Metody pracy z osobami uzależnionymi PY-5S-MOU
TREŚCI PROGRAMOWE
Wykład:
1. Znaczenie terminów: „uzależnienie”, „nadużywanie” i „używanie szkodliwe”.
2. Zasady rozpoznawania zespołu uzależniania i ich specyfika w związku z różnymi rodzajami substancji psychoaktywnych.
3. Specyfika działania różnych rodzajów substancji psychoaktywnych.
4. Zaburzenia psychiczne związane z używaniem substancji psychoaktywnych.
5. Koncepcje psychologiczne i modele uzależnień.
6. Czynniki związane z podejmowaniem leczenia odwykowego.
7. Czynniki związane z efektywnością terapii i utrzymywaniem abstynencji.
8. Modele terapii uzależnień (trwała abstynencja vs redukcja szkód).
9. Krótka interwencja – koncepcja, rodzaje, zasady stosowania.
10. Specyfika problematyki uzależnień w populacjach specjalnych (kobiety w ciąży, seniorzy).
Ćwiczenia:
1. Zasady pracy z osobami uzależnionymi/ nadużywającymi substancji psychoaktywnych.
2. Rozpoznawanie zespołu uzależnienia: objawy, wskazówki diagnostyczne, specyfika w zależności od stosowanych środków.
3. Motywowanie do podejmowania leczenia.
4. Programy i ośrodki terapeutyczne.
5. Zasady doboru oferty terapeutycznej.
6. Model redukcji szkód – specyfika.
7. Model AA i MM – specyfika.
8. Behawioralno-poznawcza terapia uzależnień.
9. Krótka interwencja: rodzaje i zasady stosowania.
10. Dynamika przebiegu uzależnienia i terapii – studium przypadku.
W cyklu 2023Z:
Wprowadzenie do tematu. Polska mapa problemów uzależnień. |
W cyklu 2023Zn:
Wprowadzenie do tematu. Polska mapa problemów uzależnień. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/-ka rozumie procesy psychologiczne ważne dla zdrowia i jego ochrony oraz zna teoretyczne podstawy działań profilaktycznych i interwencyjnych w zakresie właściwym dla problematyki uzależnień.
Ma uporządkowaną wiedzę o celach, organizacji i funkcjonowaniu instytucji pomocowych i terapeutycznych dla osób uzależnionych, pogłębioną w wybranych zakresach.
Ma pogłębioną wiedzę o rodzajach więzi społecznych i rządzących nimi prawidłowościach, istotnych z punktu widzenia procesów terapii uzależnień.
Umiejętności
Student/-ka potrafi, odpowiednio dobierając środki i metody, wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy i rozwiązywania złożonych problemów osób uzależnionych lub nadużywających substancje psychoaktywne, z zachowaniem przyjętych w psychologii standardów.
Posiada umiejętność opracowania diagnozy psychologicznej w zakresie zachowania oraz zaburzeń zdrowia psychicznego związanych z problematyką uzależnień.
Posiada umiejętności potrzebne do przeprowadzenia rozmowy psychologicznej i psychologicznej pracy z grupą.
Kompetencje społeczne
Student/-ka docenia znaczenie wiedzy psychologicznej dla wspierania osób uzależnionych od substancji psychoaktywnych; ma pozytywne nastawienie do nabywania wiedzy z zakresu psychologii i budowania warsztatu pracy.
Rozumie specyfikę kontaktu z osoba uzależnioną w sytuacji pomagania i jest wrażliwy/-a na znaczenie relacji interpersonalnej w kontakcie psychologicznym.
Literatura
W cyklu 2023Z:
Literatura: 1. Beck A., Wright F., Newman C., Liese B., Terapia poznawcza uzależnień, Wydawnictwo UJ, Kraków 2007. Mellibruda J., http://www.psychologia.edu.pl/czytelnia/50-artykuly/675-psychologiczna-koncepcja-mechanizmow-uzaleznienia.html |
W cyklu 2023Zn:
Literatura: 1. Beck A., Wright F., Newman C., Liese B., Terapia poznawcza uzależnień, Wydawnictwo UJ, Kraków 2007. Mellibruda J., http://www.psychologia.edu.pl/czytelnia/50-artykuly/675-psychologiczna-koncepcja-mechanizmow-uzaleznienia.html |
Uwagi
W cyklu 2023Z:
Link do grupy na teams: Metody kształcenia: |
W cyklu 2023Zn:
Metody kształcenia: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: