Socjoterapia PY-5S-STR
TREŚCI PROGRAMOWE
1. Zasady pracy z grupą. Zadania prowadzącego grupę. Socjoterapia w podejściu interdyscyplinarnym.
2. Diagnoza potrzeb uczestników grupy. Potrzeby rozwojowe dzieci i młodzieży.
3. Określenie i zaplanowanie doświadczeń korekcyjnych.
4. Formy pracy z grupą z wykorzystaniem elementów socjoterapii. Trening Umiejętności Społecznych, Psychodrama, Muzykoterapia, Trening Zastępowania Agresji.
5. Trudne sytuacje w grupie, trudni uczestnicy.
6. Konstruowanie scenariuszy zajęć grupowych z uwzględnieniem metod socjoterapeutycznych.
7. Analiza studium przypadków przygotowanych przez studentów.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/-ka ma wiedzę na temat najważniejszych celów, metod pracy wykorzystywanych w procesie socjoterapii, etapów rozwoju grupy, podstawowych form pracy socjoterapeutycznej i dobierania jej pod kątem indywidualnych cech dziecka.
Zna zasady prowadzenia diagnozy dziecka na użytek oddziaływań socjoterapeutycznych.
Umiejętności
Student/-ka umie dobierać adekwatne narzędzie do sformułowanych celów diagnostycznych oraz formułować prawidłowe wnioski diagnostyczne na podstawie analizy przypadków.
Potrafi zaplanować doświadczenia korygujące z uwzględnieniem różnych środowisk, w których funkcjonuje dziecko.
Potrafi we właściwy sposób nawiązać kontakt z grupą i poprowadzić pracę w grupie.
Kryteria oceniania
- przygotowanie i poprowadzenie w grupie przykładowych zajęć socjoterapeutycznych
- obecność na zajęciach (dopuszczalna 1 nieobecność)
- aktywność.
Literatura
1. Deptuła, M. (2005), [red.]. Diagnostyka profilaktyka socjoterapia w teorii i praktyce pedagogicznej, Bydgoszcz: Wyd. UKW.
2. Grudziewska, E. (2015). Socjoterapia w pracy z dziećmi i młodzieżą. Programy zajęć. Warszawa: Difin.
3. Grudziewska, E. (2017). Diagnoza w socjoterapii. Warszawa: Difin.
4. Jagieła, J. (2007). Socjoterapia w szkole. Kraków: Rubikon.
5. Jankowiak, B., Soroko, E. (2021). Socjoterapia młodzieży. Studium psychologiczno-pedagogiczne. Warszawa: PWN.
6. Paszkiewicz, A. (2017). Skuteczna praca z wychowankiem niedostosowanym społecznie w grupie socjoterapeutycznej. Warszawa: Difin.
Uwagi
W cyklu 2022L:
Stosowane metody kształcenie: Nakład pracy osoby studiującej: |
W cyklu 2022Ln:
Stosowane metody kształcenie: Nakład pracy osoby studiującej: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: