Poradnictwo i preorientacja zawodowa PY-5S-PIP
TREŚCI PROGRAMOWE
1. Wprowadzenie, czym jest poradnictwo zawodowe, obszary oddziaływania,
BUDOWANIE SAMOŚWIADOMOŚCI I ROZWÓJ SAMOWIEDZY
2. Poszukiwania właściwej przestrzeni do realizacji planów zawodowych.
3. Budowanie poczucia własnej skuteczności poprzez odkrywanie i rozwijanie mocnych stron.
4. System wartości a budowanie kariery zawodowej.
5. Analiza otoczenia emocjonalnego i kultury organizacji.
6. Osobowość i temperament a predyspozycje zawodowe.
ROZWÓJ UMIEJĘTNOŚCI POTRZEBNYCH DO ZNALEZIENIA PRACY
7. Budowanie postawy proaktywnej w poszukiwaniu pracy.
8. Motywacja do poszukiwania pracy – jak ją budować, jak rozwijać.
9. Jawny i ukryty rynek pracy – efektywność różnorodnych i niekonwencjonalnych metod szukania pracy.
10. Osiąganie skuteczności mierzonej realizacją celów krótko- i długoterminowych.
11. Przegląd najatrakcyjniejszych i poszukiwanych zawodów
12. Wybrane zagadnienia z zakresu autoprezentacji
13. Podstawy z zakresu prowadzenia negocjacji płacowych.
PORADNICTWO ZAWODOWE A DOBROSTAN W PRACY
14. Wypalenie zawodowe i czynniki z nim związane
15. Kwestie etyczne w pracy zawodowej
W cyklu 2024Z:
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Wprowadzenie, czym jest poradnictwo zawodowe, obszary oddziaływania, BUDOWANIE SAMOŚWIADOMOŚCI I ROZWÓJ SAMOWIEDZY ROZWÓJ UMIEJĘTNOŚCI POTRZEBNYCH DO ZNALEZIENIA PRACY PORADNICTWO ZAWODOWE A DOBROSTAN W PRACY |
W cyklu 2024Zn:
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami z zakresu poradnictwa i orientacji zawodowej. TREŚCI PROGRAMOWE |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/-ka zna różne koncepcje doradztwa zawodowego oraz zna etapy rozmowy doradczej według kilku najważniejszych teorii.
Zna narzędzia stosowane w poradnictwie i preorientacji oraz zna nowe i najbardziej poszukiwane zawody.
Zna i rozpoznaje objawy zespołu wypalenia zawodowego.
Umiejętności
Student/-ka potrafi odpowiednio dobierając środki i metody wykorzystywać i integrować wiedzę z zakresu doradztwa zawodowego.
Posiada umiejętności potrzebne do psychologicznej pracy z grupą w celu kształtowania preorientacji zawodowej.
Potrafi wykonywać zadania w małych grupach, zna poziom swojej wiedzy dotyczący poradnictwa i preorientacji zawodowej oraz potrafi zaprezentować wybrany zawód wraz z jego zaletami i wadami.
Potrafi stworzyć profil zainteresowań oraz predyspozycji zawodowych danej osoby, na podstawie analizy wyników badania wybranymi narzędziami.
Kompetencje społeczne
Rozumie problemy etyczne związane z preorientacją i doradztwem zawodowym.
Kryteria oceniania
Obecność.
Zadania wykonane w trakcie zajęć.
Literatura
Bolles, R. N. (2011). Jakiego koloru jest twój spadochron: praktyczny podręcznik dla poszukujących pracy i zmieniających zawód. Wydawnictwo Studio EMKA.
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA
Amos, J.A. (2001). Co trzeba wiedzieć, żeby napisać skuteczne CV. Warszawa: Read Me.
Bańka, A. (2005). Poradnictwo zawodowe & doradztwo karier. Skale samooceny jakości doradztwa zawodowego. Poznań: Wydawnictwo. Stowarzyszenie Psychologia i Architektura.
Barrett, J. (2002). Testy niezbędne przy wyborze zawodu i kierunku studiów. Warszawa: Amber.
Czerkawska, A., Czerkawski, A. (2005). Etyczny wymiar poradnictwa zawodowego. Warszawa: KOWEZiU.
Egan, G. (2002). Uważanie, słuchanie i rozumienie. W: G. Egan, Kompetentne pomaganie. Model pracy oparty na procesie rozwiązywania problemów (s. 104-130). Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka
Eggert, M. (2002). Doskonała rozmowa kwalifikacyjna. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.
Enright J. (1987). Terapia i poradnictwo bez oporu. Nowiny Psychologiczne, 3, 88-112
Frydrychowicz, A., Kuźniewska, E., Sobolewska, M., Zwierzyńska, E. (2004). Testy psychologiczne i pedagogiczne w poradnictwie. Przewodnik metodyczny. Warszawa: CMPP-P MEN.
Gestern, A. (2004). Jak szukać pracy w Polsce. Warszawa : Wydaw. Difin.
Glen F., Taylor D. (2004). Narzędzia do przeprowadzania rekrutacji i selekcji pracowników. Kraków: Wolters Kluwer Polska - ABC
Hoffman, E. (2003). Ocena psychologiczna pracowników. Gdańsk : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne
Hornowska, E. (2005). Testy psychologiczne. Teoria i praktyka. Warszawa: SCHOLAR
Murgatroyd, S. (2000). Poradnictwo i pomoc. Poznań: Zysk i S-ka.
Okręglicka-Forysiak, E. (red.) (1993). Wybrane metody diagnostyczne w psychologii. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Piszczek, M. (2003). Aktywizacja zawodowa uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu znacznym i umiarkowanym. Przewodnik dla nauczycieli. Warszawa : Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej
Sękowski, T. (2001). Psychologiczne aspekty rehabilitacji zawodowej osób niewidomych zatrudnionych w warunkach pełnej i częściowej integracji. Lublin: Wydawnictwo UMCS
Sobolewska, M. (2005). Testy i sprawdziany osiągnięć szkolnych w poradnictwie psychologiczno – pedagogicznym. Warszawa: CMPP
Uniszewski Z. (2000). Jak rozmawiać szukając pracy. Warszawa : Prószyński i S-ka
W cyklu 2024Zn:
LITERATURA PODSTAWOWA: LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA |
Uwagi
W cyklu 2024Z:
METODY KSZTAŁCENIA: NAKŁAD PRACY STUDENTA: |
W cyklu 2024Zn:
METODY DYDAKTYCZNE: NAKŁAD PRACY STUDENTA: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: