Relacje międzygrupowe PY-5S-REM
TREŚCI PROGRAMOWE
1. Wprowadzenie do psychologii stosunków międzygrupowych – definicje grupy. Podstawowe mechanizmy psychologiczne związane z grupami i funkcjonowaniem organizacji. Procesy grupowe: posłuszeństwo, konformizm, deindywiduacja.
2. Konflikt. Typy konfliktów. Źródła konfliktów. Teoria rzeczywistego konfliktu. Teoria podstawowych potrzeb. Nacjonalizm a patriotyzm – psychologiczne podstawy różnicowania.
3. Główne teorie z zakresu stosunków międzygrupowych: tożsamość społeczna, autokategoryzacja, optymalna dystynktywność, teoria dominacji społecznej, teoria redukcji subiektywnej niepewności, teoria opanowania trwogi, przywództwo.
3. Przekonania legitymizujące niesprawiedliwość społeczną (teoria usprawiedliwiania systemu, wiara w sprawiedliwy świat, wiara w życie jako grę o sumie zerowej).
4. Stereotypy i uprzedzenia. Teoria frustracja - agresja. Osobowość autorytarna i dogmatyczna. Inne teorie powstawania uprzedzeń. Stereotypy jako kategorie poznawcze. Iluzoryczna korelacja a kształtowanie stereotypów. Paradygmat minimalnej grupy, Dwa fundamentalne wymiary spostrzegania społecznego. Wizerunki grupy własnej i obcej. Homogeniczność grupy obcej. Sposoby mówienia o swoich i o obcych (Linguistic Intergroup Bias). Uprzedzenia jako postawy i jako emocje. Agresja międzygrupowa. Zagrożenie pozytywnej tożsamości.
5. Procesy dehumanizacji w kontekście relacji statusu oraz struktur hierarchicznych. Kontakt międzygrupowy jako metoda rozwiązywania konfliktu. Hipoteza kontaktu oraz jej ograniczenia.
6. Budowanie współpracy. Wdrażanie zmian w grupach i organizacjach, zarządzanie różnorodnością.
W cyklu 2022L:
Podczas zajęć poruszymy następujące zagadnienia: |
W cyklu 2022Ln:
Podczas zajęć poruszymy następujące zagadnienia: |
W cyklu 2023L:
Podczas zajęć poruszymy następujące zagadnienia: |
W cyklu 2023Ln:
Podczas zajęć poruszymy następujące zagadnienia: |
W cyklu 2024Ln:
Podczas zajęć poruszymy następujące zagadnienia: Określenie czym jest grupa, historyczny kontekst badań nad relacjami międzygrupowymi Podstawowe mechanizmy psychologiczne związane z grupami i ich funkcjonowaniem (m. in. wpływ fizycznej obecnośco immych, deindywiduacja, konformizm, polaryzacja, burze mózgów, asymetria pozytywno-negatywna) Tożsamość społeczna, procesy kategoryzacji Stereotypy, uprzedzenia, dyskryminacja Sposoby walki z dyskryminacją i jej przejawami Budowanie współpracy |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022Ln: | W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: | W cyklu 2023Ln: | W cyklu 2024Ln: | W cyklu 2022L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/-ka zna terminologię używaną w psychologii stosunków międzygrupowych oraz jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych.
Rozumie i poddaje analizie procesy psychologiczne leżące u podłoża relacji międzygrupowych.
Ma pogłębioną wiedzę o procesach psychologicznych związanych z nawiązywaniem i podtrzymywaniem relacji międzygrupowych.
Umiejętności
Student/-ka posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania, przetwarzania i interpretowania informacji na temat zjawisk społecznych i relacji międzygrupowych.
Potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu psychologii do wyjaśniania i opisywania relacji międzygrupowych.
Kompetencje społeczne
Student/-ka docenia znaczenie wiedzy z zakresu relacji międzygrupowych dla budowania prawidłowych więzi i relacji międzyludzkich.
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny w formie testu
Obecność i aktywność na zajęciach
Literatura
Lektura obowiązkowa:
Stephan, W. i Stephan C.S. (2007). Wywieranie wpływu przez grupy. Gdańsk: GWP
Lektury uzupełniające będą podawane na koniec wykładów
W cyklu 2023Ln:
Lektura obowiązkowa: Lektura uzupełniająca: |
W cyklu 2024Ln:
Książki: |
Uwagi
W cyklu 2022L:
Metody kształcenia – wykład, dyskusja, zagadnienia problemowe, rozmowy w parach i grupach, studia przypadków, gry symulacyjne Nakład pracy osoby studiującej - 90 godzin |
W cyklu 2022Ln:
Metody kształcenia – wykład, dyskusja, zagadnienia problemowe, rozmowy w parach i grupach, studia przypadków, gry symulacyjne Nakład pracy osoby studiującej - 90 godzin |
W cyklu 2023L:
Metody kształcenia – wykład, dyskusja, zagadnienia problemowe, rozmowy w parach i grupach, studia przypadków, gry symulacyjne Nakład pracy osoby studiującej - 90 godzin (w tym 30 godzin kontaktowych) |
W cyklu 2023Ln:
Metody kształcenia – wykład, dyskusja, zagadnienia problemowe, rozmowy w parach i grupach |
W cyklu 2024Ln:
Nakład pracy osoby studiującej - 45 godzin (w tym 15 godzin kontaktowych) |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: