Psychologiczne aspekty uczenia się i nauczania PY-5S-PAU
TREŚCI PROGRAMOWE
Wykład:
1. Proces uczenia się i nauczania w podejściu behawiorystycznym, poznawczym i humanistycznym.
2. Uczenie się i pamięć w całym cyklu życia.
3. Sposoby uczenia się i strategie nauczania w kontekście indywidualnych cech i preferencji poznawczych.
4. Procesy i czynniki wpływające na efektywność zapamiętywania i przypominania.
5. Uczenie się i nauczanie w grupie - metody optymalizujące zapamiętywanie.
6. Rola motywacji w procesie uczenia się: metody nauczania i oceniania aktywizujące motywację.
7. Psychologiczne źródła trudności w uczeniu się i nauczaniu.
8. Wyniki uczniów fińskich i chińskich w badaniu PISA- w poszukiwaniu przyczyn sukcesu edukacyjnego.
Ćwiczenia:
1. Podstawowe informacje na temat prowadzenia warsztatów psychologicznych, przygotowanie konspektu warsztatów oraz ewaluacji ich efektów.
2. Przygotowanie i realizacja przez studentów warsztatów dotyczących: strategii uczenia się w kontekście indywidualnych cech i preferencji poznawczych, procesów oraz czynników związanych z zapamiętywaniem i przypominaniem, roli motywacji w uczeniu i konkretnych technik uczenia się dzieci (uczniowie, podopieczni świetlic), jak i osób dorosłych (nauczyciele, osoby biorące udział w spotkaniach w domach kultury).
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/-ka ma pogłębioną wiedze na temat przebiegu procesu uczenia się na różnych etapach życia oraz na temat czynników go warunkujących.
Posiada podstawową wiedzę na temat prowadzenia warsztatów psychologicznych, psychologii motywacji i dynamiki zachodzącej w małej grupie warsztatowej.
Umiejętności
Student/-ka potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę na temat psychologii uczenia się w pracy z grupą warsztatową.
Potrafi efektywnie pracować z grupą i edukować innych w zakresie wybranego tematu.
Posiada umiejętności niezbędne do efektywnej pracy z grupą.
Potrafi samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie i ukierunkowywać innych w tym zakresie.
Kompetencje społeczne
Student/-ka docenia znaczenie wiedzy psychologicznej dla wspierania rozwoju jednostki.
Angażuje się we współpracę na rzecz środowiska lokalnego.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: