Praca z dzieckiem w trudnej sytuacji życiowej PY-5S-PRD
TREŚCI PROGRAMOWE
1. Praca z dzieckiem z rodziny ubogiej. Psychologiczne konsekwencje biedy i niedostatku.
2. Psychologiczne konsekwencje rozwodu rodziców.
3. Specyfika rodziny rekonstruowanej.
4. Dziecko w rodzinie zastępczej.
5. Dziecko wychowywane przez instytucję.
6. Dzieci wychowywane przez pary jednopłciowe.
7. Adopcja.
8. Specyfika pracy z rodziną i dzieckiem z innej kultury.
9. Dzieci imigrantów, dzieci uchodźców, dzieci z małżeństw mieszanych.
10. Dzieci KODA, słyszące dzieci niesłyszących rodziców.
11. Psychologiczne wspomaganie rodziny znajdującej się w trudnej sytuacji życiowej.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/-ka zna prawidłowości rozwoju psychicznego i społecznego w całym cyklu życia. Zna reguły pracy z dzieckiem, jego rodziną i opiekunami.
Orientuje się w problematyce marginalizacji społecznej (rodziny ubogie, imigranckie, opieka zastępcza).
Umiejętności
Student/-ka potrafi wykorzystać wiedzę do psychologicznej analizy sytuacji dziecka będącego w trudnej sytuacji życiowej.
Potrafi zaplanować diagnozę psychologiczną dziecka i młodego człowieka pochodzącego z innej kultury i/ lub mającego problemy z językiem lub znajdującego się w grupie defaworyzowanej.
Potrafi analizować złożone doświadczenia psychologiczne i społeczne jednostek i grup defaworyzowanych społecznie.
Potrafi dobrać narzędzia diagnozy psychologicznej neutralne kulturowo i minimalizujące wpływ języka dla oceny psychologicznej.
Kompetencje społeczne
Student/-ka jest świadomy/-a własnych ograniczeń kulturowych i stereotypów społecznych panujących we własnej kulturze.
Jest przekonany/-a o konieczności przestrzegania zasad etyki zawodowej. Dostrzega i potrafi analizować dylematy etyczne związane z doświadczeniami i różnicami kulturowymi i społecznymi.
Jest świadomy/-a specyfiki kontaktu z dzieckiem i dorosłym odmiennym kulturowo; jest wrażliwy/-a na potrzeby osób odmiennych kulturowo i/ lub językowo; potrafi nawiązać relację interpersonalną z człowiekiem z defaworyzowanej grupy społecznej.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: