
Zajęcia 11: Przeprowadzenie testu elementów inicjatywy na grupie zajęciowej i zebranie feedbacku
Zajęcia 12: Przeprowadzenie testu elementów inicjatywy na grupie zajęciowej i zebranie feedbacku
Zajęcia 13: Wdrożenie inicjatywy w terenie lub przestrzeni wirtualnej.
Blok IV: Ewaluacja i Refleksja
Zajęcia 14: Analiz przebiegu inicjatywy, jej sukcesów i problemów. (Praca domowa: przygotowanie prezentacji finalnej)
Zajęcia 15: Prezentacje finalne - podsumowanie inicjatyw, refleksja nad wpływem i możliwościami rozwoju.
W cyklu 2023Ln:
Zajęcia 1: |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: | W cyklu 2023Ln: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/-ka wie, w jaki sposób budować partnerstwo na rzecz inicjatyw społecznych.
Zna i rozumie procesy zachodzące podczas angażowania innych na rzecz interesu publicznego.
Potrafi wymienić etapy przygotowywania działań na rzecz innych i przeprowadzić takie działanie.
Zna definicje animatora, animacji społecznej, pracy metodami czynnymi.
Zna sposoby ewaluacji działań.
Umiejętności
Student/-ka umie wspierać inicjatywy społeczne i zaplanować zajęcia bazujące na metodach animacyjnych.
Kompetencje społeczne
Student/-ka docenia znaczenie wiedzy psychologicznej dla wspierania rozwoju jednostki i kształtowania więzi w środowiskach społecznych; ma pozytywne nastawienie do nabywania wiedzy z zakresu psychologii i budowania warsztatu pracy.
Rozumie specyfikę kontaktu z drugim człowiekiem w sytuacji pomagania i jest wrażliwy/-a na znaczenie relacji interpersonalnej w kontakcie psychologicznym.
Kryteria oceniania
Stosowane metody kształcenia:
Metoda projektowa, realizacja zadań indywidualnych i zespołowych, analiza przypadków. Dyskusje, rozmowa kierowana, praca z tekstem i materiałem wizualnym, burza mózgów. Prezentacje multimedialne w wykonaniu wykładowcy oraz studentów.
Nakład pracy osoby studiującej (szacowany w godzinach potrzebnych do zrealizowania danej aktywności),
Liczba godzin kontaktowych: 30
Liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć: 30
Liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zaliczenia: 20
Liczba godzin przeznaczonych na inne zadania:10
Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 90
Literatura
Zielińska, E. (2013). Design thinking. Model pracy badawczej w obliczu dzikich problemów nauk społecznych. Stan Rzeczy, (4), 168-185.
Hałub, P. (2015). Design thinking jako element rozwoju innowacji społecznych. Ekonomia. Wrocław Economic Review, 1(21), 41-62.
Skowrońska, M. (2019). Miasto i myślenie projektowe. Design thinking jako skrzynka narzędziowa. Człowiek i Społeczeństwo, 48, 75-90.
WILK, B. (2022) Skuteczna inicjatywa lokalna. Poradnik. Fundacja im. Stefana Batorego. Akcja: Masz Głos.
W cyklu 2023Ln:
Twelvetrees, A. (2014). Pracując ze społecznością. Warszawa: Instytut Spraw Publicznych. |
Uwagi
W cyklu 2023Ln:
Nakład pracy Studenta/ki |
W cyklu 2024L:
Stosowane metody kształcenia: Metoda projektowa, realizacja zadań indywidualnych i zespołowych, analiza przypadków. Dyskusje, rozmowa kierowana, praca z tekstem i materiałem wizualnym, burza mózgów. Prezentacje multimedialne w wykonaniu wykładowcy oraz studentów. Nakład pracy osoby studiującej (szacowany w godzinach potrzebnych do zrealizowania danej aktywności), Liczba godzin kontaktowych: 30 Liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć: 30 Liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zaliczenia: 20 Liczba godzin przeznaczonych na inne zadania:10 Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 90 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: