Psychologia Internetu PY-5S-PIN
TREŚCI PROGRAMOWE
1. Specyfika psychologicznego funkcjonowania człowieka w Internecie.
2. Komunikacja w wirtualnym świecie.
4. Kompetencje interpersonalne użytkowników Internetu.
3. Atrakcyjność i ambiwalentny charakter relacji on-line.
4. Niestabilny charakter cyberprzestrzeni a relacje interpersonalne.
5. Źródła nasilania się agresji w Sieci.
6. Fenomen gier komputerowych rodzaje, atrakcyjność, możliwości, zagrożenia.
7. Uzależnienie od Internetu i inne niebezpieczeństwa.
8. Gry z ludźmi. Trolling i inne formy kontrowersyjnej interakcji.
9. Społeczności internetowe, dynamika funkcjonowania serwisów społecznościowych.
10. Formalne i nieformalne grupy wsparcia w Internecie.
11. Tożsamość człowieka w Sieci.
12. Nowe oblicza reklamy i marketingu w Sieci. Marketing wirusowy, szeptany, reklama w interakcji z odbiorcą.
13. Kampanie społeczne w Internecie.
14. Społeczne i psychologiczne funkcjonowanie dzieci i młodzieży w cyberprzestrzeni – dostęp do nieodpowiednich treści, cyberbullying, uzależnienia od Internetu.
W cyklu 2023Z:
Użytkownicy cyberprzestrzeni. |
W cyklu 2023Zn:
Użytkownicy cyberprzestrzeni. |
W cyklu 2024Z:
Użytkownicy cyberprzestrzeni. |
W cyklu 2024Zn:
Użytkownicy cyberprzestrzeni. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/-ka ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę z zakresu psychologii Internetu.
Zna główne obszary wpływu Internetu na życie współczesnego człowieka i jego funkcjonowanie psychospołeczne.
Umiejętności
Student/-ka posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania i interpretowania informacji o zjawiskach psychologicznych i społecznych, z wykorzystaniem wiarygodnych źródeł oraz zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych.
Potrafi, odpowiednio dobierając środki i metody, wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy i innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów, które wiążą się z korzystaniem z Internetu.
Kompetencje społeczne
Student/-ka docenia znaczenie wiedzy psychologicznej dla wspierania rozwoju jednostki i kształtowania więzi w środowiskach społecznych, jest świadomy/-a specyfiki interakcji w Internecie w tym zakresie.
Literatura
W cyklu 2023Z:
Zając, J.M., Krejtz, K. (2007). Internet jako przedmiot i obszar badań psychologii społecznej, Psychologia Społeczna", 2, (5), 191–200. Jemielniak, D, (2019). Socjologia internetu, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. Jabłońska, M.R. (2018). Człowiek w cyberprzestrzeni. Wprowadzenie do psychologii Internetu. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. Artykuły naukowe do poszczególnych tematów podawane na bieżąco. |
W cyklu 2023Zn:
Zając, J.M., Krejtz, K. (2007). Internet jako przedmiot i obszar badań psychologii społecznej, Psychologia Społeczna", 2, (5), 191–200. Jemielniak, D, (2019). Socjologia internetu, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. Jabłońska, M.R. (2018). Człowiek w cyberprzestrzeni. Wprowadzenie do psychologii Internetu. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. Artykuły naukowe do poszczególnych tematów podawane na bieżąco. |
W cyklu 2024Z:
Zając, J.M., Krejtz, K. (2007). Internet jako przedmiot i obszar badań psychologii społecznej, Psychologia Społeczna", 2, (5), 191–200. Jabłońska, M.R. (2018). Człowiek w cyberprzestrzeni. Wprowadzenie do psychologii Internetu. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. Artykuły naukowe do poszczególnych tematów podawane na bieżąco. |
W cyklu 2024Zn:
Zając, J.M., Krejtz, K. (2007). Internet jako przedmiot i obszar badań psychologii społecznej, Psychologia Społeczna, 2, (5), 191–200. Jabłońska, M.R. (2018). Człowiek w cyberprzestrzeni. Wprowadzenie do psychologii Internetu. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. Artykuły naukowe do poszczególnych tematów podawane na bieżąco. |
Uwagi
W cyklu 2023Z:
Stosowane metody kształcenia: Nakład pracy osoby studiującej: |
W cyklu 2023Zn:
Stosowane metody kształcenia: Nakład pracy osoby studiującej: |
W cyklu 2024Z:
Stosowane metody kształcenia: Nakład pracy osoby studiującej: |
W cyklu 2024Zn:
Stosowane metody kształcenia: Nakład pracy osoby studiującej: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: