Seksuologia PY-5S-SEK
Wykłady
Moduł I Wprowadzenie do seksuologii
1. Seksuologia jako nauka. Historia i rozwój seksuologii współczesnej.
2. Seksualność człowieka. Prawa seksualne.
3. Koncepcja normy w seksuologii.
4. Podstawowe pojęcia seksuologii.
5. Biologiczne i psychologiczne podstawy seksualności
6. Społeczne uwarunkowania seksualności człowieka. Modele edukacji seksualnej.
Moduł II Podstawy rozwoju psychoseksualnego
7. Normatywny i nienormatywny rozwój psychoseksualny w dzieciństwie
8. Normatywny i nienormatywny rozwój psychoseksualny w adolescencji
9. Funkcjonowanie seksualne w okresie dorosłości i starości
10. Rozwój psychoseksualny a funkcjonowanie intelektualne i osobowościowe.
11. Czynniki ryzyka i czynniki ochronne dla seksualności.
Moduł III Wprowadzenie do seksuologii klinicznej
12. Fizjologia reakcji seksualnych kobiet i mężczyzn.
13. Zdrowie psychoseksualne. Seksualność w zaburzeniach somatycznych i psychicznych
14. Diagnoza w seksuologii – wywiad i kwestionariusze seksuologiczne
15. Dylematy etyczne związane z pracą w obszarze seksualności człowieka
Ćwiczenia:
1. Zdrowie seksualne elementem zdrowia publicznego.
2. Uwarunkowania światopoglądowe w seksualności.
3. Rozumienie podstawowych pojęć seksuologii.
4. Tożsamość płciowa, orientacja seksualna.
5. Problematyka płci i ról płciowych.
6. Specyfika seksualności w okresie młodości, dorosłości i starości.
7. Seksualność w długich związkach. Seksualność pary a rodzicielstwo.
8. Mity i tabu seksualne. Dysfunkcyjne przekonania seksualne.
9. Wywiad seksualogiczny – aspekty praktyczne.
10. Kwestionariusze w seksuologii – aspekty praktyczne.
11. Seksualność a choroby przewlekłe.
12. Specyfika seksualności osób z zaburzeniami w spektrum autyzmu.
13. Specyfika seksualności osób niepełnosprawnych intelektualnie.
14. Specyfika seksualności osób niepełnosprawnych ruchowo.
15. Seksualność a uzależnienia od substancji. Zjawisko chemseksu.
W cyklu 2022L:
Celem kursu jest zapoznanie słuchaczy z podstawową problematyką dotyczącą interdyscyplinarnie rozumianej seksualności człowieka. |
W cyklu 2022Ln:
Celem kursu jest zapoznanie słuchaczy z podstawową problematyką dotyczącą interdyscyplinarnie rozumianej seksualności człowieka. |
W cyklu 2023L:
Celem kursu jest zapoznanie słuchaczy z podstawową problematyką dotyczącą interdyscyplinarnie rozumianej seksualności człowieka. |
W cyklu 2023Ln:
Celem kursu jest zapoznanie słuchaczy z podstawową problematyką dotyczącą interdyscyplinarnie rozumianej seksualności człowieka. |
W cyklu 2024L:
Celem kursu jest zapoznanie słuchaczy z podstawową problematyką dotyczącą interdyscyplinarnie rozumianej seksualności człowieka. |
W cyklu 2024Ln:
Celem kursu jest zapoznanie słuchaczy z podstawową problematyką dotyczącą interdyscyplinarnie rozumianej seksualności człowieka. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/-ka zna terminologię używaną w opisie normatywnego rozwoju psychoseksualnego, wypracowaną przez wspierające psychologię dyscypliny naukowe.
Ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat normy i wyjątkowych kategorii zaburzeń w sferze psychoseksualnej w odniesieniu do dzieciństwa i okresu dorastania.
Umiejętności
Student/-ka ma umiejętność poruszania problematyki psychoseksualnej, formułowania i prezentowania własnych opinii na ten temat, dzielenia się swoimi wątpliwościami na forum grupy, argumentowania swojego stanowiska z wykorzystaniem nowoczesnej w tym obszarze wiedzy.
Kompetencje społeczne
Student/-ka rozumie potrzebę poszerzania wiedzy dotyczącej rozwoju psychoseksualnego i jego uwarunkowań.
Kryteria oceniania
Egzamin - test wyboru (próg zaliczenia 60%+1pkt.)
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Lew-Starowicz Z, Lew-Starowicz M, Skrzypulec-Plinta V. Seksuologia. Warszawa: PZWL 2017
2. Lew-Starowicz Z, Przyłuska-Fiszer A, Słusiński J.
Normy i kontrowersje etyczne w seksuologii, Sopot : Gdańskie Wydawnictwo
Psychologiczne, 2015
3. Bancroft J., Seksualność Człowieka, Elsevier Urban & Partner, Wrocław 2011
4. Beisert M., Seksualność w cyklu życia człowieka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Poznań 2004
5. Lew-Starowicz Z., Seksuologia sądowa, Wydawnictwo lekarskie PZWL, Warszawa 2000
W cyklu 2022L:
Literatura podstawowa: |
W cyklu 2022Ln:
Literatura podstawowa: |
W cyklu 2023L:
Literatura podstawowa: |
W cyklu 2023Ln:
Literatura podstawowa: |
W cyklu 2024L:
Literatura podstawowa: |
W cyklu 2024Ln:
Literatura podstawowa: |
Uwagi
W cyklu 2024L:
Stosowane metody kształcenia: Nakład pracy osoby studiującej |
W cyklu 2024Ln:
Stosowane metody kształcenia: Nakład pracy osoby studiującej |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: