Socjoterapia PY-5S-STR
1. Podstawowe pojęcia związane z socjoterapią (definicje grupy, dynamika, etapy rozwoju i ich charakterystyka), role grupowe (podział ról w grupie, znaczenie ról w dynamice wewnątrz- i międzygrupowej), metody wykorzystywane w socjoterapii.
2. Rola diagnozy w socjoterapii i korekcja zachowań. Planowanie procesu socjoterapeutycznego. Warunki skuteczności socjoterapii: rola prowadzącego, motywacja uczestników zajęć, warunki zewnętrzne. Miejsce socjoterapii w opiece i wychowaniu.
3. Przykładowy scenariusz zajęć w grupach.
4. Zajęcia w Sali z lustrem weneckim (opcjonalne).
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/-ka ma wiedzę na temat najważniejszych celów, metod pracy wykorzystywanych w procesie socjoterapii, etapów rozwoju grupy, podstawowych form pracy socjoterapeutycznej i dobierania jej pod kątem indywidualnych cech dziecka.
Zna zasady prowadzenia diagnozy dziecka na użytek oddziaływań socjoterapeutycznych.
Umiejętności
Student/-ka umie dobierać adekwatne narzędzie do sformułowanych celów diagnostycznych oraz formułować prawidłowe wnioski diagnostyczne na podstawie analizy przypadków.
Potrafi zaplanować doświadczenia korygujące z uwzględnieniem różnych środowisk, w których funkcjonuje dziecko.
Potrafi we właściwy sposób nawiązać kontakt z grupą i poprowadzić pracę w grupie.
Kryteria oceniania
- przygotowanie i poprowadzenie w grupie przykładowych zajęć socjoterapeutycznych
- obecność na zajęciach (dopuszczalna 1 nieobecność usprawiedliwiona)
- aktywność.
Praktyki zawodowe
-
Literatura
1. Deptuła, M. (2005), [red.]. Diagnostyka profilaktyka socjoterapia w teorii i praktyce pedagogicznej, Bydgoszcz: Wyd. UKW.
2. Grudziewska, E. (2015). Socjoterapia w pracy z dziećmi i młodzieżą. Programy zajęć. Warszawa: Difin.
3. Grudziewska, E. (2017). Diagnoza w socjoterapii. Warszawa: Difin.
4. Jagieła, J. (2007). Socjoterapia w szkole. Kraków: Rubikon.
5. Jankowiak, B., Soroko, E. (2021). Socjoterapia młodzieży. Studium psychologiczno-pedagogiczne. Warszawa: PWN.
6. Paszkiewicz, A. (2017). Skuteczna praca z wychowankiem niedostosowanym społecznie w grupie socjoterapeutycznej. Warszawa: Difin.
Uwagi
W cyklu 2022L:
Stosowane metody kształcenie: Nakład pracy osoby studiującej: |
W cyklu 2022Ln:
Stosowane metody kształcenie: Nakład pracy osoby studiującej: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: