Wychowanie dziecka dwujęzycznego PY-5S-WDD
TREŚCI PROGRAMOWE
1. Wychowanie dwu- i wielojęzyczne – co wiemy na ten temat? Przegląd badań naukowych.
2. Dwujęzyczność w domach – dlaczego współcześnie coraz więcej o niej mówimy? Dylematy wychowawcze rodziców dzieci. Dwujęzyczna tożsamość - szanse i zagrożenia.
3. Kultura kraju pochodzenia rodziców a wychowanie – wpływ czynników kulturowych na proces wychowania.
4. Migracje rodziny a nabywanie kompetencji językowych w nowym środowisku.
5. LAD i LASS – z czym się rodzimy? Co nabywamy?
6. Dlaczego dwa języki są lepsze niż jeden? Rodziny dwujęzyczne – moda czy wybór?
7. Udział placówek edukacyjnych w dwujęzycznym wychowaniu – współpraca z rodzicami dziecka.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/-ka ma pogłębioną wiedzę odnośnie wychowania dzieci dwu – i wielojęzycznych oraz obaw rodziców związanych z tą problematyką
Wie, jak powszechne jest wychowanie dwujęzyczne i jaki jest wpływ kultury na język wypowiedzi dziecka (tożsamość dwujęzyczna).
Jest świadomy/-a potencjalnych trudności, związanych z funkcjonowaniem dziecka w różnych środowiskach.
Wie, jak ważny jest udział placówek edukacyjnych w prawidłowym rozumieniu funkcjonowania dzieci dwu- i wielojęzycznych.
Umiejętności
Student/-ka potrafi zaprojektować i realizować różnorodne oddziaływania oraz udzielać wsparcia psychologiczne rodzinom oraz placówkom edukacyjnym.
Potrafi komunikować się odpowiednio z rodzicami dziecka oraz placówkami edukacyjnymi, wykorzystując wiedzę psychologiczną.
Kompetencje społeczne
Student/-ka ma świadomość wpływu dwujęzyczności na wychowanie dziecka w rodzinach.
Ma świadomość korzyści płynących z dwujęzycznego wychowania.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: