Neuropsychologia kliniczna człowieka dorosłego PY-5S-NKC
TREŚCI PROGRAMOWE
Wykład:
1. Podstawy teoretyczne neuropsychologii klinicznej.
2. Podstawy współczesnej neuropsychologii, przesłanki neuropsychologicznego postępowania klinicznego, współczesne poglądy na lokalizację funkcji w mózgu.
3. Procesy poznawcze, funkcje wykonawcze i regulacja emocjonalna.
4. Podstawy neuroanatomii OUN.
5. Omówienie standardowego modelu organizacji funkcjonalnej mózgu.
6. Omówienie przyczyn ogniskowych uszkodzeń mózgu i uogólnionych patologii mózgu – czynniki patogenne zdarzeniowe oraz czynniki działające przewlekle.
7. Neuropsychologiczne następstwa dysfunkcji mózgu.
8. Zjawisko plastyczności mózgu i jego funkcjonalnej reorganizacji, mechanizmy naprawcze, czynniki warunkujące przebieg terapii neuropsychologicznej.
9. Techniki obrazowania OUN.
Ćwiczenia:
1. Mózgowa organizacja wybranych funkcji leżących u podstaw świadomego, celowego działania – percepcja, funkcje językowe, gnozja, ruchy celowe, procesy pamięciowe, funkcje wykonawcze; strategiczne obszary dla mowy i języka.
2. Rola struktur mózgowych w regulacji procesów emocjonalnych, zaburzenia wynikające z mózgowych zakłóceń w kontroli reakcji emocjonalnych.
3. Analiza zróżnicowania funkcjonalnego w obrębie poszczególnych płatów mózgowych, analiza obrazu klinicznego uwarunkowanego miejscem uszkodzenia, deficyt podstawowy.
4. Diagnostyka różnicowa.
5. Zasady interpretacji wyników testów i prób klinicznych stosowanych w neuropsychologii.
6. Projektowanie schematu badania neuropsychologicznego.
7. Dobór podstawowych metod badania, ich jakościowa interpretacja, szacowanie prawdopodobnych mechanizmów zaburzeń.
8. Zróżnicowane formy i mechanizmy neuroplastyczności.
W cyklu 2023Z:
ZAGADNIENIA NA WYKŁADZIE Klasyfikacja zaburzeń neuropsychologicznych. Ewolucja poglądów na lokalizację funkcji psychicznych w mózgu. Podstawy anatomii mózgowia. Elementy neurologii - udar, uraz czaszkowo mózgowy, padaczka, otępienie. Wybrane zagadnienia dotyczące terapii neuropsychologicznej u osób po uszkodzeniu mózgu. ZAGADNIENIA NA ĆWICZENIACH Zaburzenia neuropsychologiczne i emocjonalno-społeczne po urazach głowy. Zaburzenia neuropsychologiczne i emocjonalno-społeczne po udarze mózgu. Zaburzenia neuropsychologiczne na tle alkoholowym. Zaburzenia pamięci w chorobach mózgu. Zaburzenia czynności językowych w chorobach mózgu. Zaburzenia uwagi i świadomosci po udarze móżgu. Zaburzenia percepcji wzrokowej po udarze mózgu. |
W cyklu 2023Zn:
ZAGADNIENIA NA WYKŁADZIE Klasyfikacja zaburzeń neuropsychologicznych. Ewolucja poglądów na lokalizację funkcji psychicznych w mózgu. Podstawy anatomii mózgowia. Elementy neurologii - udar, uraz czaszkowo mózgowy, padaczka, otępienie. Wybrane zagadnienia dotyczące terapii neuropsychologicznej u osób po uszkodzeniu mózgu. ZAGADNIENIA NA ĆWICZENIACH Zaburzenia neuropsychologiczne i emocjonalno-społeczne po urazach głowy. Zaburzenia neuropsychologiczne i emocjonalno-społeczne po udarze mózgu. Zaburzenia neuropsychologiczne na tle alkoholowym. Zaburzenia pamięci w chorobach mózgu. Zaburzenia czynności językowych w chorobach mózgu. Zaburzenia uwagi i świadomosci po udarze móżgu. Zaburzenia percepcji wzrokowej po udarze mózgu. |
W cyklu 2024Z:
ZAGADNIENIA NA WYKŁADZIE Klasyfikacja zaburzeń neuropsychologicznych. Ewolucja poglądów na lokalizację funkcji psychicznych w mózgu. Podstawy anatomii mózgowia. Elementy neurologii - udar, uraz czaszkowo mózgowy, padaczka, otępienie. Wybrane zagadnienia dotyczące terapii neuropsychologicznej u osób po uszkodzeniu mózgu. ZAGADNIENIA NA ĆWICZENIACH Zaburzenia neuropsychologiczne i emocjonalno-społeczne po urazach głowy. Zaburzenia neuropsychologiczne i emocjonalno-społeczne po udarze mózgu. Zaburzenia neuropsychologiczne na tle alkoholowym. Zaburzenia pamięci w chorobach mózgu. Zaburzenia czynności językowych w chorobach mózgu. Zaburzenia uwagi i świadomosci po udarze móżgu. Zaburzenia percepcji wzrokowej po udarze mózgu. Zaburzenia funkcji wykonawczych w chorobach mózgu. |
W cyklu 2024Zn:
ZAGADNIENIA NA WYKŁADZIE Klasyfikacja zaburzeń neuropsychologicznych. Ewolucja poglądów na lokalizację funkcji psychicznych w mózgu. Podstawy anatomii mózgowia. Elementy neurologii - udar, uraz czaszkowo mózgowy, padaczka, otępienie. Wybrane zagadnienia dotyczące terapii neuropsychologicznej u osób po uszkodzeniu mózgu. ZAGADNIENIA NA ĆWICZENIACH Zaburzenia neuropsychologiczne i emocjonalno-społeczne po urazach głowy. Zaburzenia neuropsychologiczne i emocjonalno-społeczne po udarze mózgu. Zaburzenia neuropsychologiczne na tle alkoholowym. Zaburzenia pamięci w chorobach mózgu. Zaburzenia czynności językowych w chorobach mózgu. Zaburzenia uwagi i świadomosci po udarze móżgu. Zaburzenia percepcji wzrokowej po udarze mózgu. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/-ka zna ewolucję poglądów na lokalizację funkcji psychicznych w mózgu; umie objaśniać podstawy współczesnej neuropsychologii.
Zna i rozumie przesłanki neuropsychologicznego postępowania klinicznego i koncepcję dynamicznych układów funkcjonalnych jako anatomicznego podłoża złożonych funkcji psychicznych człowieka.
Zna czynniki determinujące indywidualny profil organizacji funkcjonalnej mózgu, rozpoznaje czynniki modyfikujące ten standardowy model; zna podstawowe zespoły zaburzeń behawioralnych występujące w konsekwencji ogniskowych uszkodzeń oraz uogólnionych patologii mózgu.
Rozumie rolę struktur mózgowych w regulacji procesów emocjonalnych oraz istotę zaburzeń sfery emocjonalnej wynikających z uszkodzenia mózgu; zna kryteria kształtujące obraz kliniczny zmian patologicznych.
Zna różnorodne mechanizmy samonaprawcze i rozumie ich rolę.
Zna charakterystyczne cechy rehabilitacji neuropsychologicznej, potrafi wyodrębnić i opisać jej cele.
Zna rodzaje pomocy psychologicznej i sposoby postępowania z pacjentem z dysfunkcją mózgu.
Umiejętności
Student/-ka umie zaprojektować schemat diagnostycznego badania neuropsychologicznego, kontrolować i modyfikować jego założenia w zależności od uzyskiwanych wyników; potrafi analizować wskazówki prognostyczne, adekwatnie posługuje się danymi z wywiadu behawioralnego; weryfikuje dane z wywiadu z rodziną i dane z anamnezy chorobowej ze względu na odnotowywane zaburzenia, szacuje diagnostyczną wartość obserwacji funkcjonowania pacjenta.
Umie prowadzić efektywną rozmowę kliniczną oraz rozpoznawać czynniki mogące mieć wpływ na otrzymywane rezultaty, tj.: reakcje lękowe, osłabienie motywacji, wycofywania się z działania, ból, deprywację sensoryczną.
Umie oceniać deficyty neuropsychologiczne oraz określać zachowane funkcje pacjenta i wykorzystywać je jako przesłanki rehabilitacji neuropsychologicznej i tworzenia indywidualnych programów terapeutycznych.
Kompetencje społeczne
Student/-ka jest świadomy/-a sposobów radzenia sobie z chorobą neurologiczną, identyfikuje czynniki warunkujące adaptacyjność przez osoby z dysfunkcjami OUN i wie, jak wspierać takich pacjentów i ich rodziny.
Kryteria oceniania
WYKŁAD: Zaliczenie w formie testu końcowego z pytaniami zamkniętymi. Zalicza prawidłowe rozwiązanie 60% pytań.
ĆWICZENIA: Zaliczenie w formie testu końcowego z pytaniami zamkniętymi. Zalicza prawidłowe rozwiązanie 60% pytań. Wymagane jest też wygłoszenie jednego referatu z treści lektur do zajęć.
Literatura
W cyklu 2022Z:
WYKŁAD Moryś, J. (red.) (2011). Mózg człowieka. Anatomia czynnościowa mózgu t.1 i 2 (rozdziały 6, 19, 20, 22). Elsevier Wrocław: Urban & Partner Literatura dodatkowa ĆWICZENIA |
W cyklu 2022Zn:
WYKŁAD Walsh, K., Darby, D. (2014). Neuropsychologia kliniczna (rozdziały 1, 3). Sopot: GWP ĆWICZENIA |
W cyklu 2023Z:
WYKŁAD Walsh, K., Darby, D. (2014). Neuropsychologia kliniczna (rozdziały 1,2,3,4,5,6,7). Sopot: GWP. ĆWICZENIA |
W cyklu 2023Zn:
WYKŁAD Walsh, K., Darby, D. (2014). Neuropsychologia kliniczna (rozdziały 1,2,3,4,5,6,7). Sopot: GWP. ĆWICZENIA |
W cyklu 2024Z:
WYKŁAD Walsh, K., Darby, D. (2014). Neuropsychologia kliniczna (rozdziały 1,2,3,4,5,6,7). Sopot: GWP. ĆWICZENIA |
W cyklu 2024Zn:
WYKŁAD Walsh, K., Darby, D. (2014). Neuropsychologia kliniczna (rozdziały 1,2,3,4,5,6,7). Sopot: GWP. ĆWICZENIA |
Uwagi
W cyklu 2022Z:
METODY KSZTAŁCENIA Wykład, pokaz modelu mózgu, film, dyskusja, metody aktywizujące studentów (praca w grupach, przygotowanie prezentacji). NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe - 60 Przygotowanie się do zajęć, lektury - 20 godzin Przygotowanie się do egzaminu - 70 godzin Przygotowanie prezentacji - 10 godzin WYKŁAD: Zaliczenie w formie testu końcowego z pytaniami zamkniętymi. Zalicza prawidłowe rozwiązanie 60% pytań. ĆWICZENIA: Zaliczenie w formie testu końcowego z pytaniami zamkniętymi. Zalicza prawidłowe rozwiązanie 60% pytań. Wymagane jest też wygłoszenie jednego referatu z treści lektur do zajęć. |
W cyklu 2022Zn:
METODY KSZTAŁCENIA Wykład, pokaz modelu mózgu, film, dyskusja, metody aktywizujące studentów (praca w grupach, przygotowanie prezentacji). NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe - 30 Przygotowanie się do zajęć, lektury - 15 godzin Przygotowanie się do egzaminu - 35 godzin Przygotowanie referatów, prezentacji - 10 godzin WYKŁAD: Zaliczenie w formie testu końcowego z pytaniami zamkniętymi. Zalicza prawidłowe rozwiązanie 60% pytań. ĆWICZENIA: Zaliczenie w formie testu końcowego z pytaniami zamkniętymi. Zalicza prawidłowe rozwiązanie 60% pytań. Wymagane jest też wygłoszenie jednego referatu z treści lektur do zajęć. |
W cyklu 2023Z:
METODY KSZTAŁCENIA Wykład, pokaz modelu mózgu, film, dyskusja, metody aktywizujące studentów (praca w grupach, przygotowanie prezentacji). NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe - 60 Przygotowanie się do zajęć, lektury - 20 godzin Przygotowanie się do egzaminu - 70 godzin Przygotowanie prezentacji - 10 godzin WYKŁAD: Zaliczenie w formie testu końcowego z pytaniami zamkniętymi. Zalicza prawidłowe rozwiązanie 60% pytań. ĆWICZENIA: Zaliczenie w formie testu końcowego z pytaniami zamkniętymi. Zalicza prawidłowe rozwiązanie 60% pytań. Wymagane jest też wygłoszenie jednego referatu z treści lektur do zajęć. |
W cyklu 2023Zn:
METODY KSZTAŁCENIA Wykład, pokaz modelu mózgu, film, dyskusja, metody aktywizujące studentów (praca w grupach, przygotowanie prezentacji). NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe - 30 Przygotowanie się do zajęć, lektury - 15 godzin Przygotowanie się do egzaminu - 35 godzin Przygotowanie referatów, prezentacji - 10 godzin WYKŁAD: Zaliczenie w formie testu końcowego z pytaniami zamkniętymi. Zalicza prawidłowe rozwiązanie 60% pytań. ĆWICZENIA: Zaliczenie w formie testu końcowego z pytaniami zamkniętymi. Zalicza prawidłowe rozwiązanie 60% pytań. Wymagane jest też wygłoszenie jednego referatu z treści lektur do zajęć. |
W cyklu 2024Z:
METODY KSZTAŁCENIA Wykład, pokaz modelu mózgu, film, dyskusja, metody aktywizujące studentów (praca w grupach, przygotowanie prezentacji). NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe - 60 Przygotowanie się do zajęć, lektury - 20 godzin Przygotowanie się do egzaminu - 70 godzin Przygotowanie prezentacji - 10 godzin WYKŁAD: Zaliczenie w formie testu końcowego z pytaniami zamkniętymi. Zalicza prawidłowe rozwiązanie 60% pytań. ĆWICZENIA: Zaliczenie w formie testu końcowego z pytaniami zamkniętymi. Zalicza prawidłowe rozwiązanie 60% pytań. Wymagane jest też wygłoszenie jednego referatu z treści lektur do zajęć. |
W cyklu 2024Zn:
METODY KSZTAŁCENIA Wykład, pokaz modelu mózgu, film, dyskusja, metody aktywizujące studentów (praca w grupach, przygotowanie prezentacji). NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe - 30 Przygotowanie się do zajęć, lektury - 15 godzin Przygotowanie się do egzaminu - 35 godzin Przygotowanie referatów, prezentacji - 10 godzin WYKŁAD: Zaliczenie w formie testu końcowego z pytaniami zamkniętymi. Zalicza prawidłowe rozwiązanie 60% pytań. ĆWICZENIA: Zaliczenie w formie testu końcowego z pytaniami zamkniętymi. Zalicza prawidłowe rozwiązanie 60% pytań. Wymagane jest też wygłoszenie jednego referatu z treści lektur do zajęć. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: