Trening twórczości PY-5S-TRT
TREŚCI PROGRAMOWE
1. Twórczość – jak ją definiować i rozumieć? Podstawy teoretyczne.
2. Trening twórczości. Zasady projektowania i oddziaływania.
3. Czynniki i mechanizmy psychologiczne blokujące proces twórczy.
4. Trening abarietyczny a proces tworzenia – rozwój osobowy mający wpływ na twórczość.
5. Rozwój myślenia twórczego – operacje umysłowe a projektowanie zadań o charakterze twórczym.
6. Proces twórczy w praktyce.
W cyklu 2024L:
1. Wprowadzenie do treningu twórczości. Pojęcia i kryteria twórczości (czteroaspektowy paradygmat twórczości, zdolności, postawy, style). Zasady metodyczne i strategie myślenia twórczego. |
W cyklu 2024Ln:
1. Wprowadzenie do treningu twórczości. Pojęcia i kryteria twórczości (czteroaspektowy paradygmat twórczości, zdolności, postawy, style). Zasady metodyczne i strategie myślenia twórczego. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/-ka ma pogłębioną wiedzę odnośnie tego, czym jest „twórczość” oraz identyfikuje, które z wyższych operacji umysłowych mają wpływ na jej stymulowanie (np. abstrahowanie, transformowanie).
Zna i potrafi wymienić cechy myślenia twórczego.
Potrafi wymienić składowe „treningu twórczości” oraz zasadność ich zestawiania ze sobą.
Wie, jak ważne jest stymulowanie myślenia twórczego w kontekście procesu myślenia i podejmowania działań (w odniesieniu do samego/ samej siebie i innych).
Umiejętności
Student/-ka kształtuje swoje kompetencje osobiste, w tym: myślenie twórcze, umiejętności komunikacyjne oraz inne umiejętności miękkie, potrzebne w kontakcie z grupą.
Potrafi zaprojektować ćwiczenia o charakterze twórczym (odpowiednio do rozwoju osobowego ludzi i celowości zadań).
Kompetencje społeczne
Student/-ka jest świadomy/a poziomu rozwoju własnych kompetencji w zakresie twórczości, potrafi wskazać obszary do rozwoju.
Doskonali swój warsztat we współpracy z grupą - rozwija swoje kompetencje twórcze i kompetencje miękkie.
Rozumie znaczenie umiejętności projektowania i doboru ćwiczeń, dla celów rozwojowych poszczególnych osób/ grupy - korzyści w wymiarze indywidualnym i grupowym.
Literatura
W cyklu 2024L:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA Nęcka, E., Orzechowski, J., Słabosz, A., Szymura, B. (2005). Trening twórczości. Gdańsk: GWP. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA Biela, A. (2015). Trening kreatywności. Jak pobudzić twórcze myślenie. Warszawa: Wydawnictwo Samo Sedno. |
W cyklu 2024Ln:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: |
Uwagi
W cyklu 2024L:
METODY KSZTAŁCENIA WIEDZA: UMIEJĘTNOŚCI: - działania praktyczne KOMPETENCJE SPOŁECZNE: - dyskusja NAKŁAD PRACY STUDENTA: Liczba godzin kontaktowych - 15h Przygotowanie do zajęć: 5h Przygotowanie pracy zaliczeniowej- 5h Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta - 25h Liczba punktów ECTS – 1 |
W cyklu 2024Ln:
METODY KSZTAŁCENIA WIEDZA: UMIEJĘTNOŚCI: KOMPETENCJE SPOŁECZNE: NAKŁAD PRACY STUDENTA: Liczba punktów ECTS – 1 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: