Poradnictwo psychologiczne PY-5S-PSY
TREŚCI PROGRAMOWE
Wykład:
1. Podstawy teoretyczne poradnictwa. Przedmiot, cele, zadania i zasady działalności poradniczej.
2. Porada jako proces. Etapy postępowania poradniczego.
3. Kryzysy rozwojowe – koncepcje teoretyczne. Charakterystyka czynników oraz mechanizmów warunkujących rozwój.
4. Psychospołeczne uwarunkowania trudności związanych z realizacją zadań rozwojowych.
5. Obszary poradnictwa w aspekcie cyklu życia człowieka.
6. Poradnictwo małżeńskie. Poradnictwo rodzinne.
7. Wymagania stawiane osobom pomagającym. Etyczne aspekty poradnictwa psychologicznego.
Ćwiczenia:
1. Podstawowe umiejętności mające zastosowanie w poradnictwie.
2. Poradnictwo wychowawcze.
3. Poradnictwo w kryzysie wieku średniego.
4. Poradnictwo dla osób w podeszłym wieku i ich rodzin.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/-ka zna i rozumie cele poradnictwa psychologicznego.
Zna czynniki sprzyjające i zagrażające zdrowiu psychicznemu.
Zna i potrafi scharakteryzować etapy procesu poradniczego.
Rozumie różnice między poradnictwem psychologicznym, interwencją kryzysową a psychoterapią.
Umiejętności
Student/-ka posiada umiejętność diagnozowania problemów osób zgłaszających się po pomoc.
Potrafi tworzyć warunki sprzyjające rozwiązaniu problemu i opracowywać nowe sposoby jego rozwiązania.
Potrafi udzielać pomocy osobom doświadczającym problemów psychicznych związanych z kryzysami rozwojowymi.
Kompetencje społeczne
Student/-ka ma świadomość własnych możliwości i ograniczeń w pracy z człowiekiem doświadczającym kryzysu.
Ma świadomość znaczenia relacji interpersonalnej w działalności poradniczej.
Rozumie konieczność postępowania zgodnie z zasadami etyki.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: