Praca z grupą jako narzędzie wspierania rozwoju i kształcenia PY-5S-PGN
TREŚCI PROGRAMOWE
1. Wprowadzenie do tematyki pracy z grupami i psychoedukacji.
2. Podstawowe procesy i zjawiska przebiegające w grupach.
3. Systemowe wyjaśnienia zjawisk występujących w grupach.
4. Podstawowe formy pracy z grupami.
5. Metody pracy z grupami.
6. Ważne obszary psychoedukacji.
7. Dopasowanie sposobu pracy do specyfiki grupy oraz tematu do potrzeb i możliwości odbiorcy.
8. Rola osób znaczących w kierowaniu grupami.
9. Trudne sytuacje w pracy z grupami.
10. Użyteczne właściwości prowadzącego grupę.
W cyklu 2023L:
Treści programowe realizowane w czasie zajęć 1. Wprowadzenie do tematyki pracy z grupami i psychoedukacji. |
W cyklu 2023Ln:
Treści programowe realizowane w czasie zajęć 1. Wprowadzenie do tematyki pracy z grupami i psychoedukacji. |
W cyklu 2024L:
Treści programowe realizowane w czasie zajęć 1. Wprowadzenie do tematyki pracy z grupami i psychoedukacji. |
W cyklu 2024Ln:
Treści programowe realizowane w czasie zajęć 1. Wprowadzenie do tematyki pracy z grupami i psychoedukacji. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/-ka zna i potrafi opisać różne metody pracy z grupami, zna i potrafi opisać główne obszary psychoedukacji.
Ma wiedzę na temat procesów i ról grupowych oraz ma podstawową wiedzę na temat prawidłowości i zakłóceń tych procesów i odnosi ją do metodyki pracy z grupą.
Umiejętności
Student/-ka potrafi dobrać metody psychoedukacyjne do potrzeb konkretnej grupy odbiorców, uwzględniając jej specyfikę (potrzeby i możliwości).
Posiada umiejętności potrzebne do psychologicznej pracy z grupą oraz umie dobrać metody pracy z grupą, uwzględniając jej zasoby i potrzeby.
Potrafi pracować w zespole, pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów i zadań grupy, zna typologie grup.
Kompetencje społeczne
Student/-ka odznacza się rozwagą i zaangażowaniem w projektowaniu i realizowaniu działań psychologicznych skierowanych do różnych grup odbiorców.
Literatura
Lektury OBOWIĄZKOWA
Clark R. C. (2014). Szkolenia oparte na dowodach. Poradnik dla trenerów. Wrocław: Moderator.
Rozdz. 3 Treści omówione to nie znaczy treści przyswojone (str. 63-79)
Jarmuż, S. i Witkowski, T. (2004). Podręcznik trenera. Wrocław: Moderator.
Rozdz. IV „Trener w akcji” str. 83-120;
Knowles, M.S., Holton III, E.F., Swanson, R.A. (2009). Edukacja dorosłych. Podręcznik akademicki. Warszawa: PWN.
Rozdz. 4 Teoria uczenia się dorosłych – andragogika (str. 42-72)
Rozdz. 8 Uczenie się dorosłych w kontekście rozwoju kadr pracowniczych (str. 152-167)
Rea, L. (2019). Planowanie i projektowanie szkoleń. Łódź: Wydawnictwo Nieoczywiste.
Rozdz. 4 Projektowanie programu szkoleniowo-rozwojowego (str.72-87)
Zadworna Cieślak, M. Ogińska-Bulik, N. (2011). Zachowania zdrowotne młodzieży-uwarunkowania podmiotowe i rodzinne. Warszawa: Difin SA.
Rozdz. 2 „Kształtowanie i zmiana zachowań zdrowotnych” str. 45-62;
Rozdz. 3 „Uwarunkowania zachowań zdrowotnych” str. 63-104,
TYLKO str. 79-96.
Literatura UZUPEŁNIAJĄCA
Clark R. C. (2014). Szkolenia oparte na dowodach. Poradnik dla trenerów. Wrocław: Moderator.
Rozdz. 10 Zwiększaj korzyści płynące z ćwiczeń (str. 205-228)
Bernard, H. S. i MacKenzi, K. R. (red.)(2001). Podstawy terapii grupowej. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Rozdz. 2 „Rozwojowa struktura systemu …” (str. 47-68).
Gazaniga M.S. (2011). Istota człowieczeństwa : co czyni nas wyjątkowymi. Sopot : Wydawnictwo Smak Słowa.
Rozdział 3 ‘Duży mózg a rozwój relacji społecznych’ str. 87-120.
Jarmuż, S. i Witkowski, T. (2004). Podręcznik trenera. Wrocław: Moderator.
Rozdz. VI „Trudne sytuacje w pracy trenera” str. 165-224.
Knowles, M.S., Holton III, E.F., Swanson, R.A. (2009). Edukacja dorosłych. Podręcznik akademicki. Warszawa: PWN.
Rozdz. 4 Teoria uczenia się dorosłych – andragogika (str. 42-72)
Rozdz. 8 Uczenie się dorosłych w kontekście rozwoju kadr pracowniczych (str. 152-167)
Oyster C. K. (2000). Grupy. Poznań: Zysk i s-ka.
Rozdz. 3 „Rozwój grupy i socjalizacja” str. 81-106;
Rea, L. (2019). Planowanie i projektowanie szkoleń. Łódź: Wydawnictwo Nieoczywiste.
Rozdz. 4 Projektowanie programu szkoleniowo-rozwojowego (str.72-87)
Zadworna Cieślak, M. Ogińska-Bulik, N. (2011). Zachowania zdrowotne młodzieży-uwarunkowania podmiotowe i rodzinne. Warszawa: Difin SA.
Rozdz. 2 „Kształtowanie i zmiana zachowań zdrowotnych” str. 45-62;
Rozdz. 3 „Uwarunkowania zachowań zdrowotnych” str. 63-79.
Polecam też inne fragmenty książek:
Clark R. C. (2014). Szkolenia oparte na dowodach. Poradnik dla trenerów. Wrocław: Moderator.
Łaguna, M. (2004). Szkolenia. Jak je prowadzić, by… Gdańsk: GWP.
Jarmuż, S. i Witkowski, T. (2004). Podręcznik trenera. Wrocław: Moderator.
W cyklu 2023L:
Lektury OBOWIĄZKOWA Literatura UZUPEŁNIAJĄCA |
W cyklu 2024L:
Lektury OBOWIĄZKOWA Literatura UZUPEŁNIAJĄCA |
Uwagi
W cyklu 2023L:
METODY KSZTAŁCENIA: Nakład pracy studenta 2 ECTS: |
W cyklu 2023Ln:
METODY KSZTAŁCENIA: Nakład pracy studenta 2 ECTS: |
W cyklu 2024L:
METODY KSZTAŁCENIA: Nakład pracy studenta 2 ECTS: |
W cyklu 2024Ln:
METODY KSZTAŁCENIA: Nakład pracy studenta 2 ECTS: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: