Psychospołeczne problemy rodziny PY-5S-PRO1
TREŚCI PROGRAMOWE
1. Zagadnienia wstępne. Rodzina jako system psychospołeczny, z elementami historii i socjologii rodziny.
2. Teorie funkcjonowania rodziny. Czynniki zaburzające funkcjonowanie rodziny.
3. Płciowość i seksualność w rodzinie. Problem płodności, dzietności i relacji międzypokoleniowych w rodzinie. Aborcja jako psychospołeczny problem rodziny.
4. Osoba chora w rodzinie. Niepełnosprawność w rodzinie. Rodzina z chorym dzieckiem, rodzina z chorym rodzicem.
5. Osoba umierająca w rodzinie. Doświadczenie żałoby po śmierci członka rodziny.
6. Poronienie. Adaptacja rodziców po śmierci dziecka poczętego.
7. Przemoc w rodzinie vs przemoc wobec kobiet. Analiza porównawcza.
8. Rodzina rekonstruowana. Rodzina adopcyjna.
9. Praca zawodowa rodziców a opieka nad małym dzieckiem. Mobbing w pracy rodzica jako psychospołeczny problem rodziny.
10. Wybrane problemy zdrowotne (depresja, migrena i in.) jednego z członków rodziny (rodzica bądź dziecka) a funkcjonowanie rodziny.
11. Osoba starsza w rodzinie.
W cyklu 2024Z:
Wykład: Ćwiczenia |
W cyklu 2024Zn:
Wykład: |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/-ka ma uporządkowaną wiedzę o zdrowiu i dysfunkcjach związanych z rodziną.
Zna i rozumie podstawowe pojęcia z zakresu psychologii rodziny.
Umiejętności
Student/-ka posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych i pisemnych w zakresie problematyki psychologii rodziny.
Kompetencje społeczne
Student/-ka rozumie specyfikę kontaktu z rodziną.
Literatura
1. Bakiera, L. (2006). Rodzina z perspektywy socjologicznej i psychologicznej: ciągłość i zmiana Roczniki socjologii rodziny, 17, 101-115.
2. Bereza, B., Szymczuk, D. (2016). Psychologiczne uwarunkowania prawidłowych relacji w rodzinie. Fidesetratio, 4(28), 173-182.
3. Dobrowolska, M. (2014). Wyzwania uniwersalne i sytuacyjne współczesnej rodziny zastępczej. Prosopon Europejskie Studia Społeczno-Humanistyczne, 7(1), 161-170.
4. Dybowska, E. (2012). Teoria systemowej pracy z rodziną. Kraków: Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej.
5. Dzierżanowski, J. (2010). Psychospołeczna sytuacja dziecka w małżeństwach rozwodzących się, w: Rodzina w nurcie współczesnych przemian, Studia interdyscyplinarne. W: D. Krok, P. Landwójtowicz (red.), Rodzina w nurcie współczesnych przemian (s. 255–278). Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.
6. Dziuklewicz, J. (2018). Sytuacja psychospołeczna rodzin z problemem uzależnienia. Studia nad Rodziną, XXII, 4(49), 185–202.
7. Krok, D. (2010). Systemowe ujęcie rodziny w badaniach dobrostanu psychicznego jej członków. W: D. Krok, P. Landwójtowicz (red.), Rodzina w nurcie współczesnych przemian. Studia interdyscyplinarne (s. 359–368). Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.
8. Ozga, A. (2017). Psychospołeczne skutki kary pozbawienia wolności w zakresie problemów społecznych. Homo et Societas, 2, 61-73.
9. Rostowski, J. (2005). Rodzinne uwarunkowania kształtowania się tożsamości osobowej człowieka. Psychologia rozwojowa, 2(10), 13–21.
10. Skowrońska-Pućka, A. (2016). Nastoletnie macierzyństwo – szansa czy ograniczenie? Doświadczenia małoletnich matek z grup defaworyzowanych. Studia Edukacyjne, 42, 217–232.
11. Stachurski, M. (2021). Funkcja wychowawcza rodziny w świetle wybranych poglądów filozofii personalistycznej, PERSPECTIVA, XX, 2(39), s. 124-134.
12. Syrek, E. (red.). (2008). Psychospołeczne konteksty problemów zdrowia rodziny w perspektywie edukacji zdrowotnej. Chowanna, 2(31).
13. Szymanowska, J. (2018). Psychospołeczne aspekty funkcjonowania rodzin z dzieckiem niepełnosprawnym. Studia nad Rodziną, XXII, 2(47), 107–123.
14. Szczap, A. (2013). Rodzina w poglądach wybranych filozofów. Wychowanie w Rodzinie, VII, 1, 17-31.
15. Zaremba, W. (2012). Konflikty w rodzinie i ich konsekwencje psychospołeczne. Państwo i Społeczeństwo, XII, 4, 65-81.
W cyklu 2024Z:
1. Bakiera, L. (2006). Rodzina z perspektywy socjologicznej i psychologicznej: ciągłość i zmiana Roczniki socjologii rodziny, 17, 101-115. |
Uwagi
W cyklu 2024Z:
Metody: Udział w zajęciach: 45h |
W cyklu 2024Zn:
Metody: Nakład pracy studenta Nakład pracy studenta to 127 h, co odpowiada 5 punktom ECTS. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: