Neuropsychologia dziecka PY-5S-NKD
TREŚCI PROGRAMOWE
1. Wprowadzenie do neuropsychologii klinicznej dziecka.
1.1. Związek mózg – zachowanie.
1.2. Podstawy mózgowej organizacji funkcji psychicznych.
2. Struktura, funkcja, mechanizmy układu nerwowego.
2.1. Anatomia i fizjologia układu nerwowego - podstawowe pojęcia dla praktyki neuropsychologicznej.
2.2. Ontogeneza układu nerwowego.
2.3. Patologia i zaburzenia ontogenezy.
2.4. Neuroplastyczność.
2.5. Podstawy neuroobrazowania OUN.
2.6. Mózgowe mechanizmy zachowania z perspektywy neuroobrazowania.
2.7. Mózgowe podłoże funkcji wykonawczych, pamięci i procesów poznawczych.
3. Dysfunkcje i deficyty neuropsychologiczne.
3.1. Zaburzenia funkcji językowych. Apraksja. Agnozja.
3.2. Zaburzenia procesów uwagi.
3.3. Zaburzenia mnestyczne.
3.4. Zaburzenia samoświadomości z perspektywy neuropsychologii klinicznej.
3.5. Zaburzenie funkcji wykonawczych.
3.6. Deficyty neuropsychologiczne w wybranych chorobach naczyniowych mózgu.
4. Patologie i zaburzenia rozwojowe występujące u dzieci: specyficzne zaburzenia językowe u dzieci, ADHD, specyficzne trudności w opanowaniu pisania i czytania, specyficzne trudności w uczeniu się matematyki, autyzm, FAS, agenezja ciała modzelowatego i inne.
5. Metody diagnozy neuropsychologicznej.
5.1. Metody badania funkcji poznawczych i wykonawczych.
5.2. Metody badania pamięci.
6. Problem diagnozy neuropsychologicznej i neurorehabilitacji.
6.1. Specyfika diagnozy stanów pourazowych.
W cyklu 2022L:
- Wprowadzenie w zagadnienie w formie mat. pdf + materiał filmowy udostępniony w formie share-link Zagadnienia szczegółowo: |
W cyklu 2022Ln:
- Wprowadzenie w zagadnienie w formie mat. pdf + materiał filmowy udostępniony w formie share-link Zagadnienia szczegółowo: |
W cyklu 2023L:
- Wprowadzenie w zagadnienie w formie mat. pdf + materiał filmowy udostępniony w formie share-link Zagadnienia szczegółowo: |
W cyklu 2023Ln:
- Wprowadzenie w zagadnienie w formie mat. pdf + materiał filmowy udostępniony w formie share-link Zagadnienia szczegółowo: |
W cyklu 2024L:
- Wprowadzenie w zagadnienie w formie mat. pdf + materiał filmowy udostępniony w formie share-link Zagadnienia szczegółowo: |
W cyklu 2024Ln:
- Wprowadzenie w zagadnienie w formie mat. pdf + materiał filmowy udostępniony w formie share-link Zagadnienia szczegółowo: |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/-ka ma uporządkowaną wiedzę o patologiach i dysfunkcjach neuropsychologicznych u dzieci.
Ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę o miejscu neuropsychologii klinicznej dziecka w systemie nauk oraz o jej powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi.
Umiejętności
Student/-ka ma umiejętność opracowania diagnozy neuropsychologicznej dziecka.
Kompetencje społeczne
Student/-ka ma przekonanie o sensie zdobywania wiedzy, wartości i potrzebie podejmowania działań wspomagających rozwój małego dziecka.
Odpowiedzialnie przygotowuje się do wspierania dzieci z zaburzeniami neuropsychologicznymi i ich rodzin.
Rozumie specyfikę kontaktu z dzieckiem z zaburzeniami neuropsychologicznymi i jego rodziną.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Rozwój w okresie dzieciństwa. Zagrożenia i zaburzenia, (2022), red. A, Bieńkowska, D, Danielewicz, Wyd. APS.
Domańska, Ł., Borkowska, A.R. (2008/ 2012). Podstawy neuropsychologii klinicznej, UMCS.
Baron, I. (2018). Neuropsychological evaluation of the child. Oxford: University Press.
Literatura dodatkowa:
Grabowska, A., Jaśkowski P., Seniów, J. (2008). Mózgowe mechanizmy funkcji psychicznych i ich zaburzeń z perspektywy neuropsychologii i neuronauki. W: Strelau, J., Doliński, D. (red.), Psychologia, Podręcznik akademicki. Gdańsk, GWP.
Rymarczyk K.(2014) Neurofizjologiczne uwarunkowania rozwoju dziecka- wpływ doświadczenia na rozwój układu nerwowego W; Piotrowicz R (red) Interdyscyplinarne uwarunkowania rozwoju małego dziecka. Wyd. APS, s. 80-93
Kalat James W. ( 2006) Biologiczne podstawy psychologii. PWN.
Walsh, V. (2008 / 2014) Neuropsychologia kliniczna Walsha, GWP.
W cyklu 2022L:
Literatura obowiązkowa: Literatura dodatkowa: |
W cyklu 2022Ln:
Literatura obowiązkowa: Literatura dodatkowa: |
W cyklu 2023L:
Literatura obowiązkowa: Literatura dodatkowa: |
W cyklu 2023Ln:
Literatura obowiązkowa: Literatura dodatkowa: |
W cyklu 2024L:
Literatura obowiązkowa: Literatura dodatkowa: |
W cyklu 2024Ln:
Literatura obowiązkowa: Literatura dodatkowa: |
Uwagi
W cyklu 2022L:
METODY KSZTAŁCENIA NAKŁAD PRACY STUDENTA: Liczba punktów ECTS - 2 |
W cyklu 2022Ln:
METODY KSZTAŁCENIA NAKŁAD PRACY STUDENTA: Liczba punktów ECTS - 2 |
W cyklu 2023L:
METODY KSZTAŁCENIA NAKŁAD PRACY STUDENTA: Liczba punktów ECTS - 2 |
W cyklu 2023Ln:
METODY KSZTAŁCENIA NAKŁAD PRACY STUDENTA: Liczba punktów ECTS - 2 |
W cyklu 2024L:
METODY KSZTAŁCENIA NAKŁAD PRACY STUDENTA: Liczba punktów ECTS - 0 lub 4 w zależności od kursu |
W cyklu 2024Ln:
METODY KSZTAŁCENIA NAKŁAD PRACY STUDENTA: Liczba punktów ECTS - 0 lub 4 w zależności od kursu |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: